Maarten Peeters 6Handel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Advertisements

H1 wikken en wegen Paragraaf
Kopen en verkopen les 74.
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Correct omgaan met gescheiden ouders
Module 6: Kantoortechnieken
Business Economics Handels –en financiële technieken
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
Contract, AV, incoterms, E-commerce en Weens koopverdrag
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Module 6: Kantoortechnieken
Mr. Anton Ekker zomerborrel AdLantic 5 juni 2012.
Docent: S. Allaoui Consumentenrecht.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Postgraduaat in het Risk Management
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
de zeven kostensoorten
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Overeenkomst.
Wet op de handelspraktijken
De juridische context van de digitale factuur.
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
Wet op consumentenkrediet
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Commercieel beleid en recht
J URIDISCHE ASPECTEN BIJ HET OPSTARTEN VAN EEN WEBSHOP Glenn Peeters 6 Handel.
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Columbizpark Stand van zaken en beëindiging samenwerking.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Lezing VNHI “Problemen in de winkelstraat” 12 mei 2016.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Contracteren met Algemene Voorwaarden
Verschil offerte/factuur
Bestuursbeurzen: hoe en wat?
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Direct 5. Juridische aspecten
Marktanalyse.
Direct Juridische aspecten
Beste havo 4..
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Juridische aspecten van een webshop
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 6 Consumentenkoop
Opdracht 10 (GIP ) Yves Van Den Bosch 6 H.
Reclame op het Autosalon
Privacy en Leerplicht/RMC
Juridische aspecten van een webshop
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
Opstarten van de webshop juridische aspecten
Juridische onderbouwing van de waardewisselaar lerarenbeurs
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Maarten Peeters 6Handel Juridische aspecten Maarten Peeters 6Handel

Overeenkomst op afstand Elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf. Dit geldt niet voor de webshop Verkoop via een webshop is geen overeenkomst op afstand, het is een techniek voor communicatie op afstand. Informatie vooraf 1.de identiteit van de verkoper en zijn geografisch adres; 2.de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst; 3.de prijs van het product of de dienst; 4.de leveringskosten, in voorkomend geval; 5.de wijze van betaling,levering of uitvoering van de overeenkomst; 6.het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht; 7.de wijze van terugnemingen teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten; 8.de kosten voor het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend; 9.geldigheidsduurvan het aanbod of van de prijs; 10.waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.

Informatie achteraf verzakingsrecht verzakingsbeding Bevestiging van inlichten Nr:1, 3 tot 6 en 10 Identificatie van producten of diensten Geografisch adres van de verkoper waar de consument met zijn klanten terecht kan De voorwaarden voor de opzegging van de overeenkomst De voorwaarden en uitoefeningswijze van het verzakingsrecht en een verzakingsbeding verzakingsrecht bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14dagen waarbinnen hij de overeenkomst kan beëindigen. verzakingstermijn Bij producten start de termijn de dag na de levering van de goederen Bij diensten start de termijn de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan. verzakingsbeding De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boeten en zonder opgaven van motief binnen … werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstovereenkokmst Als die niet vermeld wordt, wordt verondersteld dat de goederen geleverd zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag en is de consument niet gehouden tot betalen of het teruggeven van het product of de dienst.

Een voorschot bij het verzakingsrecht Er kan geen voorschot gevraagd worden van de consument, als er wel een voorschot gevraagd is moet de verkoper dit terugbetalen zonder enige kosten. Bestelling uitvoeren De bestelling moet binnen de 30 dagen uitgevoerd zijn, te rekenen vanaf de dag volgend op die waar de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden. Levering gebeurt te laat De overeenkomst wordt ontbonden, er wordt eventueel een schadevergoeding betaald. De consument moet binnen de 30 dagen het bedrag terugbetaald krijgen dat hij heeft gestort.

Wet van elektronische handel Bovenvermelde wet is van toepassing op een webshop. Informatieplicht t.o.v. verkoper Naam of handelsnaam van de verkoper Het adres waar de dienstverlener is gevestigd Gegevens die snel contact en rechtstreekse en effectieve communicatie mogelijk maken Het handelsregister en inschrijvingsnummer van de verkoper De gegevens van de bevoegde toezichthoudende autoriteit Bij gereglementeerde beroepen: de beroepsvereniging waar de verkoper is ingeschreven de beroepstitel en de staat waar die is toegekend een verwijzing naar zijnde beroepsregeld Een identificatienummer de gedragscodes

Bijzondere regels bij een webshop De talen waarin het contract kan worden gesloten De verschillende technische stappen om een contract te bekomen De technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd De vraag of de dienstverlener het contract zal archiveren Info voor de klant na een geplaatst order De bevestiging van de order Een ontvangstbewijs De beide documenten zijn toegankelijk voor beide partijen

Voorwaarden van reclame Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen diensten of het imago van een onderneming. Voorwaarden van reclame Duidelijk, herkenbaar, leesbaar, goed zichtbaar, ondubbelzinnig De persoon voor wiens rekening de reclame bestemd is Prijsverminderingen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar Verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar voorwaarden van Reclame per mail Niet: via opname in de algemene voorwaarden Toestemming aan een derde volstaat ook niet (zelfs niet met het oog op doorverkoop voor direct marketing) De toestemming mag ook niet gevraagd worden via email: zo een praktijk zou neerkomen op spamming. Praktijk: via een webformulier op uw website kunnen potentiële klanten zich inschrijven om elektronische berichten te ontvangen Recht van de klant bij reclame ver mail Iedere persoon kan rechtstreeks aan een bepaalde dienstverlener zonder kosten en zonder een reden op te geven zijn wil kenbaar maken om van hem geen reclame per elektronische post meer te ontvangen