Workshop Lokale Lobby Oktober 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

De rekenkamer van Venlo
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Een startersgids voor innovatie
Maatschappelijk Aanbesteden
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Participatie en een Klantenraad
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
‘Met de MOgroep de verkiezingen in’ I.s.m. OverheidsExperts Floor Kist en Wim Carabain.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Met de MOgroep de verkiezingen in Workshop ‘Investeren in Zichtbaarheid en Beleidsbeïnvloeding’ Wim Carabain Overheidsexperts Public Affairs.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
KNHB Lobby tips and trics 1. Wat beweegt politici –Herverkiezing –Prive –Partij –Coalitie 2.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Kunst en kunde van het lobbyen
Besturen met Burgerkracht
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Begeleiding bij Werkplekleren
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Burgerschap Samenwerkend leren
bij kwaliteit en outcome
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Ouders en school samen Maart 2016
Vergadering Personeelsdienst
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Persoonlijk Leiderschap
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Inleiding De juiste boodschap Lobbyen tijdens de verkiezingen
Basistekst : Talentontwikkeling
Uitkomst Quickscan Kampen
Zichtbaarheid Creëren
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Aan de slag met kwaliteit
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Workshop Lokale Lobby Oktober 2017

Programma Introductie Voorbereidingen van de lobby Uitvoering

Wat is lobbyen? Activiteiten gericht op: Verbeteren zichtbaarheid organisatie. Agenderen van prioriteiten. Beïnvloeden van het beleid.

Waarom is lobby belangrijk? Er worden besluiten genomen die gevolgen hebben voor jouw cliënten, organisatie en werkterrein. Het is niet vanzelfsprekend rekening gehouden met jouw belangen. Recente bezuinigingen hebben effect op de kwaliteit van sociaal werk.

De verkiezingen zijn allang begonnen Dit is het moment om: Partijen te informeren over wensen en belangen; Te investeren in politieke en bestuurlijke contacten; De verkiezingscampagne te gebruiken om het eigen verhaal uit te dragen;

Is lobby alleen voldoende? Voorbereiding van lobby Voor-bereiding Verwach- tingen? dige gespreks- Gelijkwaar- partner Duidelijke boodschap Is lobby alleen voldoende? Wie zijn er betrokken? Coalitie mogelijk? Faseer de doelen benaderen? Wie

Daarnaast nadenken over: Zichtbaarheid Strategie Alternatief Timing

Zichtbaarheid verbeteren Door: Investeren in relaties Wegnemen informatieachterstand Resultaten en effecten uitdragen Nieuwsfeiten creëren

Lobbystrategie Uit welke kansen, momenten en stappen bestaat de aanpak? Wat nu, wat later? Optelsom hiervan leidt tot beoogde resultaat.

Dit betekent onder meer…. Rechtstreeks of via anderen? Alleen of met bondgenoten? Formeel of informeel? Stille diplomatie of lawaai maken? Iets vragen of alternatief aanbieden? Gericht op wethouder of ambtelijk?

Zoek de vrije ruimte Aansluiten bij bestaande denkbeelden Waarover is nog geen afspraak Zoek steun voor realistisch alternatief Kies voor focus

Kracht van een alternatief Sneller, beter en/of goedkoper Succesvolle beïnvloeders richten zich op hun cirkel van invloed. Ze nemen initiatief. Ze zoeken uit hoe het anders/beter kan, hoe ze een probleem op kunnen lossen.

Ambtelijk overleg Tijdig betrekken bij uitwerken alternatief Specialist, penvoerder, adviseur Wil haalbare adviezen geven Aansluiting zoeken bij bestaande beleid

Timing Interventie(s) op het juiste moment Vereist inzicht in het proces Weten wanneer de vergaderingen zijn (en de besluiten worden genomen)

Succesvol beïnvloeden Weet bij wie je moet zijn, zodat je vroegtijdig kunt meedenken over inhoud en proces. Standpunt en belang is bij alle stakeholders bekend. Ken de vrije ruimte.

Succesvol beïnvloeden Effectieve boodschap en goed verhaal hebben aantrekkingskracht. Niet alleen vragen, ook alternatief bieden.

(mede) verantwoordelijk Beïnvloeden met betrokkenheid (mede) verantwoordelijk Participeren Overtuigen Informeren Druk mobiliserend

Uitvoering 1 1. Investeer in relaties. Ken de beleidsambtenaren en raadsleden; 2. Plan pas een gesprek met een bestuurder als je goed in het dossier zit; 3. Goed luisteren. Informeer naar opvatting, naar belangrijke data, gevoeligheden, vrije ruimte; 4. Zorg dat je onderdeel van de oplossing wordt;

Uitvoering 2 5. Communiceer je eigen successen en resultaten; 6. Blijf op het netvlies; 7. Als je druk wilt organiseren doe dat dan diplomatiek en uitnodigend; 8. Schakel media in als je geen voet tussen de deur krijgt.

Lobbyinstrumenten Persoonlijk gesprek voeren Geadresseerde brief sturen Werkbezoek organiseren Onderzoek uitvoeren Periodiek (digitale) nieuwsbrief uitbrengen Bezoeken bijeenkomsten Themabijeenkomst organiseren Symposium organiseren Lezing houden

Drie uitdagingen in verkiezingstijd Contact met politieke partijen en kandidaten: Bij wie moet u zijn? Met welke boodschap? Op welk moment?

Ontmoeting met een lijsttrekker Heeft vaak kennisachterstand: voorbeelden en bereikte resultaten Algemeen (rol sociaal werk) en specifiek (speerpunten en prioriteiten) Bijvoorbeeld werkbezoek organiseren -Wat moet hij/zij weten? -Welke prioriteit voor komende periode?

In gesprek met (huidige) wethouder Staat open voor informatie over nieuwe ontwikkelingen; Laat het dossier snel los als je maar één keer langskomt; 3. Doet geen toezeggingen tijdens gesprek;

In gesprek met (huidige) wethouder 4. Irriteert zich aan sprekers die niet goed op de hoogte zijn; 5. Wil resultaat/succes boeken. Overtuig hem/haar van de mogelijkheden; 6. Bespreekt het gesprek achteraf met ambtenaar; 7. Doe iets extra’s om op het netvlies te blijven.

Benut kans Stel een informatiepakketje samen: Resultaten van de afgelopen jaren; Tabellen; Statistische overzichten. Uw gesprekspartners zijn er erg blij mee en hebben het gevoel dat u hen een handje helpt.

Goede voorbeelden Sociaalwerkorganisatie vraagt invalidetoilet voor buurthuis: -Een van de vrijwilligers heeft een rolstoel -Sommigen kunnen het buurthuis nu niet bezoeken -Zelfwerkzaamheid om kosten te beperken Sociaalwerkorganisatie vraagt structurele subsidie voor taalles voor migranten: -Sinds een aantal jaren incidentele subsidie -Zekerheid van aanbod biedt mogelijkheid aanschaf leermiddelen -Vrijwilligers willen tijdig weten of ze worden ingezet

Zwakke voorbeelden Buurthuis vraag subsidie voor aanpassing ontmoetingsruimte: -men vindt inrichting gedateerd -geen zelfwerkzaamheid -geen aanvraag gedaan via fonds Sociaalwerkorganisatie vraagt subsidieverhoging: -Gaat om uitbreiding aantal beroepskrachten -Deelnemers leveren geringe financiële bijdrage -Geen interne bezuiniging als dekking

Wat komt er bij kijken? Ken de stakeholders Ken het beleidsproces Zoek de vrije ruimte Goede voorbereiding Effectieve boodschap Strategie Inzet diverse instrumenten

Tenslotte: Tips and trucs Steek je verhaal zo hoog mogelijk in; Kom niet alleen iets halen, breng ook iets; Zorg dat je ‘top of mind’ bent; De kracht van je verhaal zit in de herhaling van de boodschap; Zoek samenwerking (bouw aan een coalitie); Benut media (daar zijn politici gevoelig voor).