Meer stille autobanden Marieke Casteleijn Toegepaste Psychologie Hogeschool van Amsterdam
De huidige situatie en attitude tegenover de stille band De consumenten De huidige situatie en attitude tegenover de stille band
Inhoud Doel Hoofdvraag en deelvragen Resultaten Belangrijkste bevindingen Advies aan de gemeente Aanbeveling Inhoud
Doel Achterhalen wat de huidige situatie is Hoe het gebruik van stille autobanden gestimuleerd kan worden Doel
Hoofdvraag en deelvragen Hoofdvraag: Wat kan de gemeente Utrecht doen om het gebruik van stille autobanden onder autogebruikers in Utrecht te stimuleren? Deelvragen: 1. Wie zijn de autogebruikers in Utrecht? 2. Wat zijn de kenmerken van stille autobanden in vergelijking met niet stille autobanden? 3. Wat is er al bekend over stille autobanden onder de autogebruikers in Utrecht? 4. Welke factoren zijn van invloed op de keuze van de autogebruikers met betrekking tot de aanschaf van stille autobanden? 5. Op welke wijze kunnen de gevonden factoren worden beïnvloed door de gemeente Utrecht? Hoofdvraag en deelvragen
Belangrijkste bevindingen Weinig kennis Mannen weten vaker van het bestaan van stille autobanden Europees bandenlabel niet of weinig herkend Er wordt te weinig informatie gegeven om een bewuste keuze te kunnen maken Men weet niet goed waar er informatie gevonden kan worden Men denkt dat stille autobanden duur zijn Voor- en nadelen niet duidelijk Meer advies garagehouders Belangrijkste bevindingen
Belangrijkste bevindingen Laten keuze snel over aan leasemaatschappij of autogarage Denken van te voren niet lang na voordat ze beslissing maken Kiezen van autobanden wordt niet als belangrijk ervaren De belangrijkste motivatie was veiligheid Belangrijk om geluidsoverlast terug te dringen Men vindt het niet leuk naar autogarages te gaan Kiezen van autobanden is niet leuk Mensen die het kiezen wel als leuk ervaren, vinden de keuze ook belangrijk Belangrijkste bevindingen
Hoofdvraag: Wat kan de gemeente Utrecht doen om het gebruik van stille autobanden onder autogebruikers in Utrecht te stimuleren? Kennis vergroten De doelgroep bereiken via de perifere route naar overtuiging De motivatie om voor stille autobanden te kiezen duidelijk maken Het kiezen van autobanden leuker maken Barrières wegnemen Advies aan de gemeente
Aanbeveling Campagne ontwikkelen Kennis vergroten Entertainment Education Bekende boodschapper Betrouwbaarheid boodschapper Saaie onderwerpen inzetten bekend persoon Autoriteit Wederkerigheid
Concrete uitwerking TV-spot: Brief met gift: Via Entertainment Education kennis vergroten Max Verstappen Voordelen benoemen Veiligheid belangrijke motivatie Leuke en positieve sfeer Verwijzing naar site met informatie Brief met gift: Brief met informatie om kennis te vergroten Sleutelhanger van een autoband wederkerigheid
Concrete uitwerking TV-Spot RTV Utrecht Tijdens de bandenwisselweken Nadeel: Alleen bewoners van Utrecht