Letterlijk: Niet kunnen berekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ERWD Welkom Programma ERWD Conferentie
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom nieuwe leerlingen!
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Gedragsproblemen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Mobiliteit en Loopbaan
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 1
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
1zorg-route.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
23 september 2014.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur op basisschool Pius X
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatie Voortgezet Onderwijs
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
Masterplan dyscalculie Protocol ERWD PO - Dag 1
Masterplan dyscalculie
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Presentatie voor teams Oktober 2018
Doubleren.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Letterlijk: Niet kunnen berekenen Dyscalculie Letterlijk: Niet kunnen berekenen

Definitie Dyscalculie als ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige pogingen tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren Doel: functionele gecijferdheid.

Functionele gecijferdheid Afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties.

Rekenwiskunde-probleem vs. dyscalculie Ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan wanneer het gedurende langere tijd niet lukt om de juiste afstemming te realiseren van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoeften van de leerling. Dyscalculie wanneer ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige pogingen tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren.

Oorzaken dyscalculie Geen eenduidige verklaring. Welke kindkenmerken? (bv. Leerontwikkeling, werkhouding & taakgedrag, congnitief functioneren, sociaal-emotioneel etc.)

Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie Biedt een stappenplan voor passend rekenwiskundeonderwijs wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Leeftijd van 4 tot 12 jaar in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.

Onderdelen protocol Het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; Het afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen; Het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; Het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; Het ontwikkelen van rekenbeleid; Het ontwikkelen van zorgbeleid.

Observatie Handelingsmodel en drieslagmodel: Protocol blz. 5-6: basis voor volgen, observeren, analyseren en interpreteren van de rekenwiskundeige ontwikkeling van de lln. Intern – extern diagnostisch onderzoek (code oranje)

Extern onderzoek Na 6 maanden evaluatie. Vooruitgang? Terug naar fase oranje. Geen vooruitgang? Dyscalculie verklaring.

Begeleiding Individueel handelingsplan. Afhankelijk van fase (geel, oranje of rood): subgroep – individueel. Rood: ondersteuning interne rekenexpert. Groepsonderwijs inhoudelijk uitbreiden. Ouderbetrokkenheid

Tips lkr Bieden van deskundige begeleiding op maat (volgende op het advies van het diagnostisch onderzoek); Het toestaan van het gebruik van een ZRM bij alle rekenactiviteiten, ook bij toetsen; Het bieden van de 30 minuten extra tijd; Het bieden van een rustige werkplek tijdens toetsen. Onder begeleiding van rekenexpert.

Tips en trics Veel interessant filmpjes op youtube: dyscalculie