Managen van een onderneming Bernd W. Mintjes
Voorstellen: Founder van de Maxwell Group Ruim 20 jaar geleden gestart met investeren Investeerder in > 200 bedrijven Verbonden aan de Entrepreneurship Academy
Wat kun je leren van een investeerder? Selectie Aansturing Focus
Criteria van een investeerder: Sustainable Compatative Advantage Easy way to market Verdienmodel Strategie Team
Aansturing: Stap 1: Strategie bepalen Stap 2: Prioriteiten bepalen Stap 3: Targets (KPI) bepalen Stap 4: Plan maken en doelen stellen
Strategie voldoet aan twee zaken: Wat je doet is belangrijk in de ogen van bestaande en nieuwe klanten (men heeft er geld voor over) Het is onderscheidend van jouw concurrenten
Big Hairy Audicious Goal (BHAG) (groots en dapper doel)
BHAG: Jouw ultieme doel Er zijn alleen de BHAG en jaardoelen (geen middellange termijn) Vertaal jouw doel naar een jaardoel
Prioriteiten: Twee groepen prioriteiten: Medewerkers, klanten en aandeelhouders Omzet, marge, inkoop en kwaliteit Uit beide groepen kies je !
Bij groep 1 gaat het om: Aangaan, aantrekken In stand houden Of ontwikkelen Bij groep 2 gaat het om: Beter, sneller of goedkoper
Een bedrijf heeft nodig: Prioriteiten: 3 belangrijkste doelen en 1 top prioriteit per kwartaal Gegevens: kpi per persoon, cijfers op tijd en helder (smart) Ritme: dagelijks, wekelijks en per kwartaal. Wie overlegt met wie?
Prioriteiten: Zet de drie belangrijkste prioriteiten op een rij Kies de top prioriteit
Focus: Strategy Cash People Execution
Strategie: BHAG en strategie communiceren Bepaal het 100 dagen doel Formuleer een KPI voor iedereen (elke dag 1 klant)
Cash: Cash is King: Liquiditeit is alles Werkkapitaal max en min 3 maanden Cash Conversion Cycle Verkort de liquiditeit in uw bedrijf: Verkort betalingstermijn Leg geld niet vast bij groei Factureer vroeg, betaal laat
People: Wie ben jij ? De tweede man A players en B players Beloning variabel Voorbeeldgedrag
Execution: Succes is ritme Daily, Weekly en Quaterly 3 mailbakjes, beheers je mail Meten is weten NPS
Net Promotor Score (NPS) 1 maatstaf voor succes “Hoe waarschijnlijk is het dat u (organisatie x) zou aanbevelen aan een vriend of collega ?” Schaal 0-10 Promoters: respondenten die een score 9 of 10 hebben gegeven. Neutrals: respondenten die een score 7 of 8 hebben gegeven. Criticasters: respondenten die een score 0 t/m 6 hebben gegeven. De score wordt als volgt berekend: NPS = % promoters - % criticasters
One Page Strategic Plan Mijn BHAG is: Mijn hoofdstrategie is: Mijn marketingstrategie is : Product: Prijs: Plaats: Promotie: Doelen 01-01-2020 31-12-2017 KPI’s Actie lijst People Strategy Execution Cash
Contactgegevens: Bernd Mintjes mintjes@maxwellgroup.nl 06-53494540 Of via Linkedin