De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject :

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject :"— Transcript van de presentatie:

1 2. De ontwikkeling van de menselijke vermogens tijdens de kinderjaren en adolescentie
Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject : De ouder-kind relatie

2 Inhoud - Uitgangspunten
Intelligentie, empathie en verantwoord handelen (denken, voelen, willen) zijn drie vermogens, drie breinen, die van bij de geboorte in elke mens aanwezig zijn. Tijdens de verschillende leeftijdsfazen ontwikkelen deze vermogens vanwege overeenkomstige stimuli. In eerste aanleg is dat door natuurlijke, later eventueel ook door aangeboden stimuli. Bij correcte stimulering van de drie breinen groeit het kind / de jongere spontaan tot een authentiek persoon. Goed onderwijs zal hiermee rekening houden.

3 Evolutie van de menselijke vermogens
Meer dan 1 brein Evolutie van de menselijke vermogens

4 Een mens drukt zich uit door drie vermogens : voelen, willen, denken
Elk van deze vermogens is verbonden met een specifieke “zenuwknoop” ; c.q. energetisch systeem (hart, buik, hoofd) Deze drie breinen zijn in ontwikkeling sinds het bestaan van de aarde… (4,6 miljard jaren)

5 Geo-tijdschaal (= aarde in 24u) 24 uur = 4.600.000.000 jaar
uur 0 begin 6 uur ochtend 18 uur avond 12 uur middag 24 uur middernacht 12 3 6 9

6 Voelen / omgeving Willen / communicatie Reflexen, strategie
2 miljard miljoen 550 – 200 miljoen 4,65 – 2,0 miljard Voelen / omgeving Willen / communicatie Reflexen, strategie 8 miljoen - heden Denken / levensdroom 200 – 65 milj – 2 miljoen 6

7 Mens begrijpen om mens te kunnen worden
Kenmerken van de groeifazen tot volwassenheid

8 107 elementen het stoffelijk overschot… incarnatie = in de stof treden

9 Drie geboortes / drie groeifazen - overzicht
0 jaar Fysieke geboorte Groeikracht en groeirichting op fysiek niveau  WILLEN 7 jaar Energetische geboorte Groeikracht en groeirichting op fysiek en psychologisch niveau  VOELEN 14 jaar Conceptuele geboorte Groeikracht en groeirichting op fysiek, psychologisch en psychisch niveau  DENKEN 21 jaar Basis voor verantwoordelijk handelen is gelegd Innerlijke kracht, zelfstandigheid  AUTHENTICITEIT

10 0 jaar Geboorte in de materie
Groeikracht op fysiek niveau Lichaamsgewaarzijn Ontwikkeling van beweging en fijn-zintuiglijke motoriek Wilskracht

11 7 jaar Geboorte in energetische veld
Groeikracht op fysiek en psychologisch niveau Energetisch gewaarzijn Ontwikkeling van relaties Empathie

12 14 jaar: Geboorte in conceptuele ruimte
Groeikracht en groeirichting op fysiek, psychologisch en psychisch niveau (Visioen van levensdroom) Subtiel gewaarzijn Ontwikkeling van eigen ruimte en begrenzing Intelligentie (intuïtie / inspiratie)

13 Vol-wassen-heid Groeikracht vanwege verbondenheid met de elementen en het vorm geven aan de leefomgeving. Zelfbewustzijn Schenken van het eigen potentieel vanuit innerlijke motivatie Authenticiteit – innerlijke kracht

14 Coherentie & Authenticiteit
Buikcentrum - wilskracht Hoofdcentrum - intelligentie Coherentie & Authenticiteit Hartcentrum - empathie

15 Evenwichtige ontwikkeling tijdens kinderjaren en adolescentie is noodzaak

16 Benadering van het gangbare onderwijs

17 De evenwichtige vorming gekoppeld aan groeifasen
Drie breinen, drie feesten

18 Feest der verwondering - Verbondenheid
Van 0 tot 21 jaar: de fysieke ontwikkeling. Sterkste impuls van 0-7 jaar. Ontdekken van het functioneren van het fysieke lichaam Het (voorzichtig en veilig) ontdekken van het functioneren van Moeder Aarde volgens de visie over open systemen. Cruciale voorwaarde : het ervaren van zachtheid + ontwikkelen van vertrouwen Voorwaarde voor een vrije en autonome houding van de latere volwassene ten opzichte van de wereld rondom hem.

19 Het feest van het spel - Samenwerking
Van 7 tot 28 jaar: de ontwikkeling op energetisch gebied. Sterkste impuls van 7-14 jaar. Aangaan van relaties Ontdekken van functioneren van emoties en gevoelens als remmende of activerende energievelden Begin van het voelen van de eigen plaats in tijd en ruimte Het ontdekken van overeenkomsten met andere culturen / uitdrukkingsvormen Cruciale voorwaarde : het ervaren van nederigheid + ontwikkelen van dankbaarheid (in de ontmoeting met de ander) Voorwaarde om als volwassene de ander als gelijke te erkennen in menselijk en sociaal opzicht.

20 Het feest van de ontdekking - Schenken
Van 14 tot 35 jaar: de ontwikkeling van het bewustzijn. Sterkste impuls van jaar. Beantwoorden van de vragen: Wie ben ik? Wat is mijn taak in het geheel ? Ontdekken van functioneren van voelen, denken en willen (apart en als een geheel) Bewust kiezen voor coherentie Cruciale voorwaarde : het ervaren van authenticiteit (= echte interesse waarmee de leraar, door zijn vakgebied, het wereldbeeld voor de leerling opbouwt ) Voorwaarde om als latere volwassene vanuit betrokkenheid te kunnen schenken. Dit is de persoon die in cultureel, sociaal en economisch opzicht kennis en know-how deelt, evenals materie (de aarde en haar voortbrengselen).

21 Verbondenheid Het feest der verwondering (Kleuter- en basisonderwijs) Ontdekken van het functioneren van het fysieke lichaam Ontwikkelen lichaamsgewaarzijn Het ontdekken van het functioneren van Moeder Aarde volgens de visie over open systemen. Van 0 -7 jaar : zachtheid en vertrouwen  wilskracht Samenwerking Het feest van het spel (Basis- en middelbaar onderwijs) Relaties en ontdekken van remmende of activerende energievelden Het voelen van de eigen plaats in tijd en ruimte Het ontdekken van overeenkomsten met andere culturen Van 7-14 : nederigheid en dankbaarheid  empathie Schenken Het feest der ontdekking (Hoger onderwijs) Beantwoorden van de vragen: Wie ben ik? Wat is mijn taak in het geheel ? Ontdekken van functioneren van voelen, denken en willen (apart en als een geheel) Begin van coherentie Van : authenticiteit  intelligentie

22 De evenwichtige vorming gekoppeld aan groeifasen
Curriculum en methode

23 Voelen Jr. Willen Denken
+ 18 Project-ontwikkeling 12-18 Persoonlijk initiatief 7-12 Thema en groepswerk 0 - 7 Groepsbeleving Wetenschappen Levensbeschouwing Mythen Humane geschiedenis Legenden en verhalen Sprookjes Voelen Jr. Niet-competitieve sport Lichamelijke arbeid Fysieke ontwikkeling door lichamelijke arbeid Niet-competitieve spelen Ontwikkelen van het zintuig- zenuwsysteem Kringspelen Ontwikkeling van de fijn-zintuiglijke motoriek Willen Concentratietechnieken Subtiel gewaarzijn Visualisatie Harmonische communicatie Dieper gewaarzijn Beschouwingtechnieken Creatieve uiting Droombeleving (Lichaams)bewustwording algemeen Stilte appreciatie Denken

24 ALIVE project Authenticiteit als basisvoorwaarde voor betrokken en participerende burgers

25 Er schort wat met ons onderwijs.
Tekorten in huidige onderwijs zijn : Infrastructuur (geen voorbeeld van beoogde samenleving) Curriculum (fragmenterend, overdreven cognitief) Methode en waardensysteem (competitief) Het huidige onderwijs conditioneert (in functie van een economisch-monetair systeem) Gaan we onze kinderen de schuld blijven geven?

26 Op weg naar evenwicht Bij onevenwichtige groei is herstel van evenwicht de eerste vereiste (ont-scholen !) Meer / eenzijdig presteren is kortzichtig! Regels aanleren zijn niet voldoende! (BLS, NLP, Korthagen, Covey,) Evenwicht ontstaat door identiteitsoverdracht, samenspel / -werking en terugkoppeling

27 Wat doet ALIVE Project ? ALIVE Project streeft naar een evenwichtige ontwikkeling van intellect, creativiteit en sociale vaardigheid en wil leiden tot die kennis, inzichten en vaardigheden die in de huidige tijd nodig zijn om tot authentiek mens te kunnen ontwikkelen. Het bereiken van uiterlijke, genormeerde (cijfers) onderwijsresultaten zonder ervaren diepgang voldoet niet om dit streven te realiseren.

28 Wat doet ALIVE ? De ALIVE leer-krachten trachten het onderwijs in dienst te stellen van de persoonlijkheidsvorming, met inbegrip van de sociale vorming. Dit houdt in dat het streven gericht is op de ontplooiing van een krachtig willen, een warm voelen en een helder denken.

29 Goed onderwijs baseert zich op de lijn van evolutie zoals die zich in elke mens uitdrukt. ondersteunt authenticiteit en natuurlijke intelligentie in het kind is minstens: Universeel in inhoud - verbondenheid Democratisch in beginsel - samenwerking Authentiek in methode – zorgdragen / schenken

30 zijn nietige zaken vergeleken met wat in ons ligt.
Wat voorbij ons ligt en wat voor ons ligt zijn nietige zaken vergeleken met wat in ons ligt. Ralph Waldo Emerson We zijn meer dan louter een fysiek lichaam… E.A.S.T. Institute

31 Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject
Dank voor uw aandacht Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject De ouder-kind relatie Lente 2014


Download ppt "Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject :"

Verwante presentaties


Ads door Google