Leiden, 21 november 2016 De missie van Astrid Poot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Advertisements

PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
D o e d a g E I N Z E Wat wil ik worden? Ga ik naar Technisch, of naar ASO? Wil ik denkwerk doen? Of toch liever iets met mijn handen? … Al deze vragen.
Verborgen vormen van pesten
Minecraft.
Van uitleggen leer je het meest
Woorden en tijd.....
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Media en creativiteit.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Workshop creatief brainstormen
Wat maakt het leven zinvol?
Kapster Cynthia zwijnenberg Klas: 2b.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Op wie lijk jij het meest?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Doelen realiseren met media
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Breinleren.
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Robots en programmeren
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Van rapport naar portfolio
© UNIEK IN DE KLAS.
Zo maak je je huis verkoopklaar met styling Je kent het vast wel: even op Funda kijken en voor je het weet ben je een paar uur verder. Vooral de stijlvol.
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Voel je wel in je vel !.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Woorden en tijd.....
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
BOUWEN LES: ORKAANHUIS.
Art & Design Productvormgeving.
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Leiden, 21 november 2016 De missie van Astrid Poot

Over de workshopleider … Zichtbaar verschil Overeenkomstig enthousiasme De missie van Astrid Astrid Poot, creatief directeur Fonk en ontwerper van educatief materiaal, bruist van de energie, creativiteit en positiviteit. Ze maakt met haar team allerlei digitale producten voor kinderen en ouders. Fonk werkt onder meer voor het Klokhuis en Nemo. Allemaal heel inhoudelijk en positief voor kinderen. Daarnaast is ze actief als ouder in de technieklessen op school en is ze de bedenker van de Klooikoffers. Kinderen leren nu op school heel goed werken met de iPad of laptop en pen en papier. Met de Klooikoffers leren ze ook het andere gereedschap kennen. Want niet ieder kind heeft thuis een zaag of soldeerbout. Het is de bedoeling dat de kinderen thuis met hun ouders aan 'het klooien' gaan, lekker samen iets nieuws leren. "Ouders zetten hun kinderen best gemakkelijk voor de tv of iPad. Ze weten niet zo goed meer hoe ze met hun kinderen moeten spelen of zijn te gestrest om dat te doen. En dat, terwijl kinderen het liefst met hun ouders spelen... Die kloof moet dicht! Dat is mijn missie." De Klooikoffers zijn voor kinderen én hun ouders. Met gewoon, echt gereedschap en materiaal. Er zijn er nu vijf, om lekker samen te klooien, samen iets te maken, bezig te zijn, dingen te ontdekken en leren. Het klooien kan tot een werkstuk leiden, maar dat hoeft natuurlijk niet. Klooikoffers lenen kinderen gratis via school.

Waarom ‘aan het maken’? Reden 1: Maken is de brug Reden 2: De maker-mindset is een growth mindset Reden 3: To understand is to invent Reden 4: Doen is de motor van denken Reden 1: Maken is de brug Veel initiatieven die gericht zijn op maken en techniek zijn modern en sexy. Ze gaan over robotica en programmeren. En het komt allemaal uit een VR bril, via een 3D printer. Te gek! Tenminste... als je al van techniek houdt en er wat ervaring mee hebt. Ben je nog niet zo ver, dan wordt dat programmeren misschien nooit wat. Dan is maken een mooie brug.  Reden 2: De maker-mindset is een growth mindset Veel makers spelen met techniek: ze nemen een bestaand product en maken er zelf andere dingen van. Ze zien alles om hen heen als materiaal zijn niet bang al makend uitvindingen te doen. Rolf Hut is een goed voorbeeld: hij verveelde zich tijdens het wachten op Schiphol… en is dol op bitterballen. Reden 3: To understand is to invent Je kunt opzoeken hoe iets zit, maar dan blijft kennis vaak puur theoretisch. Je leert het beter door er echt mee bezig te gaan. Pas als je het echt snapt wordt kennis je gereedschap. En dan maak je alles wat je wilt.  Reden 4: Doen is de motor van denken Het besef dat dingen uit je hoofd leren maar één van de manieren is om te leren, is stevig doorgedrongen. Maar dat maken een geweldige motor is voor denken, is misschien nog nieuw.   Door te maken train je je hersenen in denken. Met je handen maken leidt tot nieuwe dingen in je hoofd. Het product is dus niet altijd het doel, het doen zelf is ook belangrijk.  Reden 5: Als je het niet kent, kun je er niet mee werken. Of in denken. Meer ervaring zorgt voor een grotere mentale en fysieke toolbox.  Maken leer je op school? Niet per se. In bijna alle basisscholen is de vakleerkracht handvaardigheid wegbezuinigd. En leerkrachten hebben het echt heel druk. Bovendien zijn Nederlandse kinderen nog geen 20% van hun wakkere tijd op school! Maken leer je thuis! Je hebt als ouder echt veel invloed. Als je kinderen vraagt wat ze willen, geeft 70 % aan liever met hun ouders te spelen dan schermen te gebruiken. Een reusachtige kans om je man- of woman cave eens flink in te richten met allerlei fantastische tools en samen aan het werk te gaan. En het beste nieuws: maken verbindt. Door samen aan de slag te gaan deel je mooie ervaringen. Samen maak je herinneringen. En welke tools pak je dan? We hebben een poster gemaakt waar de 50 tools op staan die je wat ons betreft moet kennen voor je twaalfde jaar. Subjectief, overlegd met maar een paar families en met ook rare en gevaarlijke tools ertussen. Maar wel gaaf! Regel de poster, koop een stuk gereedschap en geef cadeau met Sinterklaas. Voor je het weet heb je een maker in huis. En ben je er zelf ook één! Reden 5: If you can’t see it, you can’t be it

Geheugensteuntje 

De klooikoffers: # 1: de striptang # 2: het lijmpistool # 3: de soldeerbout # 4: scherpe messen # 5: make.do # 6: meten is keten

# 5

En nu …

Meer informatie … https://www.nationaltrust.org.uk/50-things-to-do http://lekkersamenklooien.nl/ http://klooikoffers.nl/ http://klooikoffers.nl/scholen/vaardigheden-en-leerdoelen/ https://www.make.do/

Leuk dat je mee deed!