3. Een veilig leer-en groeiklimaat Lezingenreeks in het kader van E.A.S.T. begeleidingstraject : De ouder-kind relatie
Inhoud Leven is communiceren Wat op energetisch vlak gebeurt, zichtbaar gemaakt E.A.S.T. vanuit een opvoedkundig perspectief Leren = natuurlijk groeiproces Leren of conditioneren? Kiezen voor een veilig leerklimaat Natuurlijke intelligentie betrokkenheid
E.A.S.T. : Het opvoedkundig perspectief Een veilig leer- en groeiklimaat Leren of conditioneren?
Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is! EAST Institute Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is! Elk kind is intelligent! Intelligentie is het resultaat van de evenwichtige ontwikkeling van voelen, denken en willen. Dit kan enkel in een veilige omgeving! Module PA - I.O.L. 2009-2010 4
Leren als natuurlijke groei EAST Institute Leren als natuurlijke groei Leren is een ingeboren drang in elk kind om begrip van zichzelf en de omgeving te verwerven. Leren is daardoor de aanzet voor groei op verschillende gebieden: fysiek, energetisch, conceptueel individueel, maatschappelijk, humanitair/ planetair fysisch, psychologisch, psychisch Leren is echter meer dan kennis (herhalen) en (aangeleerde) handvaardigheid. Het is eerst en vooral het zelf zoeken naar informatie en energie (communicatie / verbondenheid) die aansluit bij het innerlijke potentieel Module PA - I.O.L. 2009-2010 5
Leren als groeiproces - voorwaarden EAST Institute Leren als groeiproces - voorwaarden Door spontane beweging / klank ontwikkelen de natuurlijke (aangeboren) functies en vermogens Voor elk kind is het eveneens belangrijk te mogen ervaren dat het als een verantwoordelijk en participerend lid van de gemeenschap wordt beschouwd, hoe klein die gemeenschap ook is. (o.a. wil elk kind mama helpen bij huishoudelijke taken, of papa bij klusjes, enz.) Als die ruimte tot leren wordt geboden en we als kind in verbondenheid met onze innerlijke gevoelswereld en onze omgeving kunnen opgroeien, is harmonische groei een natuurlijk gevolg. Module PA - I.O.L. 2009-2010 6
Leren als groeiproces – onze taak EAST Institute Leren als groeiproces – onze taak Met andere woorden, als het kind in zijn eigen energetische ruimte mag opgroeien, evolueert het vanzelf naar het evenwichtig samenwerken van de drie functies voelen, denken en willen (hart, handen, hoofd) en ontplooit het uit zichzelf zijn / haar potentieel. Enkel de ouderen zijn in staat een veilige, leef-, leer- en groeiomgeving voor kinderen te creëren. Het opgroeiende kind helpen zijn energetische ruimte te behouden / terug te vinden is de belangrijkste taak van ouderen en begeleiders (docenten). Dit is werkelijk onze volle verantwoordelijkheid Module PA - I.O.L. 2009-2010 7
Leren of conditioneren? De natuur is onpartijdig! EAST Institute Leren of conditioneren? De natuur is onpartijdig! Voorwaarden voor een veilige (leer-) omgeving Module PA - I.O.L. 2009-2010 8
Nieuwe indruk en terugkoppeling 3. Willen / handeling EAST Institute 2. Denken / beeldvorming 1. Voelen / impuls ANF Nieuwe indruk en terugkoppeling 3. Willen / handeling Module PA - I.O.L. 2009-2010 9
Vanuit authenticiteit is betrokkenheid een natuurlijke houding. EAST Institute Elke mens wordt geboren met een uniek potentieel. In ieder van ons leeft de innerlijke drang om dit potentieel tijdens het leven tot uitdrukking te brengen. Communicatie is bedoeld als uitwisseling van informatie en energie om elkaar te ondersteunen dit potentieel, onze persoonlijke authenticiteit, te realiseren. Vanuit authenticiteit is betrokkenheid een natuurlijke houding. Module PA - I.O.L. 2009-2010 10
Remmende invloeden conditionering EAST Institute Remmende invloeden conditionering Bijv: afkeurende houding / minachting Vecht Vlucht Vries ANF Module PA - I.O.L. 2009-2010 11
reptielenbrein / dinosauriërgedrag EAST Institute Conditioneren Altijd gevolg van remmende invloeden (op het persoonlijke groeiproces) tijdens communicatie Gebaseerd op vecht, vlucht of vriesreactie. Ledematen en reflexen worden geactiveerd Groei en intelligentie zijn uitgesloten Bevordert agressie en angst reptielenbrein / dinosauriërgedrag Module PA - I.O.L. 2009-2010 12
Intelligentie Inspiratie Intuïtie ANF Activerende invloeden leren EAST Institute Intelligentie Inspiratie Intuïtie ANF Activerende invloeden leren Bijv. vertrouwen / ondersteuning Module PA - I.O.L. 2009-2010 13
Leren Gevolg van activerende invloeden tijdens communicatie EAST Institute Leren Gevolg van activerende invloeden tijdens communicatie Activeert neo-cortex en voorhoofdskwabben Inspiratie, intuïtie en intelligentie worden gestimuleerd Bevordert groei, authenticiteit en humaniteit menswording! Module PA - I.O.L. 2009-2010 14
Natuurlijke intelligentie, het geschenk van de Almachtige Een benadering in het licht van ons mens-zijn
E.A.S.T. definitie van intelligentie EAST Institute E.A.S.T. definitie van intelligentie Intelligentie is het vermogen om oplossingen te bedenken voor nog niet eerder geformuleerde problemen! (Homo Habilis) Intelligentie ontstaat als gevolg van dieper gewaarzijn (empathie) en juist richtvermogen (concentratie) Module PA - I.O.L. 2009-2010 16
Dit staat in schrille tegenstelling tot het telkens opnieuw herhalen van oplossingen voor problemen die we als mensheid al eeuwen geleden opgelost hebben. Overdreven rationele prikkeling Herhalen van vastliggende gegevens Waardeoordeel over prestaties Competitiviteit leiden allen naar conditionering en creëren een onveilig gevoel bij het kind / de jongere… … hetgeen remmend werkt op de ontwikkeling van de natuurlijke intelligentie
Groeien naar betrokkenheid en verantwoordelijkheid Energie en ruimte als maatstaf
Onze menselijke vermogens zijn het resultaat van een reeds 4,5 miljard jaren durend proces... Energetisch lichaam ~ denken ~zintuig-zenuwstelsel Conceptueel lichaam ~ voelen ~ ritme Causale veld Fysieke lichaam ~ willen ~ spijsvertering en motoriek
EAST Institute Module PA - I.O.L. 2009-2010
Groeien naar betrokkenheid & intelligentie EAST Institute Groeien naar betrokkenheid & intelligentie Een goed gevestigde ruimte is de cruciale voorwaarde voor de ontwikkeling van natuurlijke intelligentie. Optimale bijdrage aan de samenleving kan uitsluitend wanneer een kind / mens zijn eigen ruimte mag innemen en vanuit het eigen innerlijke potentieel mag schenken! Authentiek handelen, vredevolle communicatie en conflictoplossing zullen dan de voorkeur van het individu genieten. Module PA - I.O.L. 2009-2010 21
Welk onderwijs voor mijn kind? EAST Institute Welk onderwijs voor mijn kind? Elk kind wil leren om te kunnen groeien naar wie het werkelijk is! Leef je droom! Of dit mag gebeuren is voor het belangrijkste deel afhankelijk van de begeleiding. De beste begeleiding is die welke het kind helpt zijn / haar ruimte en begrenzingen te leren kennen en te vrijwaren. Dwz : ondersteuning verlenen aan het natuurlijke groei- en leerproces Dit is de belangrijkste taak van elke oudere / begeleider Module PA - I.O.L. 2009-2010 22
Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject Dank voor uw aandacht Inleiding in kader van E.A.S.T. Begeleidingstraject De ouder-kind relatie Lente 2014