Eerste bijeenkomst (!) Jaar 2+3 22 november 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Advertisements

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Les 7: het voorbereiden van een les
Medmec04 les 5 Engagement.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 4.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Training digitale didactiek
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
EKC-NASCHOLING januari 2013 – olv Eveline Floor PAM.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Kleding wassen, drogen en strijken Ranjana de Vries Dinsdag 5 januari 2016.
S/K/L 4.6 DIALOOG/OVERTUIGEN/OVERHALEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat een dialoog is. 2.Het verschil tussen overtuigen en overhalen 3.Strategie om.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Communicatie Les1.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Rob Goossens Het Werkplan.
Observeren en rapporteren
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Praktijk Opleiders Cursus
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Lesplannen.
Mijn visie op onderwijs
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Schoolgroepbijeenkomst
  Tijd Inhoud UNIT 6 SPORTS Werkvorm Media / Materiaal Inleiding
E-learning E-health & Domotica
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
14 december 2017 bijeenkomst 5.
E-health domotica E-learning
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Het examenjaar Mavo Op naar het diploma
Inspelen op Innovaties
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Leerjaar 3 Nask H4 §Test jezelf.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Eerste bijeenkomst (!) Jaar 2+3 22 november 2016

Starter: filmfragment Erik Meester geeft zijn visie over ontwerpen van een les. https://www.youtube.com/watch?v=3qTyOy4ZLYo (eerste minuut) Drie vragen: - Wat is jouw mening over vrij ontwerpen? - In hoeverre is er wel/geen tijd voor i.v.m. PTA? - In hoeverre is zelf ontwerpen nodig?

Doelen van de vier bijeenkomsten Professionalisering als docent Van elkaar leren over: - lesontwerp (één bijeenkomst) - afsluiting van een les (één bijeenkomst) - invullen naar behoeftes (twee bijeenkomsten)

Doel van vandaag Professionalisering als docent Van elkaar leren over lesontwerp

Programma Lesontwerp uitwisselen Tijd: 14.45 – 16.15 uur Onderdelen van een lesontwerp Afsluiter: doelen bereikt?

Lesontwerp In duo’s: Bekijk/bespreek een lesplan van een ander. Hoe ziet een lesplan van die ander er uit? - Welke onderdelen zijn er te onderscheiden? - Wat is de functie van elk onderdeel?

Lesontwerp

Lesontwerp Start Doel: voorkennis activeren eigen ervaringen benoemen belangstelling/nieuwsgierigheid opwekken aandacht Een pakkend begin dus!

Lesontwerp Afsluiting bewuste reflectie op het geleerde in de les toetsen of de gestelde doelen bereikt zijn het geven van een cliffhanger om onbewuste processen in gang te zetten evaluatie van de les door de leerlingen en / of door de docent het opgeven van en motiveren voor het huiswerk Dit kan ook weer pakkend zijn!

Lesontwerp Ga voor jezelf na: Welke onderdelen doe je vaak wel? Hoe komt dat? Welke onderdelen doe je (vaak) nooit? Hoe komt dat?

Opdracht: ontwerp een les! Individueel, voor een les van deze of komende week Focus op onderdelen die je wilt aanpakken

Opdracht: wederzijds lesbezoek! Wederzijds lesbezoek, indien mogelijk Nabespreking van dat lesbezoek: - Wat was het doel van de afsluiter? - Wat ging goed bij het lesontwerp? En waarom? - Wat kan beter bij het lesontwerp? Hoe kan het beter?

Afsluiter: leerdoelen bereikt? Professionalisering als docent Ja/nee, want….. Van elkaar leren over lesontwerp

Evaluatie Noteer graag 1 top en 1 tip.

Volgende bijeenkomsten Dinsdag 24 januari Dinsdag 28 maart Dinsdag 23 mei Steeds van 14:45 - 16:15 uur

Evaluatie Geef op twee post its aan: - Eerste post it: top en tip inhoudelijk over de bijeenkomst - Tweede post it: top en tip over de werkvormen