Les 1: Brainstorm en kennismaken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Organisatiecultuur.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland
Doelen Soorten vormgeving.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
ONTWIKKELEN VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJKE VISIE
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1. Strategische componenten Wat bouwen we op? Waarom bestaat Riwal? Onze overtuigingen en principes Hoe boeken we in de loop der jaren succes? 2 Visie.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Jouw bedrijf in 10 seconden 1 Aleid Overbeek | Businesscoach 45+ | jouwbedrijfin10sec6okt2015.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Netwerk DAK
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Indeling van hoofdstuk 2
Een product of dienst verkopen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Visie en strategie Les 2: Visie verdieping.
Visie en strategie Les 4: strategie.
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Visie en strategie Eindopdracht.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
of uw eigen praktijklogo... Uw praktijknaam
it’s about learning to dance in the rain’
Human Resources Accounting
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Les 1: Brainstorm en kennismaken Visie en strategie Les 1: Brainstorm en kennismaken

Waarom dit vak? Niveau 4 Management of eigen organisatie Missie en visie nodig voor KvK, de bank etc. Geeft structuur aan je organisatie.

….visie en strategie Het vak heet visie en strategie. Niet los te zien van missie. We nemen ze alle drie mee. http://teamleidersacademie.nl/teamleiderschap-academie/visie/is-verschil-visie-missie-en-strategie/

Brainstorm opdracht! Jullie krijgen zo per twee of drietal een A3 vel. Jullie gaan hier brainstormen over de missie, visie en strategie. Wat zijn deze drie begrippen? Wat betekenen ze? Maak er een poster van. Aan het einde van deze lessen kijken we of jullie beelden overkomen met de kennis die jullie aan het eind hebben ontwikkeld.

Wat is hun visie? https://www.youtube.com/watch?v=8JnIdcc7PkQ https://www.youtube.com/watch?v=xL0T5FU5c1U (Philips)

Missie Missie wordt ook wel mission statement genoemd. Een missie verwoord het bestaansrecht en identiteit van een organisatie. Wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Is tijdloos De missie van een organisatie bestaat over het algemeen uit de volgende vier onderdelen: Werkterrein Bestaansrecht Betekenis voor belanghebbenden Normen, waarden en overtuigingen 

Voorbeelden missie Zappos: Wij zijn een bedrijf dat de beste customer service biedt en schoenen verkoopt.  Apple: Wij willen werken makkelijker maken. 9292ov: Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot-deur

Visie Een visie is inspirerend. Een visie geeft een visionaire en ambitieus beeld van wat een organisatie wil zijn. Kijk naar de kansen in de wereld en beschrijf de droomsituatie. Welke ontwikkelingen (economisch, sociologisch, technisch, politiek) zijn belangrijk voor onze organisatie? Hoe ziet onze toekomst eruit en die van onze concurrenten? Welke ambities hebben wij op langere termijn? Welke competenties moeten we voor de toekomst gaan ontwikkelen?

Voorbeelden visie Nokia: Connecting people' is mensen in contact brengen met de dingen die ertoe doen, wat dat voor iedereen persoonlijk ook is, en ze de mogelijkheid bieden het beste te halen uit ieder moment, altijd en overal. Microsoft: Er staat een personal computer op elk bureau met Microsoft- software. DUS NIET: Wij willen onze klanten optimaal bedienen door meer producten aan te bieden dan onze concurrenten.

Strategie Beschrijft hoe de in de visie gestelde inzichten en doelen bereikt gaan worden. Voordelen van een strategie: Betere coördinatie Resultaatnormen voor controle Voorzien van veranderingen Het is overdraagbaar Meestal worden bedrijfsmatige strategische plannen vastgelegd in een jaarplan.

Strategie Vragen voor het optellen van een strategie Hoe gaan we onze resultaten te bereiken? Op welke manieren is het mogelijke onze doelen te realiseren? Welke maatregelen moeten we nemen? Op welke manier willen wij dit uitdragen? Hoe zorgen we ervoor dat wij voortdurend leren?

Voorbeeld bekijken Voorbeeld missie, visie en strategie. http://www.oppepper4all.nl/node/282?&gclid=CJ2f- dyQxs4CFRKeGwodwPwEjQ&cr_cid=142361127

Missie bestaat uit De missie van een organisatie bestaat over het algemeen uit de volgende vier onderdelen: Werkterrein Bestaansrecht Betekenis voor belanghebbenden Normen, waarden en overtuigingen 

Missie De hamvraag bij de missie is ‘What business are we in?’. De volgende drie vragen moeten worden beantwoord: Markt: Op wie richten we ons? Dus welke klantgroepen ga je aanspreken. Product: Wat bieden we aan? Dus in welke behoefte voorzie je. Competentie: Hoe maken we dit waar? Dus waarin onderscheid je je.

Missie Missie gaat over welke normen, waarden en overtuigingen je als onderneming hebt. Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen? Voorbeelden zijn integriteit, professionaliteit, servicegerichtheid, onafhankelijkheid. Wat wil je uitstralen naar de klant is hier van belang.

Valkuilen bij een missie Een goede missie moet beknopt zijn. Loze termen als ‘maximale aandeelhouderswaarde’, ‘tevreden medewerkers’ of ‘beste in de sector’ zijn te weinig meetbaar. Zorg voor een concrete en aansprekende missie. Geef in de missie duidelijk aan wat je voor de buitenwereld wilt betekenen en hoe. Een goede missie geeft aan waaróm de onderneming haar activiteiten ontplooit. Houd het kort en memorabel. Medewerkers, klanten en andere belanghebbenden moeten de missie makkelijk kunnen onthouden. Kort en krachtig dus. Vermijd jargon en afkortingen. Ga er niet vanuit dat iedereen binnen de organisatie alle afkortingen en jargon snapt.