Project vakdidactiek gedragswetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
EDO in de lerarenopleiding
Workshop Handelingsgericht werken
Mediërend leren op bs. Theresia
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Verantwoordelijke Leni.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Casusbank Didiclass.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Voortgangsgesprek fase 1
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
De lerarenopleider gepositioneerd
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Intervisiegroep gedragswetenschappen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
What is the meaning of? Student centered learning
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
BOM-model PV 25/03/2014.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Masterclass voor lerarenopleiders
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Project vakdidactiek gedragswetenschappen Focusgroep dinsdag 17 mei 2016

Waarom? KULeuven + CVO VIVO Traject vakdidactiek in samenwerking Kwaliteitszorg vakdidactiek GW Leuven: eigenheid v.h. vakgebied? In samenwerking met stakeholders: Leerkrachten, pedagogisch begeleiders, lectoren, alumni Voordeel voor iedereen: sterkere vakdidactiek => sterkere stage => sterkere startende leerkracht

Verloop van het gesprek Kennismaking Terugkoppeling leerplananalyse + online bevraging: Focus: welke inhouden staan centraal in het vakgebied gedragswetenschappen? Aftoetsing methodiek: Content Representation (CoRe) We werken rond enkele centrale kernideeën binnen gedragswetenschappen Wat betekent dit voor vakdidactiek GW?

Verloop van het gesprek Video-opname van het gesprek: toestemming? Verslag en opname enkel gebruikt voor analyse i.k.v. dit onderzoek Informatie is strikt vertrouwelijk Je bent vrij om te zeggen wat je denkt Maximum tot 12u, pauze voorzien

Kennismaking

Terugkoppeling leerplananalyse + bevraging Op basis van theoretisch model Loughran (CoRe): leerplannen geanalyseerd Belangrijkste concepten geïdentificeerd – schema opgemaakt Vergeleken met resultaten bevraging – schema aangevuld Op basis daarvan: kernideeën geformuleerd

Centrale concepten en competenties GW

Kernideeën per concept Voorbeeld cognitieve psychologie: Persoon en omgeving beïnvloeden elkaar wederzijds. Gedrag is een gevolg van interactie en betekenisgeving. … Voorbeeld persoonlijkheidspsychologie: Elke persoon probeert zichzelf te worden via de zoektocht naar een eigen identiteit. Zowel diversiteit als eigenheid zijn belangrijk in het kader van het sterven naar gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en verbondenheid. Identiteit is een dynamisch gegeven.

Online bevraging

Online bevraging Concepten die benadrukt worden (t.o.v. leerplananalyse): Ontwikkelingspsychologie Gedrag Beperkingen (orthopedagogiek) Structuur en organisatie van zorg Identiteit en diversiteit Competenties als overkoepelend (cfr. Leerplan): Onderzoeksvaardigheden Communiceren Kritische zin Reflectievaardigheden

Content Representation: verkennend Bevraging: algemeen beeld van moeilijkheden/uitdagingen bij onderwijzen, aanpak en opbouw en evalueren Moeilijkheden / uitdagingen: Competentie-ontwikkeling: bv. OV, kritisch denken Vaardigheidsniveau leerkracht complexiteit Concepten: sociologie, diversiteit, theoretische kaders Vage concepten Complexe leerstof Gevoeligheid thema’s Misconcepties / subjectieve theorieën (voorkennis) Bereiken van hoger abstractieniveau Content Representation Inhoud van het kernidee Verantwoording van het kernidee Meerkennis v.d. leerkracht over het kernidee Evaluatie van het kernidee Moeilijkheden bij het onderwijzen v.h. kernidee Kenmerken v.h. denkproces v.d. leerlingen Aanpak en opbouw bij het onderwijzen van het kernidee Bijkomende factoren

Content Representation Aanpak en opbouw: Variëren en differentiëren Projectwerk Sterke vakinhoudelijke + vakdidactische kennis: bv. Juiste voorbeelden kunnen selecteren Inductief werken Probleemgestuurd werken Structureren Veilig klasklimaat Studie van globale leerplan LP: gastsprekers en excursies Content Representation Inhoud kernidee Verantwoording kernidee Meerkennis leerkracht over het kernidee Evaluatie van het kernidee Moeilijkheden bij het onderwijzen v.h. kernidee Kenmerken v.h. denkproces v.d. leerlingen Aanpak en opbouw bij het onderwijzen van het kernidee Bijkomende factoren

Content Representation Evaluatie: Valkuil van overproceduralisering Validiteit en representativiteit Gedifferentieerd evalueren Competentiegericht (niet (enkel) kennisgericht) … Content Representation Inhoud kernidee Verantwoording kernidee Meerkennis leerkracht over het kernidee Evaluatie van het kernidee Moeilijkheden bij het onderwijzen v.h. kernidee Kenmerken v.h. denkproces v.d. leerlingen Aanpak en opbouw bij het onderwijzen van het kernidee Bijkomende factoren

Content Representation Toegespitst op thema en kernidee In 2 groepen Eigen keuze van thema op basis van overzicht centrale concepten GW Kernideeën per thema: zie lijst Stappen: 1. Is de lijst representatief? Aanvullen mag! 2. In overleg CoRe opstellen voor 1 of 2 kernideeën binnen het gekozen topic 3. Feedback over mogelijkheden en beperkingen van CoRe als methodiek binnen een lerarenopleiding verzamelen 4. Plenaire terugkoppeling

Content Representation en de SLO Hoe voor studenten/cursisten maximale kansen creëren om de nodige kennis en vaardigheden voor het onderwijzen en evalueren van dit kernidee te ontwikkelen? Mogelijkheden van CoRe als methodiek om vakdidactische kennis en vaardigheden te ontwikkelen?

Leraren GW opleiden Algemeen: ideaal traject vakdidactiek? Verzamelen van ideeën Originaliteit versus uitvoerbaarheid

Afsluit En nu? Gouden raad? Niets vergeten? Verslag wordt met iedereen gedeeld Wie dat wil blijft op de hoogte gehouden van het verdere verloop van het project.