3. Een veilig leer-en groeiklimaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Psychiatrie Ontwikkelingspathologie van Mentale Functies 22 juni 2013 Imelda - 10x10.
Communicatie ouder-kind
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Transactionele analyse
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Niets of niemand kan ons redden…. Nu niet en in 2012 niet! We moeten het ZELF doen! Gelukkig maar!
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.

Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Voelsprieten Informatieavond
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Rauw en troosten.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe pedagogisch handelen?
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject :
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Elk kind wil leren, elk kind wil groeien
Van documenteren naar afstemmen en terug…
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
De week van de vrijwilliger
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Werken met plezier en goed presteren
Digitale geletterdheid
Wij komen centraal te staan !
Heb jij ballen voor scrummen?
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
In de vuurlinie van een pos
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

3. Een veilig leer-en groeiklimaat Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject : De ouder-kind relatie

Inhoud Leven is communiceren Wat op energetisch vlak gebeurt, zichtbaar gemaakt E.A.S.T. vanuit een opvoedkundig perspectief Leren = natuurlijk groeiproces Leren of conditioneren? Kiezen voor een veilig leerklimaat Natuurlijke intelligentie  betrokkenheid

E.A.S.T. : Het opvoedkundig perspectief Een veilig leer- en groeiklimaat Leren of conditioneren?

Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is! EAST Institute Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is! Elk kind is intelligent! Intelligentie is het resultaat van de evenwichtige ontwikkeling van voelen, denken en willen. Dit kan enkel in een veilige omgeving! Module PA - I.O.L. 2009-2010 4

Leren als natuurlijke groei EAST Institute Leren als natuurlijke groei Leren is een ingeboren drang in elk kind om begrip van zichzelf en de omgeving te verwerven. Leren is daardoor de aanzet voor groei op verschillende gebieden: fysiek, energetisch, conceptueel individueel, maatschappelijk, humanitair/ planetair fysisch, psychologisch, psychisch Leren is echter meer dan kennis (herhalen) en (aangeleerde) handvaardigheid. Het is eerst en vooral het zelf zoeken naar informatie en energie (communicatie / verbondenheid) die aansluit bij het innerlijke potentieel Module PA - I.O.L. 2009-2010 5

Leren als groeiproces - voorwaarden EAST Institute Leren als groeiproces - voorwaarden Door spontane beweging / klank ontwikkelen de natuurlijke (aangeboren) functies en vermogens Voor elk kind is het eveneens belangrijk te mogen ervaren dat het als een verantwoordelijk en participerend lid van de gemeenschap wordt beschouwd, hoe klein die gemeenschap ook is. (o.a. wil elk kind mama helpen bij huishoudelijke taken, of papa bij klusjes, enz.) Als die ruimte tot leren wordt geboden en we als kind in verbondenheid met onze innerlijke gevoelswereld en onze omgeving kunnen opgroeien, is harmonische groei een natuurlijk gevolg. Module PA - I.O.L. 2009-2010 6

Leren als groeiproces – onze taak EAST Institute Leren als groeiproces – onze taak Met andere woorden, als het kind in zijn eigen energetische ruimte mag opgroeien, evolueert het vanzelf naar het evenwichtig samenwerken van de drie functies voelen, denken en willen (hart, handen, hoofd) en ontplooit het uit zichzelf zijn / haar potentieel. Enkel de ouderen zijn in staat een veilige, leef-, leer- en groeiomgeving voor kinderen te creëren. Het opgroeiende kind helpen zijn energetische ruimte te behouden / terug te vinden is de belangrijkste taak van ouderen en begeleiders (docenten). Dit is werkelijk onze volle verantwoordelijkheid Module PA - I.O.L. 2009-2010 7

Leren of conditioneren? De natuur is onpartijdig! EAST Institute Leren of conditioneren? De natuur is onpartijdig! Voorwaarden voor een veilige (leer-) omgeving Module PA - I.O.L. 2009-2010 8

Nieuwe indruk en terugkoppeling 3. Willen / handeling EAST Institute 2. Denken / beeldvorming 1. Voelen / impuls ANF Nieuwe indruk en terugkoppeling 3. Willen / handeling Module PA - I.O.L. 2009-2010 9

Vanuit authenticiteit is betrokkenheid een natuurlijke houding. EAST Institute Elke mens wordt geboren met een uniek potentieel. In ieder van ons leeft de innerlijke drang om dit potentieel tijdens het leven tot uitdrukking te brengen. Communicatie is bedoeld als uitwisseling van informatie en energie om elkaar te ondersteunen dit potentieel, onze persoonlijke authenticiteit, te realiseren. Vanuit authenticiteit is betrokkenheid een natuurlijke houding. Module PA - I.O.L. 2009-2010 10

 Remmende invloeden  conditionering EAST Institute Remmende invloeden  conditionering Bijv: afkeurende houding / minachting Vecht Vlucht Vries  ANF Module PA - I.O.L. 2009-2010 11

 reptielenbrein / dinosauriërgedrag EAST Institute Conditioneren Altijd gevolg van remmende invloeden (op het persoonlijke groeiproces) tijdens communicatie Gebaseerd op vecht, vlucht of vriesreactie. Ledematen en reflexen worden geactiveerd Groei en intelligentie zijn uitgesloten Bevordert agressie en angst  reptielenbrein / dinosauriërgedrag Module PA - I.O.L. 2009-2010 12

 Intelligentie Inspiratie Intuïtie ANF Activerende invloeden  leren EAST Institute Intelligentie Inspiratie Intuïtie  ANF Activerende invloeden  leren Bijv. vertrouwen / ondersteuning Module PA - I.O.L. 2009-2010 13

Leren Gevolg van activerende invloeden tijdens communicatie EAST Institute Leren Gevolg van activerende invloeden tijdens communicatie Activeert neo-cortex en voorhoofdskwabben Inspiratie, intuïtie en intelligentie worden gestimuleerd Bevordert groei, authenticiteit en humaniteit  menswording! Module PA - I.O.L. 2009-2010 14

Natuurlijke intelligentie, het geschenk van de Almachtige Een benadering in het licht van ons mens-zijn

E.A.S.T. definitie van intelligentie EAST Institute E.A.S.T. definitie van intelligentie Intelligentie is het vermogen om oplossingen te bedenken voor nog niet eerder geformuleerde problemen! (Homo Habilis) Intelligentie ontstaat als gevolg van dieper gewaarzijn (empathie) en juist richtvermogen (concentratie) Module PA - I.O.L. 2009-2010 16

Dit staat in schrille tegenstelling tot het telkens opnieuw herhalen van oplossingen voor problemen die we als mensheid al eeuwen geleden opgelost hebben. Overdreven rationele prikkeling Herhalen van vastliggende gegevens Waardeoordeel over prestaties Competitiviteit leiden allen naar conditionering en creëren een onveilig gevoel bij het kind / de jongere… … hetgeen remmend werkt op de ontwikkeling van de natuurlijke intelligentie

Groeien naar betrokkenheid en verantwoordelijkheid Energie en ruimte als maatstaf

Onze menselijke vermogens zijn het resultaat van een reeds 4,5 miljard jaren durend proces... Energetisch lichaam ~ denken ~zintuig-zenuwstelsel Conceptueel lichaam ~ voelen ~ ritme Causale veld Fysieke lichaam ~ willen ~ spijsvertering en motoriek

EAST Institute Module PA - I.O.L. 2009-2010

Groeien naar betrokkenheid & intelligentie EAST Institute Groeien naar betrokkenheid & intelligentie Een goed gevestigde ruimte is de cruciale voorwaarde voor de ontwikkeling van natuurlijke intelligentie. Optimale bijdrage aan de samenleving kan uitsluitend wanneer een kind / mens zijn eigen ruimte mag innemen en vanuit het eigen innerlijke potentieel mag schenken! Authentiek handelen, vredevolle communicatie en conflictoplossing zullen dan de voorkeur van het individu genieten. Module PA - I.O.L. 2009-2010 21

Welk onderwijs voor mijn kind? EAST Institute Welk onderwijs voor mijn kind? Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is!  Leef je droom! Of dit mag gebeuren is voor het belangrijkste deel afhankelijk van de begeleiding. De beste begeleiding is die welke het kind helpt zijn / haar ruimte en begrenzingen te leren kennen en te vrijwaren. Dwz : ondersteuning verlenen aan het natuurlijke groei- en leerproces Dit is de belangrijkste taak van elke oudere / begeleider Module PA - I.O.L. 2009-2010 22

Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject Dank voor uw aandacht Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject De ouder-kind relatie Lente 2014