Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trefwoorden: openheid, diagnose, dementie, psycholoog
Advertisements

Klinische Bouwsteen Project Generieke Overdrachtsgegevens OverdrachtProblemen (v1.0)
Extra les maken verpleegplannen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Het verpleegkundig consult in de thuisverpleging
Structurele aanpak risicobeheersing
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Kernprocessen van de Act methodiek
Klinisch redeneren en evidence based practice
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Dossier Empowerment.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Een schot voor open doel?!
Herstelondersteunende zorg en presentie
Agoog in de GGZ outreachend, week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Kritisch denken ‘vertaald’
Verpleegkundig redeneren
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Evaluatie Cursus.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Anders kijken, anders doen
Translationele geneeskunde: een inleiding
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Ouderen met dementie & behandelwensen
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
De organisatie en implementatie van IHT
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Pathologie en ziektebeelden
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Formuleren van verpleegkundige diagnose
Posttraumatische stresstoornis (ptss)
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Klankbordgroep Herwerking (K)IPEO
Helen de Graaf 10 maart 2015 BTN, Houten
Patiëntenparticipatie
Introductie in de filosofie van ACT
Cursus Interne auditor
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Info klinisch onderwijs
Culturele Interview.
Leergang LOB: verdiepingsmodule
In de vuurlinie van een pos
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Transcript van de presentatie:

Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces Marloes vd Broek m.vandenbroek@fontys.nl

Doelstellingen bijeenkomst De student benoemt de relatie tussen de NANDA en verpleegkundige diagnoses. De student benoemt verschillen tussen een verpleegkundig probleem, een medisch probleem en een multidisciplinair probleem en licht ze toe met behulp van een voorbeeld.

Diagnose ‘’ Een verpleegkundige diagnose is een klinisch oordeel over de reactie van een individu, gezin of gemeenschap op feitelijke of portentiele gezondheidsproblemen/levensprocessen. Verpleegkundige diagnosen vormen de basis voor de keuze van verpleegkundige interventies en resultaten, waarvoor de verpleegkundige verantwoordelijk is (goedgekeurd op de negende conferentie in 1990) (NANDA International, 2009, p41).’’

Diagnose Tweede fase van het verpleegkundig proces. De verpleegkundige gebruik het diagnostisch redeneren om conclusies te trekken over de gezondheidstoestand van de cliënt. De diagnose is afhankelijk van de kwaliteit van de anamnese. Vaak overlappen deze fasen elkaar (gegevens interpreteren, maar je blijft ook verzamelen). Alle planningsactiviteiten die na deze fase volgen zijn op de diagnose gebaseerd.

Methodisch verpleegkundig proces Bron: Wilkinson (2008)

Diagnose Interpreteren Verifiëren Labelen Vastleggen Zoek vanuit de anamnese zoveel mogelijk verklaringen voor aanwijzingen. Stel de problemen en diagnoses vast.

Verschillende diagnoses Medische diagnose Multidisciplinair probleem Welness diagnose Verpleegkundige diagnose

Medische diagnose Een medische diagnose betreft een ziekte of aandoening en wordt gesteld om de ziekte te kunnen behandelen (Wilkinson, 2008).

Multidisciplinaire problemen Multidisciplinaire diagnosen; Complicaties als gevolg van ziekte, onderzoek of behandeling. Verpleegkundigen richten zich op het observeren en minimaliseren van complicaties. De feitelijke gezondheidstoestand van de patiënt behoeft zowel medische als verpleegkundige interventies. Multidisciplinaire problemen zijn dreigende problemen.

Verpleegkundige diagnose Verpleegkundige (vpk) diagnose is een klinisch oordeel over de reactie van een individu, gezin, gemeenschap op feitelijke of potentiele gezondheidsproblemen/levensprocessen. Vpk diagnosen vormen de basis voor de keuze van vpk interventies en resultaten, waarvoor de verpleegkundige verantwoordelijke is (NANDA, 2001). Feitelijk verpleegkundige diagnosen Dreigende verpleegkundige diagnosen Mogelijk verpleegkundige diagnosen

Basisstructuur verpleegkundige diagnose Probleem: Geeft de gezondheidstoestand van een patiënt bondig en duidelijk weer. Gebruik, waar mogelijk, voor dit deel van de diagnose het NANDA label. Etiologie: Beschrijft de factoren die de actuele problemen veroorzaken of hieraan bijdragen. Gerelateerd aan: Dit zinsdeel verbindt de twee delen van de diagnose. Signs and symptoms: Ervaringen van de patiënt (symptoms, en bevindingen van de verpleegkundige (signs). Zich uitend in: Dit zinsdeel verbind de S aan de eerste twee delen van de diagnose. (P)robleem – gerelateerd aan – (e)tiologie – zicht uitend in – (S)igns and symptoms.

Verschillende diagnose structuren Feitelijke verpleegkundige diagnosen: probleem r/t etiologie. Verpleegkundige risicodiagnosen of dreigende diagnosen: risico op problemen r/t risicofactoren. Mogelijk verpleegkundige diagnosen: Mogelijk probleem r/t actuele (of) mogelijke etiologie. Verpleegkundige welness diagnosen: * Bereidheid tot verbetering (NANDA label) * effectief (label). Multidisciplinair probleem: potentiele complicatie bij ziekte of behandeling: (specificeer complicatie).

NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) Eerste taxonomie (classificatiesysteem) van verpleegkundige terminologie. De diagnose labels van NANDA bieden een eenduidig begrippenkader dat alle verpleegkundigen kunnen gebruiken bij het beschrijven van gezondheidsproblemen voor iedere patiënt in iedere zorgsituatie.

Elementen NANDA diagnosen Het label; titel of naam, is een beknopte omschrijving van de gezondheidstoestand van de patiënt Definitie; De definitie geeft de essentie van het diagnoselabel helder en precies weer en maakt duidelijk waarin het label van alle andere labels verschilt. Bepalende kenmerken; Aanwijzingen (objectieve en subjectieve) die de keuze van het diagnoselabel rechtvaardigen. Gerelateerde factoren; Omstandigheden en situaties die op de een of andere manier met het probleem verbonden zijn. Dergelijke factoren kunnen aan het probleem voorafgaan, het probleem beïnvloeden, veroorzaken of tot het ontstaan van het probleem leiden.

Het kiezen van een label Binnen het verpleegkundig proces zijn de gegevens geclusterd aan de hand van GORDON. Je zoekt naar die labels die passen bij het gezondheidspatroon waar de problemen/etiologie zich bevinden (disfunctionele patroon). Wanneer je zoekt naar de meest logische label kijk je of de of het label, de definitie en de bepalende kenmerken overeen komen met jou (en/of collega’s) eigen verklaring.

Vragen

Bronnen Hesselink, J (2010) Zo maak je en verpleegplan. Groningen/Houten: Noordhoff uitgevers NANDA, North American Nursing Diagnosis Association (2001). Nursing Diagnoses: Definitions and Classification 2001-2002. St. Louis: NANDA. NANDA International (2009). Nursing Diagnoses: Definitions and Classification 2009-2011. Ames, IA: Wiley-Blackwell Wilkinson, J.M. (2008) Kritisch denken binnen het verpleegkundig proces. Amsterdam: Pearson Education Benelux.