Feedback geven en krijgen Diepteverwerking 4 oktober 2017 Marieke Thurlings
Feedback werkt als ….
Wat is volgens jou feedback?
Wat is feedback? Hattie & Timperley, 2007, p.81 “information provided by an agent regarding aspects of one’s performance or understanding” Black & Wiliam, 1998 Gericht op de prestaties/ vaardigheden Gericht op de standaard of de doelen van de prestaties/vaardigheden Vergelijken van de huidige situatie met de gewenste situatie Een mechanisme om het ‘gat’ tussen huidige en gewenste situatie te dichten
Hattie & Timperley, 2017
Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, en is ingestoken op het juiste ‘level’
Bedenk in drietal maximaal drie criteria voor het geven van feedback van een les
Bekijk het lesfragment Gebruik de verzamelde criteria voor het geven van feedback op de les https://www.youtube.com/watch?v=c-QY-K0tx4w Bij delen vd feedback, vragen naar de ‘geleerde les’ uit H&T => was dat nu het geval? Welke stukken wel, welke niet? Hoe zou je wel …
Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, is ingestoken op het juiste ‘level’ Is nog vaag… en dus … concreter maken
Kenmerken van “goede” en “minder goede” feedback Gericht op het doel Algemeen, gericht op persoon Gedetailleerd Algemeen, vaag Neutraal geformuleerd Alleen positief of alleen negatief Open en oplossingsgerichte vragen Gesloten en suggestieve vragen Luisteren, samenvatten, doorvragen (LSD) Hints en tips geven Richting geven aan het gesprek Vertellen over jouw ervaring Thurlings, 2012, Thurlings et al. 2012ab, 2013, 2014 Proefschrift => fb in coaching Bovendien bleek ook: betere fb gekregen (observaties), tevredener over gekregen fb (vragenlijst) + minder tevreden => minder goede feedback gekregen. Feedback is dus gesprek, en geen een-richtingsverkeer. Wat gebeurt er eigenlijk bij de ontvanger: stel dat de gefilmde docent hier aanwezig was geweest…
De ontvanger Ilgen, et al., 1979 Model toelichten. “feedback stimulus” wat gever zegt/ schrijft “source”= de gever Vier fasen waar ontvanger door heen gaat -Ilgen et al: hoe dat gaat, is afhankelijk van aantal factoren. A) relatie ontvanger en gever B) kleur vd feedback, pos/neg C) doeloriëntatie vd ontvanger (willen leren, geen imago-schade, niet af willen gaan) => Terug naar de docent op de film. Hoe zou het voor hem zijn geweest als … ? Ilgen, et al., 1979
Feedback werkt als het gericht is op overbruggen huidige en gewenste situatie, het de vragen Where and How am I doing, Where to next beantwoord, is ingestoken op het juiste ‘level’, het de ontvanger helpt = doelgericht, gedetailleerd, neutraal geformuleerd, open, gesloten en door-vragen
Verschillen(d)? Links: docenten/ peers geven elkaar feedback midden: een docent geeft fb aan lln. Rechts: begeleider/SPD Reflecteren; zou feedback er anders uit moeten zien? Hoe dan, waarom?
Schrijf voor jezelf op: Wat heb je vanochtend geleerd? Wat ga je wel (en/ of niet) doen als je feedback geeft? Wat ga je wel (en/ of niet) doen als je feedback krijgt?
Leestips/referenties Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7–68. doi: 10.1080/0969595980050102 Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. doi:10.3102/003465430298487 Ilgen, D. R., Fisher, C. D., & Taylor, M. S. (1979). Consequences of individual feedback on behavior in organizations. Journal of Applied Psychology, 64(4), 349–371. doi: 10.1037/0021–9010.64.4.349 Shute, V. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153–189. doi:10.3102/0034654307313795 Thurlings, M. & Vermeulen, M., Bastiaens, Th., & Stijnen, P. (2013). Understanding feedback: A learning theory perspective. Educational Research Review, 9(1), 1-15. doi: 10.1016/j.edurev.2012.11.004 Thurlings, M. (2012). Peer to peer feedback: A study on teachers’ feedback processes. Doctoral dissertation, Open Universiteit, Heerlen, the Netherlands.