Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Thema verkeer.
Groepsbijeenkomst Geheime handshake.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
PAD Mindfulness en Yoga
Welkom in groep 7 Even voorstellen Wat vinden wij belangrijk? Vakken
Welkom in groep 3 en 4.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Het begint bij het jonge kind
Stappenplan Samenvatten
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Waar is de zevende dwerg?
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Welkom, introductiebijeenkomst Logo
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schoolopbouwwerk Menen
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Luisteren en begrijpen
Hand-Out.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Ouderbijeenkomst.
Covey trainingsavond.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Ouderbijeenkomst.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Informatieavond 15 november 2017
Welkom op school! de 3e ouderbijeenkomst PP1
taal speelt een rol in alle vakken
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
JUIST GYM.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
JUIST GYM.
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Groep 2 Begrijpend luisteren
Les 6: non-verbale communicatie
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1 U legt uit dat er in totaal 4 ouderavonden zijn over woorden leren omdat woorden een hele belangrijke rol spelen thuis en op school. Dit is de 4e en laatste bijeenkomst. Welkom op school!

Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad de agenda  Nieuwe ouders?  Terugkijken naar de vorige bijeenkomsten  Woorden zijn belangrijk!  Koffie  Welke woorden moeten de kinderen leren? PP2 Neem het programma door . We herhalen het belangrijkste van de vorige 3 bijeenkomsten. We kijken naar het totaalplaatje. Daarna nemen we de tijd om met elkaar te praten over de resultaten. Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

3000 basiswoorden terugkijken Wat is belangrijk op school? Kinderen moeten minimaal 3000 basiswoorden leren voor ze naar groep 3 gaan! PP3 ‘Hoe zat het ook al weer? Voordat kinderen naar groep 3 gaan moeten ze minstens 3000 woorden kennen. Dat noemen we de basiswoorden. Als kinderen die woorden goed kennen kunnen ze beter communiceren en dat is heel belangrijk

Communicatieve ontwikkeling terugkijken Communicatieve ontwikkeling  luisteren  praten  lezen  schrijven PP4 En weet u nog van de eerste keer? We praten en luisteren, lezen en schrijven met woorden. Woorden zijn belangrijk voor de communicatie. Kinderen leren steeds meer woorden en kunnen steeds beter meepraten, begrijpen wat er wordt gezegd. En in groep 3 gaan ze woordjes lezen en schrijven. We noemen dat communicatieve ontwikkeling. Maar woorden zijn niet alleen belangrijk voor de communicatieve ontwikkeling.  

Sociaal-emotionele ontwikkeling terugkijken Sociaal-emotionele ontwikkeling PP5 We hebben de 2e keer stil gestaan bij het belang van woorden voor de sociaal-emotionele ontwikkeling: Als je de woorden kent die je om je heen hoort geeft dat zelfvertrouwen. Dan voel je je super. Als je genoeg woorden kent kun je jezelf beter uiten. Je hebt woorden nodig om waarden en normen te leren.  om zelfvertrouwen te krijgen  om eigen en andermans gevoelens te begrijpen  om waarden en normen te leren

Cognitieve ontwikkeling terugkijken Cognitieve ontwikkeling PP6 En we hebben de vorige keer gezien dat woorden brokjes taal zijn maar ook brokjes kennis! Kinderen die meer woorden kennen hebben meer brokjes kennis.  Één woord is een brokje kennis  Veel woorden is veel kennis  Op school moeten kinderen veel leren! Dus…

samenvatting woordenschat onderwijs Cognitieve ontwikkeling PP14 Woordenschat staat in de kern van 3 belangrijke ontwikkelingsgebieden van uw kind. woordenschat onderwijs Communicatieve ontwikkeling Sociale ontwikkeling

Wat heeft het de kinderen opgeleverd? stand van zaken Wat heeft het de kinderen opgeleverd? PPT 8. We hebben samen uw kind woorden geleerd. Bespreek wat er bereikt is de afgelopen maanden. Stimuleer de ouders zo veel mogelijk om vertellen over wat zij gemerkt hebben thuis. Als er anderstalige ouders zijn is het interessant om samen het volgende filmpje te bekijken: http://bastaschooltv.nl/aflevering/taal: themafilm (06:42). In dit filmpje wordt uitgelegd hoe woorden in het hoofd zijn opgeslagen en hoe het zit met tweetaligheid. school thuis SAMENWERKING

Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad vooruitkijken PP9 Onderstreep wat goed is gegaan en welke resultaten het samenwerken heeft opgeleverd. Dus we zullen daarmee doorgaan. Maak samen afspraken: -wat blijven wij op school doen m.b.t. woordenschat -wat blijft u thuis doen?    Wat blijven wij doen?  Wat blijft u doen? Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad

in het klaslokaal van uw kind PAUZE De KOFFIE staat klaar in het klaslokaal van uw kind En dan is er weer koffie!