Marktanalyse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Planning Budgetten Break-even analyse
Aanzet tot strategisch denken
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Een startersgids voor innovatie
Inleiding in de Marketing
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Business Marketing Management
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
[Productnaam] Marketingplan
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
MARKETINGMIX.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Titel van uw ondernemingsplan Qui volore imagnihillit que la nimolora vellorendemporaecab imperit harum que dolor mint faccabori inveles et fugitibus dioris.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Financieel Plan deel.
Marketingplan [Productnaam]
Een goed product maken is niet genoeg …
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Beste Havo 4..
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
[Productnaam] Marketingplan
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Presentatie bedrijfsplan
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Duurzame inzetbaarheid
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Marktanalyse

Markt analyse is een onderdeel van IBS ondernemen, namelijk; Bedrijfseconomie Bedrijfsanalyse (start periode 2) Marktanalyse

Wordt in de volgende periode gegeven; IBS Ondernemen Wordt in de volgende periode gegeven;   2 3 4 Eco 5 Bedrijf markt 1

Wordt als volgt afgetoetst; (individueel) IBS ondernemen Wordt als volgt afgetoetst; (individueel) Theorietoets (Groepsopdracht 2 a 3 personen) - Verslag Infographic

Marktanalyse Wat houd marktanalyse precies in? onderzoek naar factoren die vraag en aanbod op een bepaalde markt bepalen of daarop van invloed zijn

Waarom marktanalyse? Marktanalyse is een vervolg van de lessen Sector en keten + Afzet. Nu gaan jullie het toepassen Vraag: 1. Wat houd marktanalyse volgens jou in? 2. Wanneer zal jij als toekomstig veehouder markt analyse toe moeten passen? 3. Waarom is marktanalyse steeds belangrijker geworden in de agrarische sector? 4. Welke lessen verwacht je tijdens marktanalyse? 5. Wat zou je willen ervaren tijdens de lessen marktanalyse? Beantwoordt deze vragen voor jezelf, overleg daarna met je buurman, als laatste worden de antwoorden klassikaal besproken.

Onderwerpen Kennis van sector/branche Marketing-mix Omgevingsanalyse Doelgroep- en behoefteanalyse Concurrentieanalyse SWOT-analyse

Marketing-mix

Marketing Op de markt afgestemde ontwikkeling prijsbepaling promotie en distributie van producten en diensten of ideeën en andere activiteiten om planmatig transacties te bevorderen reputatie te creëren duurzame relaties met klanten op te bouwen, waarbij alle partijen hun doelstellingen verwezenlijken

Marketing -Mix de instrumenten, die een bedrijf ter beschikking heeft om de behoefte van haar afnemers te bevredigen

(goed of dienst) Product: combinatie van materiële en immateriële eigenschappen waarmee een goed of dienst in een bepaalde behoefte voorziet. Maar ook:

Producten van jouw bedrijf Product: combinatie van materiële en immateriële eigenschappen waarmee een goed of dienst in een bepaalde behoefte voorziet. Wat ga je doen: Beschrijf de producten van jouw bedrijf zo uitgebreid mogelijk ( melkveehouderij behalve melk >ook vlees, en diensten >boerengolf ed.; varkenshouderij > gesloten, sub fok, nevenactiviteiten) Noem de merken (eventueel met behulp van plaatjes)

Producten Rundveehouderij

Producten Varkenshouderij

Merken producten

Neven-diensten de groene ruimte

beurzen website free publicity actiematig met ketens reclame, bijv. op vrachtwagen persoonlijke verkoop Google-marketing point-of-sale materiaal Adverteren/tv sponsoring open dag imago: de identiteit van het bedrijf/sector/branche exterieur, interieur van het bedrijf, routing huisstijl van het bedrijf USP

Welke cao is van toepassing? Welke functies zijn er? Welke loonschalen? Wat is het verschil tussen berekend en betaald loon? Loonkosten netto € 10 > totale arbeidskosten €20 !

> ZZPer Als u zzp-er wilt worden moet je een aantal zaken op een rijtje zetten. 1 Oriëntatie/overweging 2 Maak een plan en wees kritisch 3 Kamer van Koophandel + BTW nummer 5 Huisvesting 6 Kiezen van een rechtsvorm 7 Verzekeringen 8 Financiering 9 Administratie 10 Acquisitie

> automatisering Innovatie techniek varkenshouderij

Verordening Ruimte- naar een Zorgvuldige Veehouderij

Omgevingsanalyse

Omgevingsanalyse

Doelgroep/behoefteanalyse

Concurrentieanalyse stap 1 Maak een overzicht van de producten en/of diensten van jouw bedrijf stap 2 Geef voorbeelden van complementaire goederen Geef voorbeelden van substituut goederen Geef voorbeelden van de macht van leveranciers en afnemers Geef voorbeelden van nieuwe toetreders  

Concurrentieanalyse stap 3 Maak per productgroep een overzicht van de belangrijkste concurrenten. Welke doelgroepen/klanten/marktsegmenten bedienen zij met welke producten? Verwacht je dat het deel van de markt dat nu in handen is van de concurrenten van jouw bedrijf, in bijvoorbeeld de komende twee jaar zal groeien, gelijk blijven of afnemen?   stap 4 Stel vast wat de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn ten opzichte van de concurrenten. stap 5 Waarin onderscheiden jouw producten/diensten zich? Wat zijn de succesfactoren van jouw bedrijf (sector/branche): kwaliteit, variatie, innovatie, prijs, service of iets anders? Waarin onderscheiden de producten/diensten van jouw bedrijf zich?

Concurrentieanalyse

SWOT-analyse