Omgeving op mensenmaat: den TIR
RUP den Tir: reeds doorlopen traject om tot herontwikkeling van de site te komen (voormalige militaire schietstand) Aangekocht door de stad in 2010 Ontwikkeling in 2 fasen Fase 1: ontwikkeling buurtpark Fase 2: opmaak RUP herbestemming naar wonen en woonondersteunende voorzieningen (waaronder buurtparkeergelegenheid) en een buurtpark :uitvoering CBS d.d. 20 november 2011 overeenstemming met gemeentelijk ruimtelijk structuurplan : verdichting binnen bestaand woonweefsel realisatie van kwalitatieve en aantrekkelijke woonomgevingen differentiatie van het woonaanbod opdracht uitzetten van randvoorwaarden voor een duurzame en een ruimtelijk kwalitatieve invulling van de beoogde bestemmingen teneinde een voorbeeldproject te ontwikkelen
art. 6 verbinding langzaam verkeer art. 1 wonen en woonondersteunende voorzieningen art. 3 parkversterkende en woonondersteunende infrastructuur art. 4 publieke pleinruimte art. 2 park
Te bekijken in samenhang met het geplande woonproject Mogelijke functies: buurtparkeergelegenheid, groenvoorzieningen, sport, spel, bespeelbaarheid Te bekijken in samenhang met het geplande woonproject Integraal behoud inventarispand = te beperkend voor ontwikkelingsmogelijkheden, terwijl een ruimer bouwprofiel indirect sloop impliceert Herbestemming is mogelijk , maar ook een nieuw project als het een meerwaarde vormt art. 4 publieke pleinruimte functionele invulling in samenhang met te ontwikkelen woonzone inventarispand beeldbepalende elementen behouden: volume, profiel, ritmiek, pleinwand
50% doorbreking ifv bezonning in de tuinen Schijfstraat Bedoeling bouwprofiel = schaal van de toekomstige bebouwing afstemmen met de omgevende bebouwing, zonder deze te kopiëren en voldoende ontwerpvrijheid (variatie in dak en volumeopbouw) 50% doorbreking ifv bezonning in de tuinen Schijfstraat Buffer i.f.v. privacy geplande ontwikkeling op den TIR en de omgevende woonbebouwing. Binnen de geplande woonzone kan deze gerealiseerd of aangelegd worden als groen, kwalitatief openbaar en/of privaat domein. art. 1 wonen en woonondersteunende voorzieningen stedelijke dichtheid: 60-tal woningen maximum bouwprofiel: 45°- regel tot maximale bouw(nok)hoogte van 11 m dakvorm: vrij verplichte doorbrekingen over 50% van de gevelwand op de verdiepingen auto’s ondergronds en / of bovengronds groeperen gemotoriseerd verkeer: naar Baron Ruzettelaan aan zuidkant terrein buffer
Vergelijking bouwprofiel RUP vs Vergelijking bouwprofiel RUP vs. bouwmogelijkheden volgens het op vandaag geldend BPA
Parkversterkende functies = overdekte speelruimte, sportschuur, sanitaire voorzieningen Woonondersteunende infrastructuur = fietsenstalling, overkragingen terrassen, wadi, … art. 3 parkversterkende functies en woonondersteunende infrastructuur overgang tussen woon- en parkzone
Ter hoogte van het park vervult het bestaande historisch gegroeide en beeldbepalend talud al een bufferende rol en is het in die zin te behouden. art. 2 park bouwvrij bestaande historisch talud = buffer
Aantakken ontwikkeling op omgeving art. 6 verbinding voor langzaam verkeer
Uitgangspunt ‘Omgeving op mensenmaat’ Den Tir: tot een pleinontwerp komen dat een meerwaarde voor de buurt betekent Een eerste bijeenkomst:vergadering met beperkte groep van stadsdiensten Informatief en inspirerend: het doel van het begeleidingstraject te duiden en de visie van een nieuwe manier van stadsontwikkeling ‘op mensenmaat’ uit te leggen Tweede bijeenkomst: terreinbezoek en vergadering met diverse actoren Uitgebreidere stadsdiensten + huisvestingmaatschappij + lokale politie +.. Terreinbezoek: diverse actoren brengen op het terrein verschillende aandachtpunten aan over de mogelijkheden en knelpunten van de site en de omgeving. Vergadering: aandachtspunten neerschrijven op kaarten / discussie over verdere verloop van het proces
Conclusie ‘Omgeving op mensenmaat’ Den Tir: tot een integraal ontwerp komen dat een meerwaarde voor de buurt betekent Conclusie: het uitgangspunt moet een integrale ontwikkelingsvisie van de site zijn er moet een integrale ontwikkeling komen van plein en geplande woonontwikkeling. verdere stappen in het proces kunnen pas genomen worden als er duidelijkheid is over wie het woonproject zal ontwikkelen We stellen samen randvoorwaarden op voor een verdere ontwikkeling van de site Randvoorwaarden: Levendig plein versus rustig park Plein als centraliteit: opladen met functies Relatie tussen plein en park doorheen de projectontwikkeling. Plein als verblijfsruimte: een groene inrichting Verkeersfunctie: multimodaal knooppunt en gebundeld parkeren. Park op wijkniveau
Aanbeveling voor verder procesverloop ontwikkeling Den Tir: Opmaak van een masterplan voor de hele site op basis van de randvoorwaarden als deel van verkoopsverbintenis. DRO volgt dit proces verder op, in samenspraak met de andere stadsdiensten Burgerparticipatie (bevragingen, infomarkt, workshop) is pas mogelijk als er een ontwerpplan is. Er moet een concreet plan zijn om over te discussiëren. De burger is immers al geïnformeerd en bevraagd over de juridische randvoorwaarden van de mogelijke ontwikkeling binnen het proces van het RUP.