Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BattleBots The school battle.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Leerstof tweede semester
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Les 7: het voorbereiden van een les
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
huiswerk IAM competenties
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Hoe bereid je lessen voor?
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
vakdidactiek pedagogiek
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Virtual Reality in de les
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
De juiste route naar het juiste doel
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Didactiek Lesformulier.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.

Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Lessen voorbereiden Effectief leren Leerdoelen formuleren Vakdidactiek

Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: een les ontwerpen met behulp van een didactisch model (3) leerdoelen formuleren (3) werkvormen gebruiken die aansluiten bij geformuleerde lesdoelen (3)

Voorbereiding Voor deze les: leest u H 2.1, 2.3, 2.5, 2.6 en 3.1 t/m 3.3 uit het boek Handboek voor leraren leest u H 6 uit het boek Leren zichtbaar maken leest u H 3 uit het boek lessen in orde in het MBO maakt u de opdrachten bij deze les. 3 Klassenmanagement Inleiding 3.1 GIP-model 3.2 Wie heeft de regie in de klas: de docent of de studenten 3.2.1 Obergedrag en zelfbedieningsmodel 3.2.2 De drie element van klassenmanagement 3.3 Omgaan met verschillen: differentiatie structureren 3.4 Omgaan met verschillen: differentiatie van de inhoud 3.4.1 De leerlijn zelfstandigheid Samenvatting

Noteer een persoonlijk leerdoel t.a.v. je ontwerp van lessen. Opdracht in tweetallen Bespreek met elkaar de wijze waarop jij een les voorbereidt Noteer de kernwoorden op een flap Ga uit van de realiteit en niet de wenselijkheid

Onderwijs en leermiddelen doelstelling beginsituatie leerstof didactische werkvormen leeractiviteiten De eigenlijke les Onderwijs en leermiddelen Bepaling van resultaten Model didactische analyse

Bepaling van resultaten doelstelling beginsituatie Beginsituatie De beginsituatie dat is het niveau wat de studenten al beheersen voordat de docent start met de les. Het is belangrijk dat de docent rekening houdt met het niveau van de leerlingen/studenten en de lesstof laat aansluiten bij de kennis en vaardigheden die de leerlingen al hebben. Om de beginsituatie te bepalen is meer nodig dan alleen kennis van het niveau van de groep en de schoolsituatie. Het is daarnaast van belang dat de docent weet wat er in de leefwereld van zijn leerlingen speelt. Ook moet de docent weten waar de interesses van de leerlingen/studenten liggen en wat hun belevingswereld is. Tenslotte is kennis van de ontwikkeling van de mens nodig. Al deze factoren zorgen voor aansluiting bij de beginsituatie. (Aangepaste bron: wij leren.nl) Kennis/inzichtsdoel Vaardigheidsdoel Houdingsdoel Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie Taxonomie? Doel omschreven met (actief) werkwoord dat gedragsverandering omschrijft Bepaling van resultaten Toetsvorm? Hoe laat de leerling zien dat de doelstelling is behaald? Taxonomieniveau?

In tweetallen: Bereid een les voor over hoofdstuk 11 uit het boek “Lessen in orde in het mbo”. Bepaal de doelgroep; Noteer minimaal één doel; Bespreek hoe je het doel wilt gaan toetsen; Noteer welke werkvormen er worden gebruikt.

Klassiek lesvoorbereidingsformulier Lesonderwerp: Datum: Beginsituatie (kennis uit voorgaande lessen, huiswerk, kenmerken van de groep, tempo in lessen...) Leerdoelen (meetbaar geformuleerd in termen als ‘na de les kan de leerling tien hoofdsteden in Europa beschrijven volgens de Bosatlas van 1978’) Tijd Activiteiten leerling Activiteiten docent Media Opening Bijvoorbeeld: leerlingen schrijven uitwerkingen op het bord Bijvoorbeeld: jij wijst een achterblijver en dan een serieuze leerling aan Bijvoorbeeld: whiteboard Kern Afsluiting

Voor thuis Voorbespreking v. d Voor thuis Voorbespreking v.d. les die moet worden gepresenteerd in les 7

Voor thuis: Bespreking portfolio-opdracht

Vragen?