Juridische aspecten van een webshop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Advertisements

Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Folder Giftcard Personalisatie van de giftcard.
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
H1 wikken en wegen Paragraaf
SUBROGATIE Aon Risk Services.
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Business Economics Handels –en financiële technieken
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Boekje: Kopen en Werken Hoofdstuk 1:
Wetgeving overheidsopdrachten. Welke organisaties? 4 Categorieën: –De overheid –Organisaties die aan bepaalde voorwaarden voldoen –Privaatrechtelijke.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
door Mr. Nicolette Schaapsmeerders
Overeenkomst.
De juridische context van de digitale factuur.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Wet op consumentenkrediet
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Commercieel beleid en recht
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Nelleke Flick Directeur
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Database: lust en last? Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober 2009 Wetgeving (spamverbod) en handhaving OPTA Ronald van den Broek.
Lezing VNHI “Problemen in de winkelstraat” 12 mei 2016.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
Een goed product maken is niet genoeg …
Verschil offerte/factuur
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Direct 5. Juridische aspecten
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Direct Juridische aspecten
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Juridische aspecten van een webshop
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Reclame op het Autosalon
Privacy en Leerplicht/RMC
Juridische aspecten van een webshop
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
Opstarten van de webshop juridische aspecten
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Juridische aspecten van een webshop Sven Goormans 6H 2014-2015

Juridische aspecten Overeenkomst op afstand: Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Verkoop via een webshop is geen overeenkomst op afstand, het is een techniek voor communicatie op afstand . Techniek voor communicatie op afstand: Ieder middel dat zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van verkoper en consument kan worden gebruikt voor de sluiting van een overeenkomst tussen deze partijen

Juridische aspecten Informatie die VOORAF meegedeeld moet worden aan de consument: Identiteit verkoper + adres, Kenmerken van het product of dienst, Prijs van het product of dienst, De leveringskosten, Wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst, Het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht, Wijze van terugneming en teruggave van het product + eventuele kosten, Kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, Geldigheidsduur van het aanbod/prijs, De minimumduur van de overeenkomst.

Juridische aspecten Informatie die ACHTERAF meegedeeld moet worden aan de consument Bevestiging van nr.1, 3, 6 en 10 (zie vorige dia) + identificatie van het product/dienst, Het geografisch adres van de vestiging van de verkoper waar de consument terecht kan met zijn klachten, Inlichten bestaande diensten na verkoop + commerciële waarborgen, De voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst, De voorwaarden + uitoefeningswijze van het verzakingsrecht en een verzakingsbeding.  Deze info moet de consument ten laatste ontvangen op de dag van de levering van de producten. Het verzakingsrecht: Een termijn van 14 dagen waarbinnen de consument de overeenkomst kan beëindigen, dit recht (voor producten) gaat van start de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst.

Juridische aspecten Het verzakingsbeding: Indien de verkoper niet aan de informatieverplichtingen heeft voldaan bedraagt de verzakingstermijn 3 maanden. Voorschot: De verkoper kan aan zijn consument een voorschot vragen na het einde van de verzakingstermijn van 14 werkdagen, indien de koper bij deze aankoop gebruik maakt van zijn verzakingsrecht moet de verkoper het voorschot terugbetalen zonder enige kosten, deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen 30 dagen die volgen op de verzaking. Termijn uitvoering van de bestellingen: Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen moet de verkoper de bestelling uitvoeren uiterlijk binnen 30 dagen te rekenen vanaf de dag vanaf de dag volgend op die waarop de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden.  Als deze regel niet wordt nageleefd door de verkoper, dan wordt de overeenkomst ontbonden + eventuele schadevergoeding aan de consument.

Elektronische handel De wet elektronische handel is van toepassing op een webshop. Informatieverplichting t.o.v. de koper: Zijn naam of handelsnaam,(van de verkoper) Het geografische adres waar de dienstlener is gevestigd, (niet waar de server staat) Zijn elektronisch postadres, Het handelsregister waar hij is in ingeschreven + ondernemingsnummer, Gegevens over eventuele toezichthoudende autoriteit, De BTW, De gedragscode. Regels afsluiten verkoopcontracten via een webshop: Geven van volgende info: De talen waarin het contract kan worden gesloten, De verschillende technische stappen, De technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd worden voordat de order wordt geplaatst, Info over het gesloten contract zal gearchiveerd worden of het toegankelijk zal zijn.

Elektronische handel De klant ontvangt … nadat hij een order heeft geplaatst via het winkelwagentje: De dienstverlener bevestigt zo spoedig moegelijk langs elektronische weg de ontvangst van de order van de afnemer, Een ontvangstbewijs ,(samenvatting van de order) Reclame: Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent. Voorwaarden reclame: Duidelijk, herkenbaar, leesbaar, goed zichtbaar, ondubbelzinnig, De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren, Prijsverminderingen duidelijk herkenbaar + voorwaarden die eraan verbonden zijn duidelijk herkenbaar weergeven

Elektronische handel Voorwaarden verzending reclame via mail: Niet: via opname in de algemene voorwaarden, Toestemming aan een derde volstaat ook niet, De toestemming mag ook niet gevraagd worden via email: zo een praktijk zou neerkomen op spamming, Praktijk: via een webformulier op uw website kunnen potentiële klanten zich inschrijven om elektronische berichten te ontvangen. Recht van de consument i.v.m. reclame per mail: Ieder persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven, zin wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen.