Letterlijk: Niet kunnen berekenen Dyscalculie Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Definitie Dyscalculie als ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige pogingen tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren Doel: functionele gecijferdheid.
Functionele gecijferdheid Afgestemd op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele, dagelijkse situaties.
Rekenwiskunde-probleem vs. dyscalculie Ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan wanneer het gedurende langere tijd niet lukt om de juiste afstemming te realiseren van het onderwijsaanbod op de onderwijsbehoeften van de leerling. Dyscalculie wanneer ernstige rekenwiskunde-problemen ontstaan ondanks tijdig ingrijpen, deskundige begeleiding en zorgvuldige pogingen tot afstemming. De problemen blijken hardnekkig te zijn. De rekenwiskundige ontwikkeling van de leerling wordt waarschijnlijk belemmerd door kindfactoren.
Oorzaken dyscalculie Geen eenduidige verklaring. Welke kindkenmerken? (bv. Leerontwikkeling, werkhouding & taakgedrag, congnitief functioneren, sociaal-emotioneel etc.)
Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie Biedt een stappenplan voor passend rekenwiskundeonderwijs wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling van een leerling niet optimaal verloopt. Leeftijd van 4 tot 12 jaar in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs.
Onderdelen protocol Het ontwikkelen van goed rekenwiskunde-onderwijs; Het afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van leerlingen; Het voorkomen van rekenwiskunde-problemen; Het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie; Het ontwikkelen van rekenbeleid; Het ontwikkelen van zorgbeleid.
Observatie Handelingsmodel en drieslagmodel: Protocol blz. 5-6: basis voor volgen, observeren, analyseren en interpreteren van de rekenwiskundeige ontwikkeling van de lln. Intern – extern diagnostisch onderzoek (code oranje)
Extern onderzoek Na 6 maanden evaluatie. Vooruitgang? Terug naar fase oranje. Geen vooruitgang? Dyscalculie verklaring.
Begeleiding Individueel handelingsplan. Afhankelijk van fase (geel, oranje of rood): subgroep – individueel. Rood: ondersteuning interne rekenexpert. Groepsonderwijs inhoudelijk uitbreiden. Ouderbetrokkenheid
Tips lkr Bieden van deskundige begeleiding op maat (volgende op het advies van het diagnostisch onderzoek); Het toestaan van het gebruik van een ZRM bij alle rekenactiviteiten, ook bij toetsen; Het bieden van de 30 minuten extra tijd; Het bieden van een rustige werkplek tijdens toetsen. Onder begeleiding van rekenexpert.
Tips en trics Veel interessant filmpjes op youtube: dyscalculie