Eindpresentatie module 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Introductiebijeenkomst
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Onderwijspsychologie
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Voortgangsgesprek fase 1
Morele ontwikkeling en opvoeding
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Presentatie SWPBS-team
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Eerstejaarsproblemen
Ouderbetrokkenheid.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Maak een presentatie van ongeveer 2 minuten waarin je uitlegt wat jouw visie is op het samenstellen van kleine groepen vanuit het VVE programma dat jullie.
VOS LERST103X Voorbereid op stage Peter Wildschut
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Groepsdynamiek 1.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Welkom ik maak me sterk.
‘’ KERNTAAK 2.1 ‘’ Namen:Güler Kim Bernadette Kitty.
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Mondzorg - persoonsgericht
Pedagogiek als beroep.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat is coöperatief leren?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ALS KLEINE KINDEREN GROOT WORDEN
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Integriteit Dilemmatraining.
Module 6; didactisch handelen
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Dit jaar Kiezen voor een vervolgstudie
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Schoolgroepbijeenkomst
Stevig blijven in de storm
Pedagogische relatie in VO en MBO
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Begeleiden Les 7.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Ontwikkeling, wij als EBS
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Eindpresentatie module 5 Pedagogische tact Suzanne Vlug

Ik wil de groepsfases van kees van Overveld beter (h)erkennen en tijd maken om hier actief en bewust aan te werken. Boek gelezen Regels & routines opgeschreven met parallel Je hanteert een prettige, werkbare en efficiënte manier van klassenmanagement. Waarbij de afspraken en regels voor alle betrokkenen helder zijn (ouders, leerlingen, collega’s). Planning gemaakt Elke week een activiteit Je zet bewust strategieën in om leerlingen meer zelfstandig te maken. Kleine kring bespreken activiteit Je bespreekt met leerlingen de sfeer in de groep en de omgang met elkaar; Je brengt leerlingen tot (top‐) prestaties door stelselmatig terug te koppelen, samen met hen oorzaken van successen en falen na te gaan, mogelijkheden tot verbetering te onderzoeken, aan wijzigingen te geven en oefeningen aan te bieden. Coöperatieve werkvormen

Hoe zorg ik dat ik niet geïrriteerd raak of boos word op kinderen maar dat ik kan zien en bieden wat zij nodig hebben? Kinderen zijn niet lastig. Kinderen zijn verschillend, dat is lastig. Levenslijnen; normen & waarden, oordeelvrij Beeldbegeleiding; kernreflectie Beeldbegeleiding met ib’er; kleine dingen Gesprek met Nicole Wouters; ze doen het niet expres Je bent in staat om te observeren met pedagogische oren en ogen. Je bent in staat om de behoeftes en de mogelijkheden van ieder kind te ‘zien’ en te ‘horen’. Door te handelen met pedagogische tact!

Persoonlijk werkconcept pedagogische tact Oordeelvrij zijn, écht luisteren, altijd positief blijven, het allerbeste in een kind kunnen zien en onmiddellijk de juiste keuze maken. Relatie, competentie & autonomie Complimenten geven, écht contact, voorspelbaar zijn, moment met elk kind, oordeelvrij & geduld hebben, ik-boodschap & beschrijvend praten, ondergrens bewaken & bovengrens open laten, coöperatief & samenwerken en verantwoordelijkheid bij het kind. Je durft jezelf kwetsbaar op te stellen en je naast de leerling te plaatsen.

Beeldbegeleiding + delen team Je werkt vanuit een empatische houding aan leerlingengedrag. Je ziet en bespreekt dit leerlinggedrag met de groep en met individuele leerlingen; Je bent in staat om te observeren met pedagogische oren en ogen