Fictie 2.1 tijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Advertisements

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
HET LEVEN IS VURRUKKELLUK BEGIN TE LEZEN OP BLADZIJDE 25.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Wie heeft het meeste te zeggen? Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken Huiswerk.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
3. Taalschat Blz.16 Blok 1. Blz. 16 Blz. 17 Zoekwoorden: 1 e en laatste woord op een bladzijde in je woordenboek Blz. 17 Kaas - Kaars Lach - Lat.
Wie heeft het meeste te zeggen?
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Blok 6.
Onze doelen en visie in beeld
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Praktijkervaring en reflectie
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
De theorie achter de verhalen
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Beroepenwerkstuk.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Kwaliteitszorg
Denken als een computer
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Fictie 2.1 tijd.
Begin en einde van een boek
Realistische en niet-realistische verhalen
Effect van vertelstandpunt, tijd
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Toets instructie allesvoorengels.nl.
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Het Christendom Circa het jaar 0.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Robo Sapiens Prik NCZ Didier Meers.
Toedienen meststoffen
Berichten in de media Mediaboodschappen.
SEL Les 1: kennismaking.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Erosie en Sedimentatie
Literaire Begrippen.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Fictie 2.1 tijd

Wat hebben we vorige les geleerd? Op welke verschillende manieren kan een boek starten? Wat is een chronologische volgorde? Wat is een historische roman?

Wat gaan we deze les doen? Antwoorden bespreken paragraaf fictie 2.1 (10m) Kiezen en uitvoeren van een fictieopdracht (h1 of h2) (40m). lezen van je boek/maken van je verslag (40m) datum eerste boek uit: 13 november

Tijd Ieder verhaal speelt zich af in een bepaalde tijd. Soms is dat heel precies en soms ook niet. Vaak is het niet direct duidelijk in welke tijd het zich afspeelt. Door kleine aanwijzingen in het verhaal kun je daar wel wat over zeggen.

Begin van een boek Het boek begint met de eerste gebeurtenis van het verhaal en vertelt vervolgens chronologisch verder. Het begint in het midden met een (spannende) gebeurtenis en pas later lees je wat eraan vooraf is gegaan: de voorgeschiedenis met flashbacks Het boek begint aan het einde van het verhaal. De rest van het boek gaat over wat daarvoor is gebeurd.

Einde van een boek Twee soorten verhaaleindes Gelsloten: het verhaalprobleem is aan het einde opgelost, het is duidelijk hoe het verhaal afloopt. Open: Een aantal zaken blijven onopgelost, je moet/kunt zelf invullen hoe het afloopt.

IN tweetallen (10m) Neem iets dat je beleefd/gedaan hebt in de vakantie in je hoofd en vertel dat aan je klasgenoot in: Ab ovo óf In Media res Post rem

Huiswerk Maken opdrachten fictie 2.1 1 tm 4 DENK AAN JE LEESBOEK MORGEN!!!