23/07/2018 Direct E-Mail: 12. Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Advertisements

Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Lerarenopleiding Nederlands
Engels periode 3 en 4 MOH 2 en MOH 3.
Marketing Werkgroep 6.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
Internet Standaarden Practicum 1 ● toetsing vak ● werkwijze vak ● alternatief voor gevorderden ● contentmatrix ● drieluik ● oefeningen ● slot.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
WEEK 2: 11 T/M 15 JANUARI Unidad 3: Y tú, ¿cómo eres?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Differentiatie.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Beeldspraak: de vergelijking
Taalspelletjes Werken met een woordenboek
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct 3. De DM-cyclus 23/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Voorbereiding schoolexamen
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
H1 Media en communicatie
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Een instructie schrijven
Introductieles Spaans  ¡Bienvenido! Mart de Weerd // September 2017
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Huiswerkopdracht Politiek
NSCCT Instructie groep 5
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Blok 5. Film Productieproces Blok 5. Film. Productieproces 12/31/2018.
Het vak maatschappijleer
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
E health, Domotica en E-learning
Persoonlijke doelen maken
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Transcript van de presentatie:

23/07/2018 Direct E-Mail: 12. Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar 2013-2014

Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ 23/07/2018 Programma van vandaag Opfriscursus ‘Doelgroepen’ Oefening doelgroepen en kenmerken Schrijven voor een doelgroep Voorstellen van jezelf als docent of docenten. Eventueel rondje maken door de klas.

Lesdoelen Studenten weten wat doelgroepgericht schrijven is en kunnen dit toepassen in hun DEM

http://www.youtube.com/watch?v=1nxJgkXNDCM

Oefening Stel jezelf aan de klas voor zónder de werkwoorden ‘zijn’, ‘hebben’ en ‘worden’ te gebruiken (dus ook vervoegingen zoals ‘ik word’ ‘mijn naam is’) Krijg je de beurt? Doe je best. En …: Wijs een ander aan die dan meer vertelt over zijn/haar hobby, werk, opleiding, woonsituatie, vrienden, enz. Allemaal zonder ‘zijn’, ‘worden’ en ‘hebben’.

DEM: schrijf actief! Er zal een goede nachtrust ontstaan. Nergens rust u zó lekker uit als in dit bed! Slaapt u in dit bed? Dan rust u heerlijk uit! Er zal contact met u worden opgenomen. Jeanine belt u a.s. maandag.

Doelgroep Wat is een doelgroep: Bepaalt inhoud én stijl De categorie mensen waarop de schrijver zich primair richt Bepaalt inhoud én stijl Bepaal de doelgroep zo precies mogelijk We bekijken een vragenlijst... Informatica Communicatie Academie

Doelgroepanalyse ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses Informatica Communicatie Academie

Kenmerken van een doelgroep Wie leeftijd, geografie, welstand, opleiding, werk, gezinssamenstelling Wat bereik (lokaal, regionaal, nationaal, internationaal in %) welke informatie zoeken/krijgen ze? waar en hoe zoeken/krijgen ze dat? wat willen ze? Details tijdschriften, kranten, websites, tv-programma’s, hobbies, sport, eetgedrag, vakantie, auto Informatica Communicatie Academie 9 9

Oefening: doelgroepkenmerken Hierna volgen tien ‘merken’ Helft van de klas eerste vijf, andere helft tweede vijf Noem bij ieder ‘merk’ minstens drie kenmerken van de betreffende doelgroep Informatica Communicatie Academie

11

Schrijfoefening Klas in vier groepen – vier tijdschriften. Jullie krijgen de opdracht een bijschrift voor een foto te schrijven in één van de tijdschriften. De bladen/uitgaven zijn: de Spits (groep 1) Men’s Health (groep 2) Viva (groep 3) Magazine Leven (Nederlandse Vegetariërs Bond) (groep 4) Max. 50 woorden per tekst.

Oefening Hot Feet Magnetron Sloffen 90 sec. opwarmen in de magnetron 800 watt vier kleuren maat 36 t/m 42

Aan de slag met de tekst van jullie DEM

Wat zijn de kenmerken van jullie doelgroepen? Geef bij iedere doelgroep zoveel mogelijk kenmerken aan. ALTIJD relevante kenmerken van de doelgroep: Wat weten ze? Wat kunnen ze? Wat doen ze? Wat willen ze? EVENTUEEL relevante kenmerken van de doelgroep: Leeftijd Opleiding Werk/studie Interesses

Aan de slag met de tekst van de DEM 1 In de duo’s: welke kenmerken passen bij de drie doelgroepen die jullie gekozen hebben? Schrijf beiden voor ieder segment van doelgroep de tekst van de DEM waarin je één of meerdere kenmerken van de doelgroep gebruikt. Dus drie tekst(jes) per persoon. Schrijf beiden voor ieder segment van de doelgroep één versie voor de onderwerpregel waarop de ontvanger reageert met: ‘Ik ook!’ (dat wil ik ook, dat doe ik ook, ja zo ben ik ook, enz). Dus drie onderwerpregels per persoon.

Inleveren Lever beiden je teksten in bij mij.

Huiswerk volgende les datum invullen 23/07/2018 Huiswerk volgende les datum invullen Lezen: Heerink, Praktische schrijfgids, hoofdstukken 17 en 19 Bereid de overdrachtspresentatie voor (zie voor beoordelingscriteria de ppt van les 11) Rooster op Scholar in jullie klassenmapje