Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Huiswerktips.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Effectief leesonderwijs
PRESENTEREN KUN JE LEREN
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Visie & Strategie.
Aanpak problematisch gedrag
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marketing Coen van Wetering
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
What is the meaning of? Student centered learning
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Spellenboek buitenschoolse opvang
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Wat leer je allemaal op school?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven Badrising Manisha

3.1 Establish challenging learning goals Graduate Onderzoek F2F ICT Set learning goals that provide achievable challenges for students of varying abilities and characteristics. Onderzoek heeft uitgewezen dat het heel erg belangrijk is om je doel in je agenda te noteren en een goede planning te maken. Bron : https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers/standard-3-effective-teaching-and-learning/plan-for-and-implement-effective-teaching-and-learning/3-1-establish-challenging-learning-goals/ De leerlingen in een groep laten zitten en hun eigen doel noteren en laten plannen hoe ze het precies moeten doen . Ik kies voor xmind voor een heel overzichtelijke planning zodat het makkelijk is om de leerstof over te dragen. En om een bepaald doel te bereiken.

toelichting Het is altijd goed om een overzichtelijke planning te maken, want op deze manier ga je precies weten hoe en wanneer je met een werk af moet zijn. Planning is niet maar voor een bepaald periode,maar je moet altijd in je leven blijven plannen als je een bepaald doel voor je ogen hebt . X mind is een simpel manier van werken, omdat je alles kan aangeven met pijltjes wanneer je een werk moet afronden.Het is overzichtelijk ,als je consequent werk bereikt je je doel.

3.2 Plan, structure and sequence learning programs Graduate Onderzoek F2F ICT Plan lesson sequences using knowledge of student learning, content and effective teaching strategies. Uit het onderzoek is gewezen dat de 5 E’ een belangrijke rol spelen. Want je moet bekend zijn met de kennis en kunde van de leerlingen Bron : https://translate.google.sr/translate?hl=nl&sl=en&u=https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers/standard-3-effective-teaching-and-learning/plan-for-and-implement-effective-teaching-and-learning/3-2-plan-structure-and-sequence-learning-programs/&prev=search Ik ga een les geven over ‘ landbouw’ en ga alle gereedschappen mee nemen naar school en eerst vragen welke ze wel kennen en vandaar uit ga ik verder met mijn les. Ik zou de les via een powerpoint doen. Ook zou ik korte video over de les in de powerpoint doen.

toelichting Het is belangrijk om te weten wat de leerlingen al kennen,dus de beginsituatie en van hieruit verder gaan met de introductie en instructieverwerking . De leerlingen zijn geintresseerd en kunnen de les volgen . Ik zou het via powerpoint doen ,omdat het makkelijk is om me les geordend te behandelen en ze kunnen dan de les via powerpoint volgen en eventueel een video bekijken,om de les beter te begrijpen vooral hoe ze beeldmateriaal zien.

3.3 Use teaching strategies Graduate Onderzoek F2F ICT Include a range of teaching strategies. Onderzoek heeft duidelijke strategieen naar voren gebracht die je kan toepassen in de klas. Bron : http://rebeccawilmot.weebly.com/33-use-teaching-strategies.html Ik geef een goede introductie zodat de leerlingen geaccommodeerd raken . En ik maak mijn lesdoel bekend zodat de leerlingen ,weten wat ze moeten doen. Ik zal de application E-book gebruiken om alle strategieen daarop te plaatsen zodat het makkelijk is om het te delen met de leerlingen.

toelichting Strategieen zijn heel erg belangrijk voordat je met een les begint, daarom is het goed om van te voren je strategieen te noteren en doortenemen.Dit is heel belangrijk voor een vlotte verloop van de les.De leerlingen weten dan precies wat je van hen verwacht en hoe ze hun doel bereiken. E- book is handing om alle informatie erop te plaatsen en weer te versturen naar de leerlingen zodat ze zelf de strategieen lezen.

3.4 Select and use resources Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate knowledge of a range of resources, including ICT, that engage students in their learning. Uit de onderzoek zijn er duidelijke middelen naar vore gekomen Bron: http://www.curtinpstportfolio.com/34.html Ik geef de leerlingen een thema en zeg ze om zelf informatie te gaan zoeken. Op zo een manier gaan ze meer te weten komen over het internet en dat ze ook alles daar kunnen opzoeken. Ik zou ze toondoo aanleren want het is een leuke en interessante ict tool , de leerlingen voelen zich meer betrokken bij les.

toelichting Het is belangrijk dat de leerlingen zich betrokken voelen bij de les en het is de taak van de leerkracht om de leerlingen erop te wijzen dat je alle informatie op het internet kan vinden. De leerlingen kunnen via het internet leuke spelletjes spelen ,andere leuke activiteiten doen zoals toondoo . De leerlingen kunnen ook zelf leuke onderwerpen kiezen en hun gedachten aan de gang laten gaan .Je kan met een toondoo ook de emotionele kant van een kind te weten komen ,omdat kinderen meestal door middel van spel hun gevoelens kwijt raken .

3.5 Use effective classroom communication Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate a range of verbal and nonverbal communication strategies to support student engagement. Uit deze onderzoek ben ik te weten gekomen dat het heel belangrijk is om duidelijk je stem te gebruiken, positieve lichaamstaal en handgebaren te doen. Bron : http://gdtlcdue-portfolioafenbow.weebly.com/35-use-effective-classroom-communication.html Bij het aanleren van de klanken zou ik het gebaar ook erbij doen zodat ze de klanken makkelijk kunnen leren en onthouden.Ik ben dan zowel verbal als nonverbal met de leerlingen bezig. Ik zou kahoot spelen door de klank aanteleren (verbaal)en daarbij ook de bijbehorende gebaren aan te wijzen (nonverbaal) .

toelichting Ik vind het belangrijk dat ze op school de gebaren taal (klanken) aanleren vooral in leerjaar 1 want hier leren ze de klanken en als ze de gebaren erbij krijgen is het makkelijk voor de leerlingen om de klanken te onthouden. Kahoot: spelenderwijs leer je de leerlingen de klanken (verbaal) en de gebaren taal (nonverbaal). Ze onthouden dan de klanken beter.Via de kahoot spelen ze spelletjes om de klanken te oefenen .

3.6 Evaluate and improve teaching programs Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate broad knowledge of strategies that can be used to evaluate teaching programs to improve student learning. Uit onderzoek is het gebleken dat het heel belangrijk is om verschillende strategieen te evalueren zodat de leerlingen de success volle strategie kunnen verbeteren. Bron : http://michaelferriseducation.weebly.com/36-evaluate-and-improve-teaching-programs.html Ik ga een les evalueren . ik meld de leerlingen van te voren al waarop er gelet zal worden en hoe belangrijk het is om weer af te vragen wat ze onthouden hebben , wat interessant en minder interessant was. Ik zal een eigen journal maken om te weten hoe de leerlingen de les hebben ervaren en zodoende kan ik controleren of de les begrepen is en of ik mijn lesdoel heb bereik .

toelichting Het is altijd nodig om te evalueren, zowel bij de leerlingen als bij je zelf om te weten waar het goed en minder goed is gegaan. Ik heb voor een journal gekozen, want ik maak vragenlijst die de leerlingen moeten beantwoorden en op deze manier kom ik te weten hoe de leerlingen de les hebben gevonden,wat ze anders zouden willen .En ook toets ik middels enkele vragen over de les om te controleren of ze de les begrepen hebben .Aan de hand van hun antwoorden ga ik mezelf evalueren ,waar ik bijvoorbeeld anders had moeten doen om eventueel beter resultaten te krijgen vooral als de les minder goed is verlopen.

En tenslotte: Geef hier aan wat het belangrijkste is wat je in deze cursus, in deze opleiding geleerd hebt: Het belangrijkste dat ik in deze curcus hebt geleerd is, dat je goed moet plannen , organiseren en optijd met je opdrachten moet beginnen anders kom je tijdnood. Ik heb op de opleiding een aantal nieuwe ICT tools geleerd z.a. toondoo , xmind. Ik heb geleerd om zelfstandig te werken. Sociale vaardigheden z.a. goed samen werken, zelfredzaamheid heb ik ook geleerd.Ik heb ook geleerd dat al is een opdracht moeilijk ,als je hard werkt en meer aandacht aan besteedt dat het toch soepeler verloopt dan je eigenlijk had verwacht.