Bedrijfsvoering als infrastructuur onder de transformatie ‘Moving towards meaningful technology that enhances the quality of life of every citizen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Advertisements

Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
eCompetence Framework (e-CF)
‘kwaliteit & snelheid’
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
© de vries business consultancy, 2008
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Visie informatievoorziening
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Vereniging van Nederlandse Gemeenten Digitale Agenda 2020 Den Haag 8 oktober 2015.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
European Charter, een kans voor implementatie?! Leonard van der Hout Bologna expert Amsterdam,4 juni 2015.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
In de verte zie ik een slimme en gezonde stad… 2 september 2015 | Leendert van Bree.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Tom Straeter en Pascal Belo Donderdag 27 maart 2014 Ondernemersplein Zeist.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
1 functie G32 startconferentie Workshop ‘Energie en Duurzaamheid’ Leden van het Bestuurlijk Platform Duurzaamheid Berend de Vries (Tilburg) -1 Stephan.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Utrecht.nl Hier komt tekst Dynamische bedrijfsvoering agenda Utrecht Hier komt ook tekst Paul Kouijzer Themadirecteur bedrijfsvoering.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Ilse Buijs Communication Officer
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Datagedreven werken: anticiperen op een generieke data infrastructuur – het IPP Joris Jan de Vries 1 1.
Nadere uitleg gewenst()
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Spelregels Digitale stad
bij kwaliteit en outcome
De Urban Agenda & Digitale opgave
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Uitdagingen voor lokale overheden
Samenwerking waterbeheerders
Staf Depla Van Poeljelezing
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Van wet naar Brabantse praktijk
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Provincie Noord-Brabant
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Mogelijkheden om de kwaliteit van leven te verbeteren.
Resilience in mijn gemeente
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Professionals met passie - Verbindend - Betrokken
Een lerende en adaptieve organisatie
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsvoering als infrastructuur onder de transformatie ‘Moving towards meaningful technology that enhances the quality of life of every citizen it touches.’

De impact van data Iedere organisatie (overheid en bedrijfsleven) veranderd fundamenteel door snelheid, beschikbaarheid maar met name steeds betere kwaliteit van data. De impact van de rol van het CIO binnen organisaties groeit, iedereen voelt het. Overheid, bedrijfsleven, kennisinstituten en inwoners kunnen niet zonder elkaar. Het vraagt om nieuwe manieren van samenwerken en organiseren.

De aanpak Heldere focus en goede uitgangspunten als basis ‘Graag gedaan’ de basis voor onze dienstverlening Processen op basis vanuit de leefwereld en de bedoeling; het systeem volgt Metrokaart als implementatie instrument Design is leading bij de inrichting van de sturingsinformatie Van inhoud naar infrastructuur op basis van nieuwe principes De digitale transitie op drie niveaus

Processen

De metrokaart gem. Eindhoven

Van data naar informatie; het dashboard

Rol CIO: verbinden binnen de organisatie

Gegevensmanagement gemeente Eindhoven Data bestanden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd gemeentebreed De beheerprocessen zijn geactualiseerd De gemeenschappelijke aspecten zijn centraal geborgd

Borgen gemeenschappelijke aspecten in driehoek

Ontwikkelingen – meer samen Smart Society Verbinden stedelijke ICT-ontwikkelingen (parkeren, mobiliteit, ..) Normering processen Metrokaarten obv gestandaardiseerde taken en applicaties Data gedreven sturen UDC, DataLabs, ontwikkeling Data- Ware- House Datagedreven werken Participatie BRP, GDI (DigiComm), PDM, E-identificatie E-dienstverlening Uitwerking klantreizen, Generieke App Informatiebeveiliging BIG, AVG, ENSIA, SIEM, maar ook IDM nieuwe stijl) Digitalisering obv ECM (int. van collaboratie, dossierbeheer, zaakgericht werken en digitale duurzaamheid) Modernisering ICT Medewerkersportaal / Werkplek 3.0, Eindhoven Data Center Nieuwe werkwijzen Saas, regievoering, Agile ontwikkel-/beheerprocessen o.b.v. technologie architectuur , Beware

Rol CIO: verbinden met en in de stad

Vijf proefgebieden voor een slim lichtgrid

AIREAS: Eindhoven luchtkwaliteit

Eindhoven Citybeacons Innovatieve informatiezuilen in de binnenstad + data-infrastructuur

Spelregels data & infra gebruik..?

Data & IoT beleid in de stad Spelregels digitale infrastructuur Amsterdam & Eindhoven Draagt bij aan leefbare, gezonde, veilige & inclusieve stad en is voor alle partijen in de stad Is goed beschikbaar, toegankelijk, toekomstvast & veilig Kent open interfaces, open protocollen & open standaarden. Transparantie & controle voor de bewoners is geborgd Stelt data open, met respect voor privacy & veiligheid. De data over de bewoner is van de bewoner, de data verzameld in en over de publieke ruimte is publiek goed Brief Wethouders Ollongren (Amsterdam) en Depla (Eindhoven) van 20 februari 2017

Meer info: RIB’s “Openbaarheid van data uit de openbare ruimte” (2015) en “Spelregels Digitale Stad” (2017)

Embrace open standards Accept social responsibility Eindhoven IoT Charter 1 Privacy first 2 Open data & interfaces 3 Embrace open standards 4 Share where possible 5 Support modularity 6 Maintain security 7 Accept social responsibility

Rol CIO: verbinden met en in het land en in Europa

Nederland organiseert zich rondom digitalisering en ICT "Maak Waar”: Actievere rol voor overheid in informatiesamenleving nodig Digitale Agenda 2020: meer data gedreven werken, optimaliseren gemeenschappelijke infrastructuur nen bevorderen van innovatie Samen Organiseren - een nieuwe werkwijze bij VNG … Met als belangrijke onderdelen de digitalisering van de dienstverlening en informatievoorziening van gemeenten…

Wat is de Urban Agenda Het pact van Amsterdam; van lidstaten naar de stad De urbanisatie (in 2050 80%) De manier waarop steden omgaan met de uitdagingen die deze groei met zich mee brengt, is van groot belang voor de duurzame ontwikkeling van de EU en haar inwoners EU zoekt naar haar legitimiteit om dichter bij de inwoner te komen; via steden en niet via lidstaten.

Doel De EU heeft geen bevoegdheden tav stedelijk beleid maar faciliteert steden op vier punten via de Urban agenda: Een verbetering van de kwaliteit van leven in een nieuw tijdperk Betere regelgeving (bv open standaarden rondom data) Betere werkbare en toegankelijke financiële instrumenten Een Europees podium voor synergie en economische groei; delen van kennis maar ook de concurrentiepositie vergroten in de wereld.

De strategische positie Binnen de Europese thema’s raakt de Urban Agenda de kern van onze lokale opgave De positie die we innemen specifiek binnen de Urban Agenda (via de digitale transitie) is een sleutelpositie voor Eindhoven en Nederland omdat we werken aan de digitale infrastructuur van Europa. De beïnvloeding in de afgelopen jaren heeft ons uiteindelijk deze uitnodiging opgeleverd. Het voorzitterschap van het Knowledge Society Forum (KSF) zetten we in om het Europees (en landelijk) netwerk strategisch te verbinden. Via KSF is er de directe link met de Europese Commissie en de raad van de DG’s

Drie parallellen sporen vanuit synergy We acteren op drie niveaus; Eindhoven, Nederland en Europa. Dit doen we tegelijkertijd We hebben 1 agenda waardoor we maar een keer investeren Onze lokale ambitie en tempo is de basis; hierdoor implementeren we in de praktijk en zijn we betrouwbaar

Strategische posities via Team Europa Binnen Netwerken: Voorzitterschap ERRIN Voorzitter WG Smart Cities ERRIN Voorzitterschap EUROCITIES KSF Voorzitterschap LUCI Trekkerschap Vanguard Stuurgroep ENOLL Lobby & PR: Deelname UA – Digital Transition WG Trekkerschap UA WG Health; E-Gov & WG 5G Deelname EC Adviesgroep Stedelijk water EIP Smart Cities & event Eindhoven ERRIN Design Days De linker kolom geeft een overzicht van de posities in Netwerken. Waarom is dat belangrijk? Vooral vanwege de zichtbaarheid. Als voorzitter van een netwerk als ERRIN ben je de eerste contactpunt voor, bijvoorbeeld de Europese Commissie. En iedere keer als je het netwerk presenteert, presenteer je ook Eindhoven. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Eindhoven heel bekend is in Brussel en in Europa, en dat is mede te danken aan de actieve rol in netwerken. Dus je investeert in het netwerk en je kapitaliseert tegelijkertijd! Een tweede uitvloeisel is de positie die we ons hebben verzekerd in een reeks Europese advies organen via, aan de ene kant onze netwerk activiteiten, en aan de andere kant ons succes in (grote) Europese samenwerkingsprojecten. We worden betrokken en we worden gehoord omdat we een naam hebben. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat we dan ook moeten blijven leveren! Het meest recente voorbeeld is de deelname aan de WG Digitale Transitie van de Urban Agenda waar Jonas straks dieper op in zal gaan. Andere voorbeelden :….

Wat is ons werk daar? Het identificeren van de kansen. Stap 1 in het proces. Waar ligt het geld… Het formuleren van een concept. Europa financiert niet zomaar alles. Eigenlijk is er enkel geld om Europees beleid verder te brengen, dus team Europa zet haar kennis in om iedere keer weer de link te maken tussen onze, Eindhovense prioriteiten, ambities en die van Europa. Bij ieder project idee vragen we ons af hoe de Eindhovense hand de Europese wast en omgekeerd, dat is denk ik een van de essentiele unique selling points van Team Europa Dan is er natuurlijk het bijeenbrengen van het consortium. Altijd weer zijn er partners van over de grens nodig en team Europa zit in dat netwerk en kan de juiste spelers bijeen brengen die ons voorstel het winnende voorstel maken. En, last but not least, we schrijven mee. Wij weten wat de bureaucraten in Brussel willen horen en kunnen dus in de gaten houden dat wat Eindhoven wil in Brussel klinkt als wat Europa wil….