Feedback geven en krijgen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
De “ leraar” als rolmodel
Informeel leren en….. social media
ICT & algebra – oefenen en toetsen
User Centred Development
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Feedback, feed up & feed forward
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Effectief communiceren
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Minor Project- en Programmamanagement
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
PEER ASSESSMENT ‘for’ (BLENDED) LEARNING ?! drs. Mario Gielen (UGent & UHasselt)
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 3 22 februari 2016.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Zorg & technologie Fieldlab.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Bepaal jouw SuperPowers!
Theorie.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek 30 september 2013
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Samenwerken en communicatie
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
how to create an Optimal Classroom Experience
Gesprekstechnieken Les 2.
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
gesprekstechnieken Les 2
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Transcript van de presentatie:

Feedback geven en krijgen Diepteverwerking 4 oktober 2017 Marieke Thurlings

Feedback werkt als ….

Wat is volgens jou feedback?

Wat is feedback? Hattie & Timperley, 2007, p.81 “information provided by an agent regarding aspects of one’s performance or understanding” Black & Wiliam, 1998 Gericht op de prestaties/ vaardigheden Gericht op de standaard of de doelen van de prestaties/vaardigheden Vergelijken van de huidige situatie met de gewenste situatie Een mechanisme om het ‘gat’ tussen huidige en gewenste situatie te dichten

Hattie & Timperley, 2017

Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, en is ingestoken op het juiste ‘level’

Bedenk in drietal maximaal drie criteria voor het geven van feedback van een les

Bekijk het lesfragment Gebruik de verzamelde criteria voor het geven van feedback op de les https://www.youtube.com/watch?v=c-QY-K0tx4w Bij delen vd feedback, vragen naar de ‘geleerde les’ uit H&T => was dat nu het geval? Welke stukken wel, welke niet? Hoe zou je wel …

Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, is ingestoken op het juiste ‘level’ Is nog vaag… en dus … concreter maken

Kenmerken van “goede” en “minder goede” feedback Gericht op het doel Algemeen, gericht op persoon Gedetailleerd Algemeen, vaag Neutraal geformuleerd Alleen positief of alleen negatief Open en oplossingsgerichte vragen Gesloten en suggestieve vragen Luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD) Hints en tips geven Richting geven aan het gesprek Vertellen over jouw ervaring Thurlings, 2012, Thurlings et al. 2012ab, 2013, 2014 Proefschrift => fb in coaching Bovendien bleek ook: betere fb gekregen (observaties), tevredener over gekregen fb (vragenlijst) + minder tevreden => minder goede feedback gekregen. Feedback is dus gesprek, en geen een-richtingsverkeer. Wat gebeurt er eigenlijk bij de ontvanger: stel dat de gefilmde docent hier aanwezig was geweest…

De ontvanger Ilgen, et al., 1979 Model toelichten. “feedback stimulus” wat gever zegt/ schrijft “source”= de gever Vier fasen waar ontvanger door heen gaat -Ilgen et al: hoe dat gaat, is afhankelijk van aantal factoren. A) relatie ontvanger en gever B) kleur vd feedback, pos/neg C) doeloriëntatie vd ontvanger (willen leren, geen imago-schade, niet af willen gaan) => Terug naar de docent op de film. Hoe zou het voor hem zijn geweest als … ? Ilgen, et al., 1979

Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, is ingestoken op het juiste ‘level’, het de ontvanger helpt = doelgericht, gedetailleerd, neutraal geformuleerd, open, gesloten en door-vragen

Verschillen(d)? Links: docenten/ peers geven elkaar feedback midden: een docent geeft fb aan lln. Rechts: begeleider/SPD Reflecteren; zou feedback er anders uit moeten zien? Hoe dan, waarom?

Schrijf voor jezelf op: Wat heb je vanochtend geleerd? Wat ga je wel (en/ of niet) doen als je feedback geeft? Wat ga je wel (en/ of niet) doen als je feedback krijgt?

Leestips/referenties Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–68. doi: 10.1080/0969595980050102 Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. doi:10.3102/003465430298487 Ilgen, D. R., Fisher, C. D., & Taylor, M. S. (1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64(4), 349–371. doi: 10.1037/0021–9010.64.4.349 Shute, V. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153–189. doi:10.3102/0034654307313795 Thurlings, M. & Vermeulen, M., Bastiaens, Th., & Stijnen, P. (2013). Understanding feedback: A learning theory perspective. Educational Research Review, 9(1), 1-15. doi: 10.1016/j.edurev.2012.11.004 Thurlings, M. (2012). Peer to peer feedback: A study on teachers’ feedback processes. Doctoral dissertation, Open Universiteit, Heerlen, the Netherlands.