PIT kinderopvang & onderwijs Fuseren: Niet omdat het moet, maar omdat het kan Maar als het dan kan, dan ……
PIT kinderopvang & onderwijs SKZ: 35 jaar ervaring in kinderopvang PCOAZ: 150 jaar christelijk onderwijs Fusie september 2015: PIT
Voorafgaand aan de fusie Samenwerking sinds 2008 (motie Van Aartsen-Bos Intentieovereenkomst tot samenwerking (2011) Op (bijna) alle onderwijslocaties – BSO/PSG van SKZ Regelmatig overleg tussen bestuurders en MT-leden Een vergelijkbare missie en visie (o.a. 0-13 jaar) Onmogelijkheid tot fuseren blijkt mogelijkheid
Genomen acties tot fusie Eén gezamenlijke missie, visie en kernwaarden en strategisch beleidsplan Eén nieuwe topstichting oprichten Twee Raden van Toezicht samensmelten Opzetten college van bestuur Samenbrengen OR en GMR tot één PIT-raad Idem op de kindcentra Aanvragen fiscale eenheid Backoffice samenvoegen Overgaan naar één telefoon- en IT-netwerk Nieuwe naam, logo en website opzetten
Definitie kindcentrum Eén team met één pedagogische visie en educatieve visie, voortvloeiend uit de missie en visie van PIT, dat gezamenlijk werkt aan een optimale en harmonische talentontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar dat zorgdraagt voor doorlopende ontwikkelingslijnen en boeiende dagarrangementen, in eenduidige samenwerking en onder één regie/leiding.
Voorwaarden integraal bestuur Veel praten over je ideeën en kernwaarden mbt ko en onderwijs en wijze van leidinggeven Samen de missie en visie doordenken en overal uitdragen. Integrale doelen en strategieën uitzetten Kader creëren voor ontwikkeling van de kindcentra Bereid zijn ‘vaste’ opvattingen, huidig beleid, werkwijzen en do’s en don’ts ter discussie te stellen en los te laten. Absolute gelijkwaardigheid Extra inspanning voor kennis opdoen over de ‘andere’ sector. Voorbeeldgedrag tonen integraliteit (portefeuilles) Met één mond spreken
Lastige kwestie Verschillende culturen in huis (doeners/praters: mbo/hbo) Verschillende cao’s en werkomstandigheden (kinderopvang kent geen of veel minder taakuren) Organiseren van integrale medezeggenschap Aansluitende werktijden opvang en onderwijs bemoeilijken het overleg op de werkvloer. Voldoen aan wettelijke eisen volgens de inspecties Adequate huisvesting verkrijgen voor integraal aanbod Relaties met en reacties van concullega’s Stringente aparte geldstromen Werkdruk in het onderwijs