Psychotherapie N.Martins K.Rakijo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
7 maart  Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22)  Deze expressies zijn het enige wat ziek.
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Gespreksvaardigheden
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Het syndroom van Asperger
Depressie bij ouderen.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Weerstand kan je opvatten als feedback
Armoede is … Sieg Monten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Seksualiteit en kanker
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Integraal sociaal werk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Kan je zien of iemand holebi is?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Omgaan met gevoelens.
Lio-praktijkonderzoek
Hand-Out.
De Kracht van Communicatie
Inleiding in de psychotherapie
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tips voor specifieke situaties waar duidelijkheid nodig is
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Communicatie 7e les.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Psychotherapie N.Martins K.Rakijo

Hoofdstuk 4 Facilics: The Art of Transforming Interviews into Conversations

A Solution to the dillema Facilics Definitie: - Studie die bestudeert de manier waarop een interviewer structuur geeft aan zijn gesprek. - Manier hoe men een onderwerp bespreekt binnen de gegeven tijdslimiet - Tegelijkertijd ook informatie word verzameld Facilics bestaat uit twee activiteiten: 1. Bewust in je gedachten , structuur geven aan een interview Proces dat de basis vormt om informatie te verzamelen 2. Leren om specifieke “ facilic interview strategieën en technieken” toe te passen

Introduction to the Practical Application of Facilics Part 1: Learning how to tag the flow of the interview – What topics, When Part 2: Practical tips for applying facilic principles to the exploration of Regions Part 3: Facilic Gating – The fine art of making graceful transitions

Part 1: Learning how to tag the flow of the interview – What topics, When? Regions (2) 1. Content region 2. Process region

Part 1: Learning how to tag the flow of the interview – What topics, When? Indeling van content regions: 1. Voorgeschiedenis 2. Perspectief van de persoon 3. Voorgeschiedenis van het gepresenteerde ziektebeeld 4. Comorbide DSM 5 diagnoses 5. Sociale voorgeschiedenis 6. Betekenis spiritualiteit 7. Familiaire Psychiatrische voorgeschiedenis 8. Suicidaliteits beoordeling 9. Psychiatrische voorgeschiedenis 10. Somatische voorgeschiedenis 11. Cognitieve mentale status Content region

Part 1: Learning how to tag the flow of the interview – What topics, When? De meest voorkomende “ Process regions” : 1. Free Facilitation regions 2. Transformational regions 3. Psychodynamic regions Scouting region Process region

Process Regions (1) Free Facilitation regions - geïnterviewde initieert het gesprek en kan uitwijken naar een onderwerp ( “ wander” ) - interviewer heeft een non-directieve houding - interventies door de interviewer: knikken met hoofd, uh –huh, empathie (lage valentie en hoge valentie)

Process Regions (2) Transformational regions

Process Regions (3) Psychodynamic Regions zelfreflectie

Scouting Region Combinatie van content en process region

Part II : Practical tips for applying facilic principles to the exploration of Regions

Part II : Practical tips for applying facilic principles to the exploration of Regions Good tracking: Tijdens interview concentreren op “ Content Region” Recoginizing and transforming two structuring problems 1. Overly lengthy scouting region : “ the five-minute fix” 2. The dead zone : two errors in one Regroup 5 min 1e - 15 min 2e -15 min

Exploring content regions (2) 1. Stilted expansions “ meet the press” expansions 2. Blended expansions Split expansions

Part III : Facilic gating – The fine art of making gracefull transitions Gates

Gates (5) The Spontaneous gate The Natural gate The Referred gate The Implied gate The Phantom gate

Gates (1) The Spontaneous gate Kenmerken: 1. Geïnterviewde initieert het bespreken van een ander onderwerp en komt dan in een nieuw “ region” ( Pivot Point) Voorbeeld vragen van de interviewer: “ vertel mij meer hierover” “ Wat bedoel jij hiermee

Gates (2) The Natural gate

Gates (3) The Referred gate - Interviewer gaat naar een een nieuw regio, door terug te verwijzen naar een eerdere verklaring die de geinterviewde een paar minuten eerder heeft geuit. - Kan zorgen voor een opening om een gevoelig onderwerp te bespreken - Voorbeeldvragen van de interviewer: “ Eerder zei je dat…..” “ Ik wil meer horen over iets dat je eerder hebt genoemd” “ Ik heb heel goed naar je geluisterd, bovendien wil ik meer weten over wat u zei, om te zien of ik u kan helpen.

Gates (4) Phantom gate - lijkt te komen vallen uit de lucht - kan de engagement verstoren * Te hanteren in volgende situaties: 1. Bij “ wandering” patiënten 2. Exploreren van “ psychodynamic region” 3. Doorbreken van een communicatie stoornis

Gates (5) Implied gates - De interviewer initieert een nieuw onderwerp, waarbij het onderwerp hetzelfde is als de voorgaande region - structureel vergelijkbaar met “phantom gates”

Miscellaneous gates (2) Introduced gate - De interviewer vertelt de geïnterviewde letterlijk dat hij op het punt staat een overgang te te maken Observered gate - De interviewer observeert non-verbale gedrag van een patiënt om een ander region te betreden. ( free facilitation region of psychodynamic region)

Hoofdstuk 5 Validity Techniques for exploring Sensitive material and Uncovering the Truth

Hoofdstuk 5 Validity Techniques for exploring Sensitive material and Uncovering the Truth Aantal factoren die ons ( interviewers) verhinderen de waarheid te ontdekken: 1. Aantal onbewuste defensieve mechanismen ( rationalisatie, ontkenning, onderdrukking) 2. Het geheugen 3. Onherkenbare miscommunicaties tussen de clinicus en de patient 4. De beperkingen van de mens om de waarheid te zien 5. Reëele angsten die verbonden zijn met stigmatisering en realistische zorgen. “ wat zal er met mij of mijn familieleden gebeuren, als ik de waarheid vertel?”

Hoofdstuk 5 Validity Techniques for exploring Sensitive material and Uncovering the Truth Cluster 1. Techniques for improving generalized recall Cluster 2. Validity techniques for avoiding miscommunication Cluster 3. Validity techniques for raising a sensitive or taboo topic Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised

Cluster 1. Techniques for improving generalized recall (3) - The dillema - Achteruitgang van het geheugen 1. Anchor questions - Doel: belangrijke herinneringen op te roepen Onderverdeling anchor questions: - tijd gerelateerd - gerelateerd aan een locatie 2. Tagging questions - geheugen op te halen middels een lijst en dan de vragen te “ taggen” 3. Exaggeration - schaamte bij patiënt te verminderen middels een goed getimed humor van de interviewer binnen een goed opgebouwd therapeutische relatie

Cluster 2. Validity techniques for avoiding miscommunication Strategieën om miscommunicatie te vermijden: 1. Definieer medische termen en ga na als de klinische betekenis hetzelfde voor de patiënt betekent. 2. Verduidelijken van normen bij een gevoelig onderwerp of taboe, waarbij er bijvoorbeeld cultuurverschillen zijn.

Cluster 3. Validity techniques for raising a sensitive or taboo topic (3) Strategieën die ons helpen om te praten over een gevoelig onderwerp of taboe, zonder dat de engagement wordt verstoord. 1. Normalization 2. Shame attenuation - Shame attenuation used to bridge from pain or situational stress - Shame attenuation used to uncover aggressive, unethical and antisocial behaviors 3. Induction to bragging

Cluster 3. Validity techniques for raising a sensitive or taboo topic (1) 1. Normalization (genormailiseerd) - De interviewer stelt de vragen op een manier waarbij de patiënt het gevoel heeft dat hij of zij niet de enige is die het gedrag of problemen ervaart en is handig bij het bespreken van gevoelige en taboe onderwerpen ( suïcide). Dit begint vaak met zinnen als” “ soms hebben mensen die…………..”

Cluster 3. Validity techniques for raising a sensitive or taboo topic (2) 2. Shame attenuation ( schaamte attenuatie) - Onderverdeling: 1. De interviewer bespreekt de pijn of de stress gerelateerd aan de situatie om tot een gevoelig onderwerp te komen, zoals bijvoorbeeld zelfmoord. Vb “ Na alles wat jij hebt meegemaakt, hebt u ooit gedachten gehad over de dood? “ 2. De interviewer maakt gebruik van de defensie mechanismen van de patiënt om het afwijkend gedrag van de patiënt te bespreken zoals bijvoorbeeld crimineel gedrag of drugsgebruik. Hierbij moet de interviewer: 1. Nagaan hoe de patiënt zijn eigen gedrag rationaliseert. 2. De vraag stellen terwijl de situatie wordt bekeken vanuit de invalshoek van de patiënt en met behulp van de rationalisaties van de patiënt

Cluster 3. Validity techniques for raising a sensitive or taboo topic (3) 3. Induction to bragging - De clinicus die een compliment aan de patiënt geeft, voordat er een vraag word gesteld.

Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised (6) 1. Behavioral incident 2. Gentle assumption 3. Denial of the specific 4. Catch-All question 5. Symptom Amplification 6. Validity Technique combinations

Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised (1) 1. Behavioral incident ( gedragsincidenten) Er zijn twee soorten behavioural incidents ( gedragsincidenten) : a. Fact-finding behavioural incidents (feitelijke gedragsincidenten) - specifiek en concreet gedachtengang of handeling vb. "Heb je het geweer geladen?" Of "Welke gedachten liepen je door op dat moment?" b. Sequencing behavioral incidents (sequencing gedragsincidenten) - chronologisch verhaal te vertellen vb “ Wat is er daarna gebeurd?" "Direct nadat je vriend je beschuldigde liegen, wat was het volgende? “ “ Iets dat je tegen hem zei? “

Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised (2) 2. Gentle assumption - gebruik van aangename toon en niet beschuldigende woordkeuze - clinicus is bekend met dit probleem en heeft andere mensen met gedragingen gezien Enkele voorbeelden zijn: 1."Op welke andere manieren heb je gedacht jezelf te doden?" 2."Welke andere problemen met de wet heb je gehad?" 3."Welke andere typen problemen heb je dit semester gehad met je cursussen?"

Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised (3) 3. Denial of the specific Definitie: het is een proces waarbij de clinicus specifieke items kan navragen van een theoretische lijst bijvoorbeeld een lijst van drugs of suïcide methodes. Alleen toegepast indien de clinicus het vermoeden heeft dat de patiënt informatie achterhoud. Doel: De interviewer heeft een kans om de non-verbale signalen te herkennen en te minimaliseren.

Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised (4) 4. Catch-All question Definitie: Als de patiënt veel vragen negeert en de clinicus het gevoel heeft dat er informatie word achtergehouden kan de Catch-all question worden gebruikt De catch-all vraag is nuttig in veel andere situaties dan zelfmoordbeoordeling; hier zijn enkele prototypische voorbeelden: 1."We hebben geproken over veel dingen die jouw zoon op school of thuis doet die je boos maken; zijn er nog wat we nog niet hebben gesproken? ' 2."Zijn er nog andere slechte ervaringen die je in Irak had gehad, misschien zelfs met collega- soldaten, waarover we niet gesproken hebben?" (Kan seksuele aanval ontdekken)

Cluster 4. Validity techniques for exploring a sensitive topic once it has been raised (5) 5. Symptom Amplification ( symptoom versterking) - patiënten die hun problemen bagatelliseren zoals frequentie van drank en gokken. - de limiet vaan de kwantiteit normaal dan anders verhoogd, waarbij de patiënt de neiging heeft een lager getal aan te geven en hierdoor de clinicus toch het probleem kan identificeren. Gebruik: Deze techniek wordt alleen gebruikt bij patiënten waarvan men het vermoeden heeft dat zij hun problemen gaan bagatelliseren. Hierbij gebruik je een hoger getal en blijf je alsmaar hoger gaan.

Miscellaneous tips for specific situations where validity is a concern Simulatie “Endorsement of bogus symptoms”: vraag naar atypische klachten Vb: flashbacks in zwart en wit, langdurige paniekaanvallen, inversie van dagritme bij depressieve st. Andere vb: vizualezeren van woorden tijdens het spreken, bizare geloven, stemmen die onder de deur slapen of die kunnen slaan. PTSS, depressie, psychotische st.Opname forceren vanwege dakloos, drugs Psychotish st: overdreven ernst van situatie, ziekte wet Bizare geloven: autos zijn delen van een religie Miscellaneous tips for specific situations where validity is a concern malingering gauging motivation taking a sexual history

Seksuele voorgeschiedenis onderzoeken Motivatie “Soundings”: serie van statements, let op verbal en non verbal reactie Vb: “Het kind kost meer energie dat je verwacht?” Seksuele voorgeschiedenis onderzoeken Vb: Hoe vaak bereikt u een orgam tijdens seks, als dit gebeurt? Vb: Homoseksueel relatie: adolescent tijd,… Op dit moment van uw leven, met welke seksueel orientatie ben u meer confortable Alcoholism: natural gate Vb misbruik: niet confortable voelen of liever niet gebeuren? Motivatie: weinig omdat er is een hoofstuuk aan het eind van de boek. Soundings: test diepte van motivatie naam komt wat vroegere testen dat waren gebruik in de boten om de peilen hoe diep de rivier was, toen bij een bepaalde diepte moest de capitein maatregelen nemen. Aan het eind van de zin, hij noem een inflection adres to the pt Seksueel: niet confortable, eerdere tips, oefenen voor spiegel. Geen numer van 20/80, normaal niet bereiken

Hoofdstuk 6 De persoon achter de diagnose: de zoektocht naar uniekheid, wellness en culturele context. III delen: 1 - verhinderd factoren 2 - verdiepen in begrip van persoon 3 - cutureel aspect 3 delen: 1 –verhinderd factoren, 2 – verdiepen in begrip van persoon 3 – cutureel aspecten Chapter 6 Understanding the person beneath the diagnosis: the search for uniqueness, wellness, and cultural context

Introductie Adequat engagement: feiten, gevoelens, mening Biologisch, psychologisch, familier, cutureel, spiritueel. Cl als matrix van systemen die met elkaar Ideal plan die niet werkt is niet ideaal.

Deel 1: Fenomenen die het begrip van de persoon verhinderen Parataxic distorsion Interviewer en pt: bewust of onbewust percepties van elkaar die gesprek beinvloed. Overdracht en tegenoverdracht, kan leiden tot antagonisme Vragen voor repair proces: 1 De vragen ontmoedig de pt? 2 Verdedigen houding van onderzoeker? Vragen bij negatieve gevoel richting pt. Pt herinert andere pt. of familielied, vrienden, enemies, werkgever, publiek figuur. Vragen bij distorsie bij pt Gevoelens tijdens gesprek, noem gevoelens zelfs als deze negatief zien. Part 1: Phenomena that hinder the understanding of the person Parataxic distorsion Further problems with inaccuracy: the issue of reliability

Andere problemen met nauwkeurigheid: betrouwbaarheid Interviewstijl als instrument Problemen: 1 Stijl verandert maar geen andacht voor imapact. 2 Goed betrouwbaarheid (steeds dezelfde vragen) maar onjuiste informatie. Verandering van stjil: verberg tegenoverdracht of emotioneel strain Gebrekkig betrouwbaarheid Ontwikelde stijl, afweziheid van “behavioral incidents”, selectief luisteren. Gesloten vragen met negatieve worden Verminderd risico voor positief feedback Vb: U voelt zich niet meer depressief, klopt dat? “Cannon question”: mutiple vragen negeer belangrijk informatie

Deel 2: Verdiepen in het begrip van de persoon achter de diagnose Sullivan's interpersonal perspectieve revisited Aandacht voor reden van angst: schuld, schaam, bang. Vb: Vraag naar adolescent tijden: jeuf, andere kinderen, vb/gelukst mensen in de familie, ouders beoordelen. Angst voor de interview, pt let op reactie van interviewer Vraag: 1 hoe pt probeer me te bereiken, 2 waarom persenteert pt zich op deze manier? Vb: Hoe was voor jouw om dit moeilijk onderwerp vandaag te bespreken? Sommige pt zijn niet klaar om bepaalde onderwerpen te bespreken en andere hebben profeet aan verder exploratie. Part 2: Phenomena that deepen the understanding of the person beneath the diagnosis Hoe pt zich voelt gezien door andere mensen. Schuld, schaam, bang. Compliment: Je heb goed gedaan. Het heeft goed geholpen om te begrijpen wat heb je ervaart. Sullivan's interpersonal perspectieve revisited Phenomenological inquiry The search for wellness: patient strengths, skills, and interests

Phenomenological inquiry Interes in persoon zelf, interwieuwer zie de wereld met de ogen van pt. Zintuigen, voelen Switch van verleden naar tegenwordig tijd. Niet bij psychose De zoektocht naar wellness: sterkste punten, waardigheden en interesses Bespreken, maximaliseren, healing factor (suggestions voor treatment plan) Positief psichologie

De wellness-triade: Pt sterkste punten 24 potential sterke punten Miss vaak in eeste interwiew omdat pt zijn zwake punten willen bespreken maar niet de sterkste. VB: Je heb alleen 3 kinderen opgevoed. Dit is echt knap. Hoe kunnen we jou organizatorisch eingeschap om jouw te helpen uit te komen van deze depressie? Als u kijjk naar u zelf, wat zijn uw beste eigenschapen. Wat zou u vrouw zeggen?

De wellness-triade: Pt waardigheden Meer speciefiek , kan foccus en verbeteren. Vraag over scholling, job, enz of ga mee als cl dit soort onderwerp begint. Persoon onder dx: colaboratief treatment, gegeim ambieties, verloren dromen, psychodinamisch weerstanden, druk van buitenaf om iets te bereiken patient interests, hobbies, and pastimestussen de regels door lezen Decoracao casa: como pessoa vive, behoefte aan liefde of alleen blijven Hobbies soms worden identiteiten: fietser, athleet. Je ziet jezelf als een fietser? Wat denken jouw vrienden van jouw bale dans len. Vertel me meer, ik ken deze sport niet.

Deel III: Culturele diversiteit - vitale rol in het eerste interview Mispercepties ivm culturele vooroordelen: initiële therapeutische alliantie Cultuurbriel Therapie verwachtingen kunnen anders zijn. Invloed op de behandelingsplanning : medicatie wel/niet, psychoterapie welke type, alternative therapies Vb: Asiatisch cultuur Part III: Understanding cultural diversity - its vital role in the initial interview Misperceptions related to cultural biases: impact on the initial therapeutic alliance Vb: Asiatisch cultuur(is niet educado discordar,oog contact), afrikans Medicatie wel/niet. Psychoterapie: welke type, alternatief therapies (shaman, latino cultuur rol van vader, vb ana’s moeder over exorcisme / possessie. Culture impacting directly on treatment planning in the initial interview