Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Didiclass - beginnen met
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Leren van lerarenopleiders
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Het opleidingsprofiel:
Beroepsgeheim Kris Stas.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
“De week van de ontdekking”
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
EWI-focus: Wetenschap en armoede 5 december 2011.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Betrokkenheid in kaart gebracht Ontwikkeling en gebruik van de Triadekaart in de GGZ Jooske van Busschbach Kerstin Wolters Hannie Boumans.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Excellent leiderschap in Haarlem
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De omgeving verandert; de overheid verandert
Kenmerken van een goed team
Leerteam Flow.
Beleid: Federale – Vlaamse overheid
Toekomstgericht personeelsbeleid
Visie mediawijsheid KB
Leiding geven aan school ontwikkeling
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Workshop – Hoe werk ik samen met mijn gemeente?
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Van receptuur naar referentie
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders www.velov.be info@velov.eu

VELOV? ondersteuning van àlle lerarenopleiders van iedereen die daarnaast betrokken is bij de opleiding, begeleiding en nascholing van leraren

Het ontwikkelingsprofiel 2.0 gezamenlijke taal Stimuleren van heldere, constructieve dialoog over professioneel handelen transparantie over de rol en de functie van lerarenopleider in onderwijsveld en beleid gemeenschappelijke eigenschappen

Opbouw rollen ROL: korte beschrijving van de rol met het belang van de rol en de rol als opdacht GESTALT: globale beschrijving van de rol in concrete gedragingen KENNIS, VAARDIGHEDEN en ATTITUDES: niet-exhaustieve lijst die we associëren met deze rol en waar we ruimte hebben gemaakt voor aanvullingen KWESTIES: aantal overwegingen en vragen bij deze rol

Grondslag van opleiderschap Wat is kenmerkend voor lerarenopleiders? Waardoor onderscheiden ze zich van leraren en andere beroepsgroepen? Essentiële eigenschappen die terugkeren in alle rollen: congruentie meesterschap handelingsrepertoire achtergrondkennis helikopterperspectief communicatie innovatie

Doel een gebruiksinstrument voor teams van lerarenopleiders om te onderzoeken waar zij staan en welke noden zij hebben om zich verder als team te ontwikkelen om kritisch te zijn t.a.v. invulling functie

!!! Team staat centraal Groeigericht Geen afvinklijst (cfr. Basiscompetenties lk)