Psychologie Informatieverwerkingsproces Begin van de les: Lokaal donker, lampen uit, herkenbaar nummer aan wat iedereen kent, bekende parfum of geur verspreiden. Laten zien dat informatieverwerking op verschillende manieren gaan. Komt later terug bij zintuigelijke gewaarwording.
Inhoud
Stimuli Welk woord zit er in stimuli? Wat zou dat doen met de informatieverwerking?
Hoeveel reclame uitingen zie je op deze foto? Duidelijke reclame uitingen ongeveer tussen de 29 en 74Naar mate je vaker kijkt zie je er waarschijnlijk meer.
Stel je eens voor… Een rondje over Time Square Hoeveel reclame uitingen kom je dan tegen?
Actieve blootstelling Passieve blootstelling Exposure ‘Blootstelling’ Actieve blootstelling Consument is actief op zoek Passieve blootstelling Consument wordt verleid Zintuigelijke gewaarwording? Herkenbaar?
Inspelen op de behoeftes van de consument. Aandacht Inspelen op de behoeftes van de consument. Behoefte, motivatie, interesse Attitude (komt terug in andere les), waarden Gewenning, zorg dat je vernieuwend blijft!
Gestaltpsychologie
Stimulusfactoren van invloed op de aandacht Kleur Grootte en intensiteit Positie in het medium Nieuwheid en contrast Beweging
Wie merkte deze Pokémon op?
Test je stimuli Hoe vaak gooien de mensen in het witte T-shirt naar elkaar over?
Bedenk hoe je de theorie van vandaag gaat toepassen op je product? Opdracht Bedenk hoe je de theorie van vandaag gaat toepassen op je product? Hoe maak je je product passend bij de doelgroep? Hoe trek je de aandacht van de consument? Hoe gaan jullie dat doen met jullie product? Wat maakt het uniek? Welke stimuli ga je stimuleren?