Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Martijn Bijleveld.
Welkom.
Het veranderend landschap in het MBO
Welkom Informatiebijeenkomst voor Studenten over AFS 4 juli 2013.
Taal en rekenen in het mbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
Ex Examenprofiel als maatvoering
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Het mes snijdt aan twee kanten
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Dag van de beroepskolom
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Het jaar van de waarheid!
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Examinering WIN 17.
Workshop experimenten in het mbo
Kennis delen.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Bunnik,
Kennis delen.
Kennis delen.
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Entreeschool: samen naar een goede basis
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Visie op praktijkrelevant examineren
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
Werkveldbijeenkomst VZ 4 september 2018
Presentatie door Mijke van As en Anemie Klomp op
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017 Welkom Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017

Inhoud Inleiding Huidige opleiding Raamwerk nieuwe kwalificatieprofiel inclusief keuzedelen 4-jarig BBL-traject

Huidige opleidingstraject Knelpunten in organisatie en betaalbaarheid Examinering Branchedagen Reanimatie Door veranderende wet- en regelgeving is de druk op de organisatie toegenomen. Het aantal examens is drastisch toegenomen en de eisen aan onderwijstijd zijn aangescherpt. Hierdoor zijn een aantal aanpassingen nodig. Examinering van voornamelijk talen kan ook buiten de geplande dagen in week 9 afgenomen worden. Proef gedaan met Engels examens. Voorwaarde minimaal drie maanden vooraf inplannen en zoveel mogelijk uitgaan van geplande dagen. De branchedagen vervallen. Door beter aan te sluiten bij al bestaande scholingsmogelijkheden binnen instellingen kan een student ontwikkeling verantwoorden. Er komt een format beschikbaar waar de student in samenspraak met betrokkenen regie heeft in ontwikkeling. In verdere ontwikkeling wordt bekeken op welke wijze de waardevolle input van de branchedagen kan worden verweven in het onderwijs curriculum. Reanimatie vindt in instellingen voornamelijk op vrijwillige basis plaats. Dit zal binnen het curriculum aangeboden blijven.

Raamwerk opleiding nieuwe kwalificatiedossier Opleidingsduur 2,5 jaar Verschillende leerroutes Start februari 2018 Keuzedelen studiebelasting 960 klokuren Generieke vakken buiten opleiding Arrangementen Examenplan Het nieuwe kwalificatiedossier stelt nieuwe eisen op het gebied van keuzedelen (960 SBU die niet meetellen voor de wet BIG) en aan doorstroom van niveau 3 naar 4. Dit betekent dat de opleidingsduur 2,5 jaar wordt en start in februari 2018. Het onderwijsprogramma biedt verschillende leerroutes. Welke leerroute een student kiest kan afhangen van de werkzaamheden die op dat moment in de praktijk belangrijk zijn. Ook de keuze voor een bepaald keuzedeel bepaalt een leerroute. De generieke vakken worden buiten het curriculum om op een ander moment georganiseerd. Generieke vakken worden op maat aangeboden, duur zal afhankelijk zijn van startniveau.

Wat betekent dit voor jullie als zorginstelling? Aandachtspunten bij ontwikkeling?

Starten met 3 dagen school voor 3 periodes 4 -jarig BBL-traject Aanleiding Opleidingsstructuur Starten met 3 dagen school voor 3 periodes Versnellen mogelijk Startmoment Aantal deelnemers Ontwikkeltijd Alternatief Op dit moment wordt onderzocht of het aanbieden van een 4 jarig bbl traject mogelijk is. Dit hangt af van het aantal deelnemers en de te organiseren ontwikkeltijd. Inzet is een duurzaam traject dat ook op het financiële vlak te dragen moet zijn voor alle partijen. Er is een inventarisatie gestart voor het aantal deelnemers. Een groep moet 24 studenten bevatten. In week 16 wordt besloten of een start haalbaar is. Een alternatieve mogelijkheid is om een derde leerweg traject, buiten de huidige bekostiging om, aan te bieden. Hierbij kan de opleiding meer op maat van de instelling worden aangeboden.

Is er structurele vraag naar deze variant van opleiden vanuit je eigen instelling ? Wat betekent dit voor de instelling?

Dank voor het meedenken !