De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Opzet Pop toetst flexibel en competent
Reflectie-portfolio beoordelen
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Formatief - summatief evalueren
EhrmVision – Presentatie
Supply chain engineering:
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
De drie stappen van systeemontwikkeling
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Peer review online: wat werkt?
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Expertiseteam Toetsenbank WorkshopSchoolexamenbank vmbo Groen.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
ICTO-contactpersonen 7 juni 2007 Vrije Universiteit Universiteit Utrecht Technische Universiteit Delft.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Niet differentiëren maar socialiseren
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Toetsing en toetsontwikkeling
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Interactief oefenen, formatief toetsen
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Interactief oefenen, formatief toetsen
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Visie op het economieonderwijs
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Drie vormen van gedrag:
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument PZIP - project Muziek De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument

Uitvoerende groepsopdrachten in de onderbouw van het VO zo mogelijk objectieve beoordeling individuele leerling muzikale interacties mogelijkheid van self- en peer assessment

Theorie van Benjamin Brinner Ontwikkelingsfases uit Musical Futures Gangbare methoden Muziek op maat Podium Intro

Brinner: Knowing Music, Making Music interactief netwerk interactief systeem interactieve klankstructuren interactieve motivatie

Musical Futures fase omschrijving totaal ontwikkelingsbeeld vanuit het informeel leren omschreven in zeven ‚levels’ instrumentale vaardigheden omschreven in drie moeilijkheid niveaus

de praktijk maximaal 7 groepsopdrachten directe feedback summatief beoordelen op het moment

de student-docenten inhoud herkenbaar beoordeling traditioneel op papier summatief door de docent vorm onoverzichtelijk te veel tekst meer rubrieken gewenst

Aanpassingen flexibele digitale versie meer categorieën mogelijkheid voor directe feedback inbouwen van een summatieve telling in de rubrics