Powerpoint met oplossingen bij de algemene lesbrief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Eerste Wereldoorlog: Oorlogsvoering, revolutie en vrede
Advertisements

De tijd van de wereldoorlogen
Hoofdstuk 6: The great war.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
WO I.
Hoofdstuk 5.
Nederland tijdens de bezetting
Interbellum en Vrede van Versailles.
Azië is het grootste continent ter wereld. Aan de westkant grenst het aan Europa en Afrika, in het noorden aan de Oceaan, in het oosten en zuidoosten.
Gemaakt door Lucas en Kim.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Confrontatie Paragraaf 5.2.
Waarom ontstond de Eerste Wereldoorlog?
Hoofdstuk 2 W.O II.
Agressieve politiek van Hitler.
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
Les 1 De wereld staat in brand
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Thijmen Schildmeijer 11 april 2014
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Nederland neutraal en België betrokken
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Verdrag van versailles
Een kaart voor topondernemers
Paragraaf 1: Oorzaken van WO I
De Eerste Wereldoorlog
Herinneringskamp Westerbork
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Bombardementen begin Nederland
God redt zijn Kind Matteüs 2: Wie is er nu bang voor een baby? Niemand toch? Maar koning Herodes wel. Hij is bang voor Jezus. Hij heeft gehoord.
Groep 8, Hoofdstuk 6: Samenwerking in de wereld. In welk jaar begon de Tweede Wereldoorlog in Nederland? En in welk jaar eindigde hij ?
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
De Koude Oorlog
Het gezicht van de Groote oorlog
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Eerste Wereldoorlog het einde en de gevolgen
info spreekbeurt over warcild
H11.2 De Eerste Wereldoorlog
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
Romanovs & Revolutie 3 Oorlog en revolutie.
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
De wereldoorlogen 5.1 De Eerste Wereldoorlog
Vier prinsessen en een prins
Pruiken en revoluties 4.5 Europa onder Napoleon
Thema Welkom.
Vlaanderen in het begin van de 20e eeuw
Thema 10 Europa.
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Cadeau’s voor het kindje
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 1 – De Bezetting
Europa in 1914.
Powerpoint met oplossingen bij de lesbrief monumenten
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
H2, P2.1 kannonenvoer Duitse aanvalsplan mislukt en moesten zowel in het westen en oosten vechten(tweefrontenoorlog) Een oorlog gevochten vanuit loopgraven.
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
De eerste wereldoorlog
Ontstaan van het conflict
Wereldoorlogen en staat en natie
§1.2 De Grote Oorlog In deze paragraaf leer je over:
Wereldoorlogen Kenmerken 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43: Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
§3.1 De Eerste Wereldoorlog
§4.4 Oorlog buiten Europa In deze presentatie leer je over:
§4.2 De bezetting van Nederland
Vlaanderen in het begin van de 20e eeuw
Thema 10 Blok 2: Tweede Wereldoorlog
Thema 10 Blok 2: Tweede Wereldoorlog
Transcript van de presentatie:

Powerpoint met oplossingen bij de algemene lesbrief

Inleiding Wat zijn de mensen op deze afbeelding aan het doen? Wat hebben ze bij zich? Zien ze er blij uit? Boos? Verdrietig? Bang? Wat vindt je van de kleren die de mensen dragen? Zou jij ook zulke kleren dragen? Hoe oud denk je dat deze foto’s zijn?

Wat zijn de mensen op deze afbeelding aan het doen? Wat hebben ze bij zich? Zien ze er blij uit? Boos? Verdrietig? Bang? Wat vindt je van de kleren die de mensen dragen? Zou jij ook zulke kleren dragen? Hoe oud denk je dat deze foto’s zijn?

Wat zijn de mensen op deze afbeelding aan het doen? Vluchten Wat hebben ze bij zich? Bezittingen: kledij, zakken, karren Zien ze er blij uit? Boos? Verdrietig? Bang? Bang, onwetend Wat vindt je van de kleren die de mensen dragen? Zou jij ook zulke kleren dragen? Hoe oud denk je dat deze foto’s zijn? Ongeveer 100 jaar

A. Een merkwaardige dag

Wat zou jij doen als mensen jou kwamen waarschuwen voor de vijand?

Waarom denk je dat de Duitsers de mannen wilden meenemen Waarom denk je dat de Duitsers de mannen wilden meenemen? Waarom niet de vrouwen?

Waarom denk je dat de Duitsers de mannen wilden meenemen Waarom denk je dat de Duitsers de mannen wilden meenemen? Waarom niet de vrouwen? Men dacht dat de mannen soldaat zouden moeten worden voor het Duitse leger, de vijand. Vrouwen mochten toen nog geen soldaat worden.

B. Lang geleden?

Hoe oud waren jouw ouders toen ze jou kregen?

Hoe oud waren jouw ouders toen ze jou kregen? Gemiddeld 25 jaar oud => Nieuwe generatie

WO II (1940-1945) WO I (1914-1918) Geboortejaar van je ouders (?) Jouw geboortedatum (?)

De eerste wereldoorlog begon in 1914 en eindigde in 1918 De eerste wereldoorlog begon in 1914 en eindigde in 1918. Mensen die nu (in 2017) 100 jaar zijn, hebben dus nog net de eerste wereldoorlog meegemaakt. Ze waren toen ….. jaar Ken jij iemand die 100 jaar is? Jij bent het kleinkind van je oma en opa en het ……………………………………. van je voorouders die de Eerste wereldoorlog in 1914 hebben meegemaakt.

De eerste wereldoorlog begon in 1914 en eindigde in 1918 De eerste wereldoorlog begon in 1914 en eindigde in 1918. Mensen die nu (in 2017) 100 jaar zijn, hebben dus nog net de eerste wereldoorlog meegemaakt. Ze waren toen 1 jaar Ken jij iemand die 100 jaar is? Jij bent het kleinkind van je oma en opa en het achter-achterkleinkind van je voorouders die de Eerste wereldoorlog in 1914 hebben meegemaakt.

C. Het is oorlog!

invuloefening Tijdens de ……………………………… waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een ……………………….. omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) ………………… aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, ……………, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een …………………………………… land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar ………………………… Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een ……………………….. omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) ………………… aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, ……………, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een …………………………………… land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar ………………………… Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) ………………… aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, ……………, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een …………………………………… land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar ………………………… Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, ……………, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een …………………………………… land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar ………………………… Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een …………………………………… land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar ………………………… Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar ………………………… Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar Frankrijk. Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten …………………………………………en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar Frankrijk. Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten Groot-Brittannië en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee …………………….., eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar Frankrijk. Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten Groot-Brittannië en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee fronten, eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, ……………………………. en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar Frankrijk. Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten Groot-Brittannië en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee fronten, eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, Ieper en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in ……………………….., waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar Frankrijk. Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten Groot-Brittannië en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee fronten, eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, Ieper en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in loopgraven, waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de ……………………… en de ……………………….

invuloefening Tijdens de eerste wereldoorlog waren er twee kampen: onder andere Duitsland, Oostenrijk en Italië vochten tegen België, Frankrijk, Engeland de Verenigde Staten en Rusland. We spreken van een wereldoorlog omdat er landen uit de hele wereld betrokken waren. Dat is zo omdat de Europese landen ook hun (vroegere) kolonies aanspraken om soldaten te leveren. De soldaten kwamen dus uit verschillende continenten: Europa, Azië, Afrika, Oceanië enzovoort. België was een neutraal land en weigerde de Duitse troepen door te laten op hun weg naar Frankrijk. Dus viel Duitsland België binnen. Op dat moment schoten Groot-Brittannië en Frankrijk ons land te hulp. De oorlog werd uitgevochten op twee fronten, eentje in het Oosten en eentje in het Westen. Ook in België was er een frontlijn. Die bevindt zich in de streek rond Nieuwpoort, Ieper en Diksmuide. De soldaten zaten vier jaar lang in loopgraven, waar het koud, vochtig en zeer gevaarlijk was. De streek werd bijna volledig verwoest. Vandaag zien we nog veel sporen van de oorlog in de begraafplaatsen en de oorlogsmonumenten.

Nederland Brussel Duitsland Ieper Frankrijk

D. Bezet gebied

THEMA ETEN

Dagboekfragment Margriet Welk dier werd geslacht bij de grootmoeder van Margriet? Wat kan je allemaal maken van dit dier? Waarom moeten Margriet en haar zussen langs de controle gaan? Wat denk je dat er zou gebeurd zijn als de soldaten de twee zusjes hadden gezien? Vlees was erg zeldzaam tijdens de eerste wereldoorlog. De meeste dieren waren door de Duitsers opgeëist. Als de mensen vlees konden eten, was het thuis feest! Nu zijn er nog mensen die geen vlees eten, maar dan uit overtuiging en niet uit schaarste. Hoe veel keer per week eet jij vlees?

Dagboekfragment Margriet Welk dier werd geslacht bij de grootmoeder van Margriet? Een varken Wat kan je allemaal maken van dit dier? Pensen, koteletten, spek, gehakt, entrecôte, varkenshaasje, spareribs,… Waarom moeten Margriet en haar zussen langs de controle gaan? Omdat het huis van hun grootmoeder over de provinciegrens lag: van Vlaams-Brabant naar Oost-Vlaanderen. In Oost-Vlaanderen was er een strenger bestuur door het leger. Wat denk je dat er zou gebeurd zijn als de soldaten de twee zusjes hadden gezien? Ze zouden het vlees hebben moeten afgeven en waarschijnlijk ook door de Duitsers gestraft worden. Vlees was erg zeldzaam tijdens de eerste wereldoorlog. De meeste dieren waren door de Duitsers opgeëist. Als de mensen vlees konden eten, was het thuis feest! Nu zijn er nog mensen die geen vlees eten, maar dan uit overtuiging en niet uit schaarste. Hoe veel keer per week eet jij vlees?

Dagboekfragment Celine Waarom verstoppen de ouders van Celine hun aardappelen en graan? Denk je dat het gevaarlijk was om eten te verstoppen? Heb je zelf al eens eten – of snoepjes – verstopt? Waar zou je het verstoppen als je ze zou willen verstoppen?

Dagboekfragment Celine Waarom verstoppen de ouders van Celine hun aardappelen en graan? Omdat het anders door de Duitsers zou worden opgeëist. Denk je dat het gevaarlijk was om eten te verstoppen? Ja, want er konden serieuze straffen volgen als de Duitsers het eten achteraf vonden. Heb je zelf al eens eten – of snoepjes – verstopt? Waar zou je het verstoppen als je ze zou willen verstoppen?

Dagboekfragment Sylvère Weet je wat de uitdrukking ‘met lange tanden eten’ betekent? Wat vind je van de houding van Sylvère over het eten? Zou hij meer dankbaar moeten zijn volgens jou? Waarom? Waarom kan Sylvère Honorine niet verstaan denk je?

Dagboekfragment Sylvère Weet je wat de uitdrukking ‘met lange tanden eten’ betekent? Zonder veel smaak eten, tegen je zin eten. Wat vind je van de houding van Sylvère over het eten? Zou hij meer dankbaar moeten zijn volgens jou? Waarom? ….. Waarom kan Sylvère Honorine niet verstaan denk je? Ze spreken een ander dialect: Sylvère komt uit West-Vlaanderen en Honorine uit Vlaams-Brabant. Vroeger waren de dialecten nog veel meer uitgesproken dan vandaag.

THEMA VLUCHTEN

De vluchtweg van Petrus Wilrijk ________ Sint-Niklaas Gent Oostende Londen Haywards Heath _______

De vluchtweg van Petrus Wilrijk Antwerpen Sint-Niklaas Gent Brugge Oostende Londen Haywards Heath Brighton

0 km 6,5 km 26,9 km 61,2 km 102,3 km 124,9 124,9 km 163,2 km 177 km Hier moet je geen extra kilometers rekenen. De vluchtroute gaat immers per boot!

En jij? Hoe zou jij vluchten naar Engeland? Te voet? Met de boot? Waar zou je overnachten? Zou je de mensen in Engeland kunnen verstaan? Wanneer zou jij de stap zetten om te vluchten? Duidt een van de volgende voorwaarden aan. als er een grote orkaan is en je bang bent om te worden meegezogen als er thuis heel harde ruzie is als er oorlog is waar jij woont en de soldaten overal rond jou vechten als er een overstroming is in je straat ………………………………………………

En jij? Hoe zou jij vluchten naar Engeland? Te voet? Met de boot? Met de auto, de trein, de boot,…. Waar zou je overnachten? In een hotel, een jeugdherberg,… Zou je de mensen in Engeland kunnen verstaan? Wanneer zou jij de stap zetten om te vluchten? Duidt een van de volgende voorwaarden aan. als er een grote orkaan is en je bang bent om te worden meegezogen als er thuis heel harde ruzie is als er oorlog is waar jij woont en de soldaten overal rond jou vechten als er een overstroming is in je straat ………………………………………………

THEMA GESCHEIDEN DOOR DE OORLOG

Postkaart Jean Baptiste Wijns

Een kaartje uit het gevangenenkamp

Geheim krantje

THEMA GEVAAR

Dagboekfragment Elsa Wat is er aan de hand met het zusje van Elsa? Wat is er gebeurd met de bom? Welke slachtoffers zijn er gevallen? Kies enkele woorden uit onderstaande kader die volgens jou passen bij het verhaal van Elsa. Droevig – verliefd – afwezig – gezwind – verslagen – gelukkig – bang – boos – opgelucht – vriendelijk – aandachtig – verdrietig – enthousiast – hulpeloos – jaloers – gekwetst – futloos - triest

Dagboekfragment Elsa Wat is er aan de hand met het zusje van Elsa? Ze is ziek Wat is er gebeurd met de bom? De Engelsen hebben een piloot met bommen uitgestuurd maar de piloot heeft zich vergist en daardoor zijn er burgerslachtoffers gevallen. Welke slachtoffers zijn er gevallen bij de aanval? René, een vrouw op de boerderij, twee paarden en drie koeien. Kies enkele woorden uit onderstaande kader die volgens jou passen bij het verhaal van Elsa. Droevig – verliefd – afwezig – gezwind – verslagen – gelukkig – bang – boos – opgelucht – vriendelijk – aandachtig – verdrietig – enthousiast – hulpeloos – jaloers – gekwetst – futloos - triest