Algemene Vergadering 28-06-2011 Welkom
Dagorde Onthaal en bezinning Verwelkoming nieuwe leden Uittredende leden Lezing en goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van 9 december 2010 Verslag over de werking van de Raad van Bestuur sinds deze Algemene Vergadering Bespreking VZW-jaarrekening 2010
Vraag naar goedkeuring van deze rekening (vraag naar kwijting bestuurders). Organisatie van het verzamelen en nazien van de rekeningen 2011 Voorstel vrijwilligersverzekering Vastleggen datum volgende Algemene Vergadering eind 2011
1. Onthaal en bezinning (vz.)
2. Nieuwe leden (vz.) Afdeling xxxxxxxxx: xxxxxxxxxxxxx
3. Uittredende leden Van Dessel Wilfried, afdelingsafgev. voor Leerbeek sinds 18/11/1991
Algemene vergadering 9 december 2010 4. Verslag (projectie) Algemene vergadering 9 december 2010
5. Verslag Raden van Bestuur (projectie) 9 december 2010 – 28 juni 2011
Nieuwe leden Afdeling xxxxxxxxxx: xxxxxxxx Afdeling xxxxxxxxx:
Ontslagnemend Afdeling xxxxxxx: xxxxxxxxxxx
Publicatie Staatsblad
Bruikleenovereenkomst Organisator gebruiker (consequente naamgeving)
Patrimoniumaangifte Aangifte overeenkomst afschrijvingstabel en balans of Aangifte 10 % verzekerde waarde
Sociaal bureau Creditnota’s onderafdelingen afdelingen
Gebruik van dienstverlening? Provikmo Gebruik van dienstverlening?
Vrijwilligers
Zie polis bij vrijwilligersnota website Werken voor de VPW Gratis Betaald Verzekerd? Zie polis bij vrijwilligersnota website
Betaling van (mede)werkers Onderneming: factuur rek 6..... Werknemer: rek 620... Ereloon: rek 616... Vrij beroep > €125,00 fiche Artiesten > €2291,90 fiche Vrijwilligersvergoeding: rek 617300 (boekhoudstuk: Vrijwilligersnota Toevoeging) > €1232,92 fiche km vergoeding rek 616305 (boekhoudstuk nodig) Feitelijke vereniging rek 616104 vergoeding / aantal uitvoerders in contract > €1232.92 fiche voor elke uitvoerder
Voorbeelden van documenten: Aanvraag km-vergoeding Aanvraag fietsvergoeding (zie website)
9. Vrijwilligersverzekering Risico moeilijk objectief vast te stellen ≈ opbrengsten werking en eredienst ?? Dus: rekeningen 745000 – 746050 >< bvb. ziekenzorg =kosten Andere opties gezocht!
Buiten onze werkingsgebied VPW Lennik: verdeelsleutel volgens aantal postbussen (x 1,2) >< het Halle van voor de fusie niet op te splitsen Bisdom Hasselt: BA verdeelsleutel volgens aantal inwoners in de parochie Lichamelijke ongevallen: volgens prestatiedagen
Geachte Heer Tot mijn spijt kunnen enkel parochies van het bisdom Hasselt op deze polis inschrijven. We hebben een paar jaar geleden aan alle parochies een opgave van het aantal vrijwilligers en het aantal uren dat ze verzekerd moeten zijn, opgevraagd. Op basis van deze aantallen werd er een verzekering afgesloten met IC.
Het bisdom betaalt de globale premie en er wordt een uitsplitsing gemaakt voor elke parochie Dit op basis van de opgegeven criteria. U kan bij IC info inwinnen voor Uw provincie. voor Uw provincie. Met die mensen is goed te spreken. Vriendelijke groeten, Filip Willems
Nieuwe ramen ‘t Schoolke Feestzaal Chirolokalen 11. Afd. 06 Linkebeek Nieuwe ramen ‘t Schoolke Feestzaal Chirolokalen
12. Afd. 07 De Hoek
Bestemming?
13. Afd. 11 Don Bosco Buizingen http://www.parochiesinbeweging.be/
14. Afd. 13 Sint-Martinus Halle Boekhouding Emmaüsgemeenschap: Breedhout Sint-Martinus
15. Afd. 13 Sint-Martinus Halle Verlening van gratis gebruik en verzaking aan het recht van natrekking
Jeugdcentrum Stroppen
16. Afd. 13 Sint-Martinus Halle Onteigening grond rond kapel Beertsestraat
17. Afd. 15 Lembeek Verhuur Sociaal Verhuur Kantoor WEBRA
18. Afd. 15 Lembeek Verlenging erfpacht aan Vorselaar
Renovatie Chirolokalen Sabboika 19. Afd. 16 Sint-Vincentius Renovatie Chirolokalen Sabboika
Rioleringswerken en EANDIS-kabine 20. Afd. 16 Sint-Vincentius Rioleringswerken en EANDIS-kabine
21. Afd. 17 Kester Overleg over erfpacht
22. Afd. 19 Breedhout huurcontract brandverzekering
24. Afd. 20 Beert
25. Afd. 25 Lot Aflopen van arbeidsovereenkomst
Gieterijstraat Renovatie schoolgebouw Ingebuikname 26. Afd. 26 Ruisbroek Gieterijstraat Renovatie schoolgebouw Ingebuikname
27. Afd. 29 Sint-Steven Legaat Frans Simon
28. Afd. 29 Sint-Steven Problemen met huurders Verhuur Sociaal Verhuur Kantoor WEBRA
6. Bespreking jaarrekening 2010
Inkomsten 2010 versus 2009 en 2008 (bedragen in 1 000 €)
2008 2009 2010 Schenkingen 142,6 170,2 183,8 Huuropbrengsten 425,9 501,6 577,6 Opbrengst Werking 507,4 493,3 459,7 Opbrengst Eredienst 352,1 346,0 349,9 Financiële opbrengsten 60,1 78,0 118,7 Overige 341,9 200,4 204,1 Totaal voor uitzonderlijke opbrengsten 1.830,0 1.789,5 1.893,8 Meerwaarde realisatie vast actief 375,4 0,0 Terugname waardevermindering FVA 54,3 Overige uitzonderlijke opbrengsten 50,8 12,2 24,2 Totaal 2.256,2 1.856,0 1.918,0
Uitgaven 2010 versus 2009 en 2008 (bedragen in 1 000 €)
2008 2009 2010 Huur 18,6 13,5 10,9 Onderhoud 151,2 180,1 158,9 Nutsvoorzieningen 150,6 159,3 153,7 Administratiekosten 59,0 58,9 61,2 Verzekering 49,7 50,4 48,0 Dienstverlenende organismen 175,9 178,2 162,6 Erelonen 25,6 8,4 14,1 Uitgaven confessioneel karakter 122,0 128,4 124,1 Kranten, boeken… 119,6 121,0 108,0 Lonen 73,4 72,0 RSZ 13,7 15,2 Afschrijvingen 275,7 278,0 311,7 Belastingen 50,1 50,9 51,6 Schenkingen 127,8 113,3 101,1 Intresten op schulden 23,8 4,4 2,5 Overige 348,6 303,1 415,3 Totaal voor uitzonderlijke kosten 1.790,2 1.722,8 1.810,9 Waardevermindering op VA 42,8 36,8 Minwaarde op realisatie VA 5,7 Andere uitzonderlijke kosten 25,4 Totaal 1.833,0 1.790,7 1.813,4
Resultaat 2010 versus 2009 en 2008 (bedragen in 1 000 €)
2008 2009 2010 Inkomsten voor uitzonderlijke opbrengsten 1.830,0 1.789,5 1.893,8 Uitgaven voor uitzonderlijke kosten 1.790,2 1.722,8 1.810,9 Resultaat voor uitzonderlijke opbrengsten/kosten 39,8 66,7 82,9 Uitzonderlijke opbrengsten 426,2 66,5 24,2 Uitzonderlijke kosten -42,8 -67,9 -2,5 Resultaat 423,2 65,3 104,6
Balans per 31/12/2010 (bedragen in 1 000 €)
Actief Passief Klasse 1 Beginvermogen 10.053,0 Overgedragen positief resultaat 1.262,1 Kapitaalsubsidies 91,0 Leningen bij DS 152,3 Overige 1,2 11.559,6 Klasse 2 Gebouwen minus afschrijvingen 4.519,7 Installaties, machines… 150,0 Meubilair 88,6 Goederen in erfpacht 2.109,1 94,0 6.961,4 Klasse 4 Klanten 60,8 Leveranciers 45,4 Diverse vorderingen 547,2 Toe te rekenen kosten 17,2 Over te dragen opbrengsten 49,6 Overigen 0,1 13,1 625,3 108,1 Klasse 5 Financiële middelen 4.081,0 Totaal 11.667,7
7. Goedkeuring rekening en kwijting aan bestuurders en afdelingsafgevaardigden
8. Organisatie consolidatie 2011 Nieuwe medewerkers voor boekhouding?
Vrijwilligersverzekering De waarborgen moeten identiek zijn voor alle vrijwilligers van dezelfde vzw. 1e voorstel Interdiocesaan Centrum: AV 30-11-2006 Nieuw voorstel van Interdiocesaan Centrum: 10 juni 2011
Voorstel IC – Burgerlijke aansprakelijkheid waarborgen uitbating lichamelijke schade 2.478.935,25 materiële schade 247.893,52 vrijwilligers 12.394.676,24 619.733,81 objectieve aanspr 14.873.611,49 743.680,57 franchise materiële schade 123,95 rechtsbijstand burgerrechtelijk verhaal 6.500,00 insolventie derde strafrechtelijke verdediging
Gemeenrecht studenten Overlijden 1 x het verzekerd jaarloon Blijvende invaliditeit 12 x het verzekerd jaarloon Tijdelijke invaliditeit nihil Medische kosten 1 x het wettelijk barema
Gemeenrecht ts 70 en 80 jaar Overlijden Blijvende invaliditeit 1 x het overeengekomen jaarloon Blijvende invaliditeit 3 x het overeengekomen jaarloon Tijdelijke invaliditeit > 10% 90 % van gemiddelde dagloon na tussenkomst mutualiteit werkelijk beroepsinkomenverlies aan te tonen of de nood aan betaalde huishoudhulp medische kosten 1 x het wettelijk barema
Gemeenrecht > 80 jaar Overlijden Blijvende invaliditeit Tijdelijke invaliditeit medische kosten 1 x het wettelijk barema tot 5 000 euro na tussenkomst mutualiteit werkelijk beroepsinkomenverlies aan te tonen of de nood aan betaalde huishoudhulp
Gemeenrecht anderen Overlijden Blijvende invaliditeit 7 x conventionele bezoldiging (35 099, 83) Blijvende invaliditeit 12 x conventionele bezoldiging Tijdelijke invaliditeit 90% conventionele bezoldiging na tussenkomst mutualiteit werkelijk beroepsinkomenverlies aan te tonen of de nood aan betaalde huishoudhulp medische kosten barema arbeidsongevallen
Voorstel IC – 2011 - premies BA gemeen recht TOTAAL zonder zaal 34,00 BA gemeen recht TOTAAL zonder zaal 34,00 rechtsbijstand 3,46 37,46 164,90 202,36 met zaal en <=150 94,00 BA obj 55,81 153,27 197,87 351,14 met zaal en >150 84,31 181,77 379,64
Voorstel IC – 2005 - premies BA gemeen recht TOTAAL zonder zaal 55,78 BA gemeen recht TOTAAL zonder zaal 55,78 rechtsbijstand 18,59 74,37 156,70 75 d 231,07 met zaal en <=150 72,10 BA obj 52,06 142,75 204,18 100 d 346,93 met zaal en >150 103,00 76,29 197,88 275,41 150 d 473,29
Voorstel IC – premies: verschil 2005-2011 parochies TOTAAL zonder zaal -28,71 7 -200,97 met zaal en <=150 4,21 2 8,42 met zaal en >150 -93,65 21 -1.966,65 -2.159,20
Conventioneel loon het wettelijk maximum voorzien door de overheid in de privé-sector. Voor dit jaar is dit € 37.545,92 of Bef. 1.514.599,- Dit bedrag evolueert mee met het officieel barema, meestal, altijd in stijgende lijn.
Wijziging Reglement van Inwendige Orde – voorstel 1 Het beheer op het niveau van de afdelingen Artikel 7. § 5 Het dagelijks bestuur omvat onder andere: Het vervullen van de informatie- en verzekeringsplicht ten aanzien van de vrijwilligers in de VPW-afdeling door middel van respectievelijk de informatienota en de globale verzekeringspolis van de vzw.
= overdracht bevoedheid naar niveau RvB Zekerheid dat alle vrijwilligers verzekerd zijn en van dezelfde waarborgen kunnen genieten Er moet geen beroep gedaan worden op de solidariteit van andere parochies in geval van schadeclaim. BA Objectieve aantal dagen / jaar ? Gemeenrecht lijst vrijwilligersact. ?
Wijziging Reglement van Inwendige Orde – voorstel 2 Het beheer op het niveau van de afdelingen Artikel 7. § 5 Het dagelijks bestuur omvat onder andere: Het vervullen van de informatie- en verzekeringsplicht ten aanzien van de vrijwilligers in de VPW-afdeling door middel van respectievelijk de informatienota van de vzw en een polis die dezelfde waarborgen biedt als de polis die parochieoverstijgend wordt afgesloten.
Beide voorstellen met de toelichting: conform de wet van 3 juli 2005 en wijzigingen (27-12-2005, 07-03-2006, 19-07-2006 en 06-05-2009) betreffende de rechten van vrijwilligers
10. Volgende vergadering (vz.) Dinsdag 13 december 2011
Dank voor uw aanwezigheid en gewaardeerde medewerking