Huisvestingsopgave Nationale Politie Kernteambijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij stellen ons graag aan u voor!
Advertisements

Maatschappelijk Aanbesteden
Marktbeleid en Landelijke Diensten
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
OR-platform 15 november.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
© de vries business consultancy, 2008
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
Beleidsinformatie Jeugd
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Bouwcampus ’In co-creatie met de markt en kennispartners in een preconcurrentiele en neutrale omgeving werken aan complexe opgaven’ 1/12.
Aanbesteding Storage, servers en Back up
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Inleiding, stand van zaken COINS2.o
Toekomstige veranderingen:
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Bijeenkomst taskforce 18 september
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
‘Ontwikkelen doen we samen’
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Spelregels Digitale stad
STARTBIJEENKOMST.
Cliëntenraad Sociaal Domein
V.
Samenwerking waterbeheerders
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Marktconsultatie: Integrale crisishulp in Zuid-Limburg 27 juni 2018
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Project Luchtruimherziening
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Agenda Gemeenteberaad Haskeroord Gemeente Zondag 13 mei 2018
De collectieve ambitie
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Opgaven in het sociale domein
Een lerende en adaptieve organisatie
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Huisvestingsopgave Nationale Politie Kernteambijeenkomst Donderdag 5 oktober 2017

Agenda voor vandaag Opening Reflectie op het proces Stand van zaken Marktvisie & leidende principes Marktstrategie Innovatie challenge Vervolg

2. Reflectie op het proces

Wat wilden we ook alweer bereiken? Overview Wat wilden we ook alweer bereiken? In een traject van april tot 28 juni 2017 (fase 1, deel 1) is, in nauwe samenwerking met de markt via de Bouwcampus, een concept marktvisie met leidende principes opgesteld als basis voor de professionalisering van de Nationale Politie als opdrachtgevende organisatie in de huisvestingsopgave. Daarnaast is een eerste richting voor de marktstrategie opgesteld voor verschillende onderdelen van de transitieopgave. De opgave is uitgewerkt in een clusterindeling en daarnaast zijn mogelijke basisstrategieën per cluster verkend. De bevindingen van deze eerste fase zijn zowel intern besproken als besproken met de markt. Tijdens een marktconsultatie op 28 juni 2017 heeft de politie inhoudelijk input kunnen ontvangen van verschillende marktpartijen. Input die niet heeft geleid tot een directe specifieke richting voor de marktstrategie en marktbenadering op hoofdlijnen per cluster, maar die wel verwerkt wordt in de clusterrapportages in de komende periode.

Reflectie op het proces Overview Wat roept dit op? Wat leeft er bij jullie? Wat is belangrijk om aandacht aan te besteden?

3. Stand van zaken

Stand van zaken Eind 2016 – half 2017: marktconsultaties tbv ontwikkeling marktvisie en leidende principes Half 2017 – eind 2017: ontwikkeling marktstrategie Half 2017 – eind 2017: business cases ingenieursdiensten Eind 2017- half 2018: innovatie challenge In een traject van april tot 28 juni 2017 (fase 1, deel 1) is, in nauwe samenwerking met de markt via de Bouwcampus, een concept marktvisie met leidende principes opgesteld als basis voor de professionalisering van de Nationale Politie als opdrachtgevende organisatie in de huisvestingsopgave. Daarnaast is een eerste richting voor de marktstrategie opgesteld voor verschillende onderdelen van de transitieopgave. De opgave is uitgewerkt in een clusterindeling en daarnaast zijn mogelijke basisstrategieën per cluster verkend. De bevindingen van deze eerste fase zijn zowel intern besproken als besproken met de markt. Tijdens een marktconsultatie op 28 juni 2017 heeft de politie inhoudelijk input kunnen ontvangen van verschillende marktpartijen. Input die niet heeft geleid tot een directe specifieke richting voor de marktstrategie en marktbenadering op hoofdlijnen per cluster, maar die wel verwerkt wordt in de clusterrapportages in de komende periode.

Marktvisie & leidende principes

Stand van zaken: Marktvisie en leidende principes blauw gekleurd

Marktvisie & leidende principes Concept documenten vrijwel klaar Input ophalen politie-specifieke leidende principes Vaststellen december 2017

Input ophalen: Lerend vermogen Wat gaan we doen om dit waar te maken? We organiseren pilots en challenges waarbij actief wordt gestuurd op het delen van de ‘lessons learned’. Projecten worden geëvalueerd en de lessons learned worden gedeeld als input voor anderen gelijksoortige projecten. We stellen een klankbordgroep in gericht op kennisdeling en betrokkenheid. Etc.…

Input ophalen: Blijvende betrokkenheid Wat gaan we doen om dit waar te maken? We nemen het aspect blijvende betrokkenheid mee als standaard onderwerp in ambitie- en aanbestedingsdocumenten en waar passend als gunningcriterium. We zijn betrouwbare partners en zorgen voor continuïteit in het primaire proces. We bevorderen het onderling vertrouwen tussen partners. Etc……

Input ophalen: Diversiteit partijen Wat gaan we doen om dit waar te maken? We gaan te allen tijde op zoek naar de partij die het best past bij de gestelde opgave en dragen zorg voor een proportionele wijze van aanbesteden. We leggen geen onnodige belemmeringen op voor midden- en kleinbedrijf. We zorgen voor tender- en transactiekosten in verhouding tot de opgave We maken een zorgvuldige afweging op welk moment en welke wijze we welke opgaven in de markt zetten. Etc…

Lancering marktvisie Politie Potentieel: begin 2018, op event dat de Bouwagenda organiseert Symposium rond verschillende marktvisies

Implementatie marktvisie Hoe kan de politie de marktvisie implementeren? Intern & extern Hoe verbinding maken met marktvisie RWS, RVB, etc..? Hoe verbinding maken met marktpartijen? Aandachtspunten? …

Marktstrategie en implementatieplan

Marktstrategie per cluster Cluster is een verzameling soortgelijke projecten waarvoor naar verwachting een gelijksoortige marktbenadering kan worden gehanteerd  Van 5 clusters naar 6 clusters Verschil tussen locaties teambureau’s, ‘kantorig’ en specialistische functies Verschil tussen middelgroot en groot Categorieën renovatie en nieuwbouw binnen de clusters .

Aangepaste clusterindeling Middelgrote projecten, standaardisatie serie teambureaus Middelgrote projecten nieuw en renovatie Grote projecten nieuwbouw Grote projecten renovatie Kleine projecten, serie inbouwpakketten in huurlocatie Middelgrote projecten serie teambureaus Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw, hoofdzakelijk kantoorfunctie Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw, combinatiegebouwen met specialistische functies Grote projecten nieuwbouw en renovatie, hoofdzakelijk kantoorfunctie Grote projecten nieuwbouw en renovatie, combinatiegebouwen met specialistische functies Kleine projecten, standaardisatie serie inbouwpakketten in huurlocatie

Eerste richting samenwerkingsvormen Cluster Voorstel samenwerkingsvorm Waarom? Cluster 1: Middelgrote projecten serie teambureaus Nieuwbouw: Serie bundels DBM Renovatie: Serie bundels DB Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces Schaalvoordelen bij standaardisatie Leereffecten bij kopieerbaarheid Meerwaarde integratie procesfases Geen exploitatie indien renovatie en ‘niet-toekomstvast’ vanwege onzekerheid; wel laten ontwerpen op adaptiviteit en onderhoudbaarheid Cluster 2: Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw hoofdzakelijk kantoorfunctie Nieuwbouw : DBM + Energie Renovatie : DB Meerwaarde integratie procesfases (inclusief energieverbruik) Betrokkenheid MKB Standaardisatie product: efficiënt

Eerste richting samenwerkingsvormen Cluster Voorstel samenwerkingsvorm Waarom? Cluster 3: Middelgrote projecten renovatie en nieuwbouw combinatiegebouwen van kantoorfunctie met specialistische functies Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn, daarna DB Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn daarna DB of traditioneel (afhankelijk van complexiteit) Specifieke gebruikers Specifieke technische opgaven Mogelijkheid tot bijsturen bij nog niet uit- ontwikkelde concepten Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces Aanpasbaarheid integraal onderdeel opgave Geen exploitatie vanwege onzekerheid en verwevenheid specifieke functies met primaire proces Cluster 4: Grote projecten nieuwbouw en renovatie, hoofdzakelijk kantoorfunctie Nieuwbouw : DBM + Energie; deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Renovatie : DB; deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Meerwaarde integratie procesfases (inclusief energieverbruik) en voor markt bekende functionaliteit. Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces; showcase! Innovatie zichtbaar in land marks (daartoe ‘risicodelen’ voor innovatieve onderdelen)

Samenwerkingsvormen per cluster Voorstel samenwerkingsvorm Waarom? Cluster 5: Grote projecten nieuwbouw en renovatie combinatiegebouwen van kantoorfunctie met specialistische functies Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn, daarna DB; deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Traditioneel tot concepten uitontwikkeld zijn daarna DB of traditioneel (afhankelijk van complexiteit); deel ‘risicodelen en benefitsharing’ voor gewenste innovatieve onderdelen Specifieke gebruikers Specifieke technische opgaven Mogelijkheid tot bijsturen Duurzaamheid als integraal onderdeel van het proces Aanpasbaarheid integraal onderdeel opgave Innovatie zichtbaar in land marks; (daartoe ‘risicodelen’ voor innovatieve onderdelen) Geen exploitatie vanwege onzekerheid en verwevenheid specifieke functies met primaire proces Cluster 6: Kleine projecten, standaardisatie serie inbouwpakketten in huurlocatie Mantel met aantal (b.v. regionaal) preferred suppliers voor afroep van standaard producten (bv. meubilair / type inbouwpakket) + diensten (bouw- en installatiewerkzaamheden) naar gelang eisen van specifieke locatie. Mogelijkheden tot maatwerk Standaardisatie vast concept van producten en diensten (efficiëntie en uniformiteit), met maatwerkoplossing voor de inpassing Betrokkenheid regionale MKB Schaalvoordelen bij inkopen

Vraagstukken samenwerkingsvorm ‘M’ component in relatie tot mantelcontracten onderhoud en beheer Cluster middelgroot versus groot in geval van speciale functies Aandacht voor organiseren inspraak gebruiker, werkwijze is nog niet landelijk uniform

Implementatie marktstrategie Plan van aanpak implementatie in organisatie Aandacht voor: Toepassing marktvisie & leidende principes Lerende organisatie, competentieontwikkeling Instrumentontwikkeling dmv co-creatietraject Marktconsultaties tbv toetsen marktstrategie … Plan van aanpak implementatie

Innovatie challenge

Hoe – Doelstellingen innovatie challenge en de impact De challenge daagt uit tot het versnellen van oplossingen voor specifieke bouwopgaven Doelstellingen Innovatie Challenge Uitdagen marktpartijen om de huisvestingsopgave te vertalen in innovatieve deeloplossingen die de politie verder brengen bij het in praktijk brengen van de beoogde manier van werken die uitvraagbaar zijn naar de markt die probeerbaar en schaalbaar zijn Begeleiden van inzendingen tot schaalbare pilots met voldoende impact Versnelling op gang brengen rond concrete onderdelen van de huisvestingsopgave Nationale Politie. Impact Voorbereid zijn op een heldere uitvraag naar de markt rond concrete en urgente maatschappelijke opgave Zicht op vernieuwende partijen en netwerken in de bouw en aanpalende disciplines Versnellen innovatieve bouwpraktijken Concretiseren van geselecteerde onderdelen herhuisvestingsopgave Challenge helpt om opgaven naar aanbesteedbare formules of specificaties te brengen.

Hoe – Visie op huisvesting Nationale Politie De visie op de huisvesting van de politie is leidend in de zoektocht naar innovaties Faciliteren van ketensamenwerking met partners Dieper in de maatschappij Productiviteit verhogend en positieve impact operatie Kernkwaliteiten huisvesting Nationale Politie Faciliteren veiligheid en gezondheid Maximale ondersteuning werkprocessen Stimuleren innovatiekracht en ruimte voor digitalisering Efficiëntie (besparing realiseren) Vertrouwelijkheid waarborgen Faciliteren cultuurverandering

Hoe – De uitdagingen in deze challenge De uitdagingen die in aanmerking komen voor de innovatie challenge worden langzaam helder CONCEPT Standaardisatie Robuuste Basis Teambureaus Inbouwpakketten en –concepten (steunpunten) Hoe ontwikkelen we courante gebouwen, die: het politie proces maximaal ondersteunen; als politievastgoed herkenbaar zijn; maar herbruikbaar en interessant voor andere partijen blijven bij afstoot van het gebouw. HERBRUIKBARE GEBOUWEN Hoe realiseren we aanwezigheid van de politie in de haarvaten van de samenleving, met: openheid, zichtbaarheid en benaderbaarheid in de wijk/straat en op politiebureaus; waarborging van de beleving van veiligheid en privacy voor burgers en medewerkers; ‘hospitality’ en toegankelijkheid van politielocaties en publiekszones; mogelijkheid om publiekszone politielocaties te kunnen op- en afschalen in capaciteit. POLITIE IN DE SAMENLEVING Hoe realiseren we de politiewerkplek van de toekomst, waarbij: het multifunctioneel inzetten van elementen van belang is; flexibele werkomgeving ontstaat die past bij het politiewerk (werken waar werk is); productiviteit, welzijn en comfort van medewerkers basisteams geborgd worden; kernwaarden huisvestingsvisie en hoogwaardige kwaliteit voorop staan. WERKPLEK VAN DE TOEKOMST Nader bepalen per uitdaging: Wat is er al in de markt? Welke toekomstbeelden/ideeën zijn er binnen Politie en de markt al? Waar liggen knelpunten, dilemma’s, vraagstukken Politie? Waar willen we op innoveren?

Hoe - Waarom meedoen? Waarom is meedoen aan deze innovatie challenge voor marktpartijen relevant? Invloed uitoefenen op de cases voor aanbestedingen Zicht op concrete cases in uitvraag (in 2018) Mogelijkheid innovatieve bouwconcepten of –ontwerpen aan te scherpen én te toetsen bij grote publieke opdrachtgever Ervaring op doen met Politie als “scaling customer” Begeleiding door Bouwcampus en Next2 Nieuwe vormen van samenwerking en kennisontwikkeling in uw bedrijf beproeven Zichtbaarheid naar mogelijke investeerders of strategische partners: je presenteert je concept op een afsluitend Boostcamp Event (voorjaar 2018)

Wat - Proces challenge De Innovatie Challenge is pre-concurrentieel en bestaat uit 4 aansluitende fases 1 2 3 4 Kwartier maken Scouting & Communicatie Inzending & Selectie Boost & Co-Creatie Intake Nationale Politie en Bouwcampus Overige partners betrekken Opgaven uitkiezen Toetsingscriteria bepalen Inspireren en consulteren experts en markt Uitvraag en functionele vereisten formuleren Netwerk mobiliseren Uitvraag delen (Call-to-Action) Pro-actief benaderen van doelgroepen Intensiveren publiciteit Selecteren perspectiefrijke componenten Voorsorteren van coalities Voorbereiden boosts Begeleiden van selectie met experts en partners Boostcamp Event Dialoog met opdrachtgever Verrijken perspectiefrijke componenten RESULTATEN Partnerwerving Lanceringsevent met markt Selection Day Boostcamp Event ONDERDELEN & FORMATS Startdocument met achtergrond en uitgangspunten Mini-challenges per doelgroep Workshops met selectie van concept (Boostfase) Publicatie uitvraag Persberichten Presentaties & Media-items Opdrachtgever – Deelnemer dialoog Website & Sociale Media

Kick-off Innovation Challenge Wat - Tijdslijn innovatie challenge De Innovatie Challenge loopt tot voorjaar ‘18 en eindigt met een inspirerend Boostcamp Event CONCEPT Voorlopige tijdslijn Eind november Begin december Maart 2018 Begin april 2018 April 2018 Kick-off Innovation Challenge Call-to-Action lancering Deadline inzendingen Selectie & Boost-workshops Boostcamp Event

4. Vervolg

Vervolg? Kernteam als klankbord in vervolgtrajecten Marktconsultaties tbv toetsen marktstrategie Co-creatietraject tbv instrumentontwikkeling

Afsluiting ?