Omgeving op mensenmaat: den TIR

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Transformatie Tapijnkazerne
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Schepen ruimtelijke ordening te Brugge
"Oranjebuurt, wonen en leven in een beschermd stadsgebied"
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
WMO Praat mee!.
Streefbeelden PPS RAVELIJN.
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Sint-Truiden kernversterkende stad? kernversterkend beleid!
Rup Willebroek Noord Stand van zaken 13 april 2010.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Centrumontwikkeling Stein
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Regiobijeenkomst Stedendriehoek Presentatie Deventer / Keizerslanden Tinus Meijerink (projectleider Keizerslanden) Theun Oosterhuis (directeur Woonunie)
Informatieavond bestemmingsplan MFC Zuidzijde
Ewald van Vliet Wethouder Gemeente Westland. Integrale gebiedsbenadering Greenports naar 2025.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
KAREL DOORMANPLEIN.
Schematisch geresumeerd
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Bonheiden Putsesteenweg
Optimalisatie bedrijventerreinen Aarschot METHODIEK.
Inspraak bewonersvereniging De Bongerd
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Ludo Guelinckx Gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
Schorvoort toelichting masterplan Doel opmaak: -Sturen ruimtelijke ontwikkeling door een integrale planopmaak -vastleggen principes en aandachtspunten.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Infosessie duurzaamheidsmeter 26/2/2013 omgaan met duurzaamheidscriteria voor gebiedsontwikkeling aanpak case Innovatiepark geel.
Programma Welkomstwoord Dorpsoverleg (Sjraar van Horen) Concept-structuurvisie –Toelichting door Ingrid van Enckevort –Vragen, reacties Uitbreiding industrieterrein.
ONTWERP Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan LENNIK Informatie- en toelichtingsvergadering 21/01/2012.
Workshop klimaatadaptatie Brussel – 28 juni 2010 Future Cities – Urban networks to face climate change In relatie met “De Vloei” Ieper Project in Interreg.
Voorstellen Ir. J.B. (Hans) de Mare Mare Architectuur & Advies, Helmond voormalig architect (-directeur) bij Eindhovense bureaus tot voor kort bestuurslid.
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Toelichting Kennisgeving planMER i.f.v. het GRUP Regionaalstedelijk gebied Hasselt-Genk.
Bestemmingsplan Bedrijventerrein Voederheil II Gemeente Landerd Voorbereidende Vergadering van de gemeenteraad 6 december 2011.
Herontwikkeling Jan Verswollezone Peter Vuijk, projectleider 22 oktober 2008.
Woonprojecten Klooster & Jukschot Woonproject Klooster: situering 2.
Aangesloten bij: Welkom bij Reinaerde - Dennendal.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Ontwerp Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan Afbakening Kleinstedelijk Gebied Tielt infoavond 6 september 2016.
Bestemmingsplan Kindcentrum Zeeland Voorbereidende Vergadering, 6 maart 2012 Dia 1 BESTEMMINGSPLAN KINDCENTRUM ZEELAND.
28 september Terugblik op vorige avond 2.Stand van zaken (grondaankoop en onderzoeken) 3.Wat stellen wij voor  Hoofdstructuur/kader  Thematiek.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
RUP Leestenburg Brugge
Menukaart Buitengebied (Regio Foodvalley)
Omgeving op Mensenmaat
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
SLIM Turnhout tijdelijke invullingen in park Spooreinde
openbaar onderzoek van 20 juni tot en met 19 augustus 2014
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
wetteren aan de schelde GECORO – 6 februari 2012
Naam van het project.
Provinciaal RUP ‘stedelijke wijk Burchtdam’: is dat wel democratisch?
PRUP Woonlagen Halle-Vilvoorde
Naam van het project.
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Omgeving op mensenmaat: den TIR

RUP den Tir: reeds doorlopen traject om tot herontwikkeling van de site te komen (voormalige militaire schietstand) Aangekocht door de stad in 2010 Ontwikkeling in 2 fasen Fase 1: ontwikkeling buurtpark Fase 2: opmaak RUP herbestemming naar wonen en woonondersteunende voorzieningen (waaronder buurtparkeergelegenheid) en een buurtpark :uitvoering CBS d.d. 20 november 2011 overeenstemming met gemeentelijk ruimtelijk structuurplan : verdichting binnen bestaand woonweefsel realisatie van kwalitatieve en aantrekkelijke woonomgevingen differentiatie van het woonaanbod opdracht uitzetten van randvoorwaarden voor een duurzame en een ruimtelijk kwalitatieve invulling van de beoogde bestemmingen teneinde een voorbeeldproject te ontwikkelen

art. 6 verbinding langzaam verkeer art. 1 wonen en woonondersteunende voorzieningen art. 3 parkversterkende en woonondersteunende infrastructuur art. 4 publieke pleinruimte art. 2 park

Te bekijken in samenhang met het geplande woonproject Mogelijke functies: buurtparkeergelegenheid, groenvoorzieningen, sport, spel, bespeelbaarheid Te bekijken in samenhang met het geplande woonproject Integraal behoud inventarispand = te beperkend voor ontwikkelingsmogelijkheden, terwijl een ruimer bouwprofiel indirect sloop impliceert Herbestemming is mogelijk , maar ook een nieuw project als het een meerwaarde vormt art. 4 publieke pleinruimte functionele invulling in samenhang met te ontwikkelen woonzone inventarispand beeldbepalende elementen behouden: volume, profiel, ritmiek, pleinwand

50% doorbreking ifv bezonning in de tuinen Schijfstraat Bedoeling bouwprofiel = schaal van de toekomstige bebouwing afstemmen met de omgevende bebouwing, zonder deze te kopiëren en voldoende ontwerpvrijheid (variatie in dak en volumeopbouw) 50% doorbreking ifv bezonning in de tuinen Schijfstraat Buffer i.f.v. privacy geplande ontwikkeling op den TIR en de omgevende woonbebouwing. Binnen de geplande woonzone kan deze gerealiseerd of aangelegd worden als groen, kwalitatief openbaar en/of privaat domein. art. 1 wonen en woonondersteunende voorzieningen stedelijke dichtheid: 60-tal woningen maximum bouwprofiel: 45°- regel tot maximale bouw(nok)hoogte van 11 m dakvorm: vrij verplichte doorbrekingen over 50% van de gevelwand op de verdiepingen auto’s ondergronds en / of bovengronds groeperen gemotoriseerd verkeer: naar Baron Ruzettelaan aan zuidkant terrein buffer

Vergelijking bouwprofiel RUP vs Vergelijking bouwprofiel RUP vs. bouwmogelijkheden volgens het op vandaag geldend BPA

Parkversterkende functies = overdekte speelruimte, sportschuur, sanitaire voorzieningen Woonondersteunende infrastructuur = fietsenstalling, overkragingen terrassen, wadi, … art. 3 parkversterkende functies en woonondersteunende infrastructuur overgang tussen woon- en parkzone

Ter hoogte van het park vervult het bestaande historisch gegroeide en beeldbepalend talud al een bufferende rol en is het in die zin te behouden. art. 2 park bouwvrij bestaande historisch talud = buffer

Aantakken ontwikkeling op omgeving art. 6 verbinding voor langzaam verkeer

Uitgangspunt ‘Omgeving op mensenmaat’ Den Tir: tot een pleinontwerp komen dat een meerwaarde voor de buurt betekent Een eerste bijeenkomst:vergadering met beperkte groep van stadsdiensten Informatief en inspirerend: het doel van het begeleidingstraject te duiden en de visie van een nieuwe manier van stadsontwikkeling ‘op mensenmaat’ uit te leggen Tweede bijeenkomst: terreinbezoek en vergadering met diverse actoren Uitgebreidere stadsdiensten + huisvestingmaatschappij + lokale politie +.. Terreinbezoek: diverse actoren brengen op het terrein verschillende aandachtpunten aan over de mogelijkheden en knelpunten van de site en de omgeving. Vergadering: aandachtspunten neerschrijven op kaarten / discussie over verdere verloop van het proces

Conclusie ‘Omgeving op mensenmaat’ Den Tir: tot een integraal ontwerp komen dat een meerwaarde voor de buurt betekent Conclusie: het uitgangspunt moet een integrale ontwikkelingsvisie van de site zijn er moet een integrale ontwikkeling komen van plein en geplande woonontwikkeling. verdere stappen in het proces kunnen pas genomen worden als er duidelijkheid is over wie het woonproject zal ontwikkelen We stellen samen randvoorwaarden op voor een verdere ontwikkeling van de site Randvoorwaarden: Levendig plein versus rustig park Plein als centraliteit: opladen met functies Relatie tussen plein en park doorheen de projectontwikkeling. Plein als verblijfsruimte: een groene inrichting Verkeersfunctie: multimodaal knooppunt en gebundeld parkeren. Park op wijkniveau

Aanbeveling voor verder procesverloop ontwikkeling Den Tir: Opmaak van een masterplan voor de hele site op basis van de randvoorwaarden als deel van verkoopsverbintenis. DRO volgt dit proces verder op, in samenspraak met de andere stadsdiensten Burgerparticipatie (bevragingen, infomarkt, workshop) is pas mogelijk als er een ontwerpplan is. Er moet een concreet plan zijn om over te discussiëren. De burger is immers al geïnformeerd en bevraagd over de juridische randvoorwaarden van de mogelijke ontwikkeling binnen het proces van het RUP.