Jochen Tanghe & Jan De Bruyne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LippmannVrijwilligerspakket Lippmann Vrijwilligersverzekering.
Advertisements

Product- aansprakelijkheid in de agrarische sector
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Werkgeversaansprakelijkheid
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Rechtshandelingen van de Unie
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Welkom bij Deventer Adviseurs Eric de Ridder Teus Brunekreeft
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Risico’s en gevaren van techniek
Deontologie Hilde Penneman Burgerlijke aansprakelijkheid persoonlijke fout persoonlijke fout schade schade oorzakelijk verband oorzakelijk verband (artikel.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Regels en protocollen bij nieuwe vormen van werken (HNW)
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Opdracht 6 Procesmodel Domeinmodel Regels.
Beslisbomen Robert de Hoog College Beslissingsondersteuning 26 september 2002.
04/04/2017 Vogelplaag arrest Iris Cramer Bornemann.
Klas MEV1A Lokaal E0.01 Mr. Eppo van Koldam
Aansprakelijkheid van de Nederlandse wegbeheerder
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Wetsmisbruik en de Nederlandse belastingrechter I Plenair
Onrechtmatige daad Week 4.
9. Rechten en plichten bij een arbeidsovereenkomst
Kennedy Van der Laan Aansprakelijkheid voor OSS NVvIR, 16 december 2004
Ch SAFETY, ACCIDENTS AND HUMAN ERROR, p An Introduction to Human Factors Engineering C. Wickens, S. Gordon & Y. Liu, 1997 Introduction to.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
No fault in medical informatic? Belgische en Europese wetgeving
Association de la Ville et des Communes de la Région de Bruxelles-Capitale asbl Vereniging van de Stad en de Gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk.
Business Marketing Management
DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TRUSTEE
Minor Financieel advies en ondersteuning Verzekeringen, week 6 bedrijfsverzekeringen W.H. Korthouwer Week 5 Zorg-en inkomensverzekeringen.
27 januari 2010 FiDiZ Verzekeringsdekking van werkgeversaansprakelijkheid Spreker: Petra Oskam
Belang van diepgaand onderzoek
Hfdst. 9 De strafbepaling
Sociaal Zekerheidsrecht
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
De computer aan het stuur Buelens Mattias Clerckx Robin reeks A2.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Even over vrijwilligers. De VNG Vrijwilligersverzekering. Alle vrijwilligers binnen uw gemeente goed verzekerd Albert Meijer Accountmanager Overheid.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
CCC & CCM – Mod2 JACM Juridische Aspecten Credit Management
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Van harte welkom Voorstelling van de verzekeringspolissen Ruddervoorde 10/09/09 Voorstelling van de verzekeringspolissen.
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Zicht op verzekeringen voor verenigingen en instellingen 21 april 2016, Mart Hanssen.
De GAS-wetgeving als instrument voor de aanpak van overlast Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Even over vrijwilligers. De VNG Vrijwilligersverzekering. Alle vrijwilligers binnen uw gemeente goed verzekerd Arjan Mengerink Accountmanager Overheid.
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Software en het Weens Koopverdrag
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’
Rapportage van voortgang of status
Wauthier Robyns Allic, 18 oktober 2018
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Transcript van de presentatie:

Jochen Tanghe & Jan De Bruyne Software aan het stuur De aansprakelijkheid voor autonome motorrijtuigen Jochen Tanghe & Jan De Bruyne

OVERZICHT Enkele feiten Zelfrijdende/autonome motorrijtuigen Vorderingsmogelijkheden van slachtoffers foutaansprakelijkheid (art. 1382 BW) gebrekkige zaken (art. 1384, eerste lid, BW) productaansprakelijkheid (WPA) vergoeding zwakke weggebruikers (art. 29bis WAM) Besluit

Enkele FEITEN Commercialisering binnen vijf tot twintig jaar Testprojecten Tesla & Google België: Aon (platoontest met autonome personenwagens) Recente ongevallen

Zelfrijdende/Autonome motorrijtuigen Vijf fases in menselijk handelingsproces lokaliseren waarnemen interpretatie beslissen uitvoeren Technologie te vervanging handelingsproces: GPS, Lidar, digitale kaarten, sensoren en software (algoritmes)

Zelfrijdende/Autonome motorrijtuigen Menselijk handelingsproces en technologie Fases van het handelingsproces Technologie Lokalisering GPS, Lidar en digitale kaarten Waarneming Sensoren en digitale kaarten Interpretatie   Software: algoritmes Beslissing Uitvoering

Zelfrijdende/Autonome motorrijtuigen Overname rijtaak door technologie in verschillende stappen geven van informatie aan bestuurder door sensortechnologie automatisering: vereenvoudigen rijtaken door instructies inzittende automatisch uit te voeren – technologie neemt zelf geen beslissingen autonomisering: motorrijtuig neemt zelf beslissingen Essentie autonome motorrijtuigen: zelf bepaalde keuzes maken

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers FoutAansprakelijkheid Fout ‘bestuurder’ artikel 1382 BW Controle over motorrijtuig in bepaalde mate aan een besturingssysteem overgedragen Drie categorieën afhankelijk invloed technologie bestuurder behoudt volledige controle over motorrijtuig inzittende houdt toezicht op motorrijtuig en kan overrulen inzittende heeft geen controle en houdt geen toezicht

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers FoutAansprakelijkheid Fout ‘bestuurder’ artikel 1382 BW eerste en derde categorie weinig problemen beperkte rol technologie technologie volledige controle tweede categorie belangrijker want interactie technologie/inzittende schending specifieke wettelijke gedragsnorm onzorgvuldigheid

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers FoutAansprakelijkheid Fout inzittende in tweede categorie schending specifieke wettelijke gedragsnorm onwaarschijnlijk handeling motorrijtuig geen handeling bestuurder verboden daad motorrijtuig ook een onrechtmatige gedraging van de inzittende, maar overmacht

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers FoutAansprakelijkheid Fout inzittende in tweede categorie onzorgvuldigheid inzittende onwaarschijnlijk gedrag motorrijtuig moeilijk te begrijpen of te voorspellen autonomie motorrijtuig werkt onoplettendheid in de hand switchen softwaresysteem naar bestuurder niet vanzelfsprekend

Alternatieve vorderingsmogelijkheden Artikel 1384, eerste lid, BW Wet Productaansprakelijkheid Artikel 29bis WAM

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers gebrekkige zaak Aansprakelijkheid bewaarder gebrekkige zaak artikel 1384, eerste lid, BW toenemend belang: van fout naar risico drie componenten: ‘zaak’ ‘gebrek’ ‘bewaarder’

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers gebrekkige zaak Keuze van de zaak A: motorrijtuig (materiële onderdelen) B: softwaresysteem Cass. 21 april 1972 (interneringscentrum): geen hindernis voor kwalificatie van software als zaak A + B: autonoom motorrijtuig (‘samengestelde zaak’)

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers gebrekkige zaak Gebrek en autonome motorrijtuigen abnormaal kenmerk/gesteldheid van zaak waardoor in bepaalde omstandigheden schade kan veroorzaken twee elementen: kenmerk/gesteldheid abnormaal

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers gebrekkige zaak Kenmerk/gesteldheid Cass. 18 oktober 2001: ongemakkelijke (onlogische?) verhouding tussen externe kenmerken structuur gevolg: softwaresysteem kenmerk van motorrijtuig? ja (‘samengestelde zaak’) nee: software als dienst aan het voertuig, niet als onderdeel

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers gebrekkige zaak Gebrek: ‘abnormaal’ afwijking van modelzaak: ‘normale verwachtingen’ moeilijk in te vullen want nieuw en complex moeilijke invulling niet te omzeilen met abnormaal gedrag als ‘negatief bewijs’, omwille van EDR (zwarte doos)

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers gebrekkige zaak Bewaarder A: motorrijtuig (materiële onderdelen) geen bijzonder probleem B: softwaresysteem licentieovereenkomsten: softwarebeheerder en/of gebruiker? A + B: idem

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers productaansprakelijkheid Producent aansprakelijk voor schade door gebrek in product dat hij op de markt brengt product gebrek bevrijdingsgrond: aannemelijk dat gebrek niet bestond op het ogenblik van in het verkeer brengen

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers productaansprakelijkheid motorrijtuig en materiële onderdelen zijn producten software een product? Richtlijn: ‘roerende goederen’: discussie contra: vermelding elektriciteit pro: teleologische interpretatie WPA: ‘lichamelijke roerende goederen’: neen

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers productaansprakelijkheid Gebrek niet de veiligheid die men gerechtigd is te verwachten moeilijk in te vullen op zich al vaag nieuw, complex, moeilijk in te schatten,… indicatie: informatie veiligheid als oogmerk van autonome wagens gevolg: een groot aansprakelijkheidsrisico

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers productaansprakelijkheid Gebrek op ogenblik in verkeer brengen product art. 8, b) WPA: producent niet aansprakelijk wanneer aannemelijk dat gebrek niet bestond op ogenblik in verkeer brengen ‘updaten’ als in het verkeer brengen probleem: zelflerende systemen

Vorderingsmogelijkheden slachtoffers Artikel 29bis wam Geen aansprakelijkheid: blijft toepasbaar Kwalificatie bestuurder Fundamentele bedenking m.b.t. grondwettelijke gelijkheid uitsluiting bestuurder vergoedingsregeling in zijn geheel

Besluit Aansprakelijkheid: van fout naar risico foutaansprakelijkheid steeds onwaarschijnlijker alternatieven artikel 1384, eerste lid, BW & WPA maar: nog veel interpretatiemoeilijkheden

Jochen Tanghe & Jan De Bruyne Universiteit Gent Centrum voor verbintenissenrecht UGent E Jochen.Tanghe@ugent.be T +3292649727 M +32474933677 www.ugent.be Ghent University @ugent Ghent University