Reclamewijsheid: wat is dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
De “ leraar” als rolmodel
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Narcisme en zinervarng
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Erik Franck Promotor: Prof. Dr. R. De Raedt
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP Wat heb ik geleerd?  HTML/CSS/PHP  Tekenen.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
18 november 2011.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Emoties door Games Door: Vera Prins. “ Wat is de meerwaarde van emoties door games ?
Evaluatie Leerlijnen.
Tatiana Constandse John Ouderling.
Eerstejaarsproblemen
Reclame Masters | Ik en reclame!
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Reflecteren.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS HET BEVORDEREN VAN MORELE RECLAMEWIJSHEID BIJ JONGEREN EEN INTERVENTIESTUDIE IN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
1 Mobiliteit en keuzebegeleiding Coping vaardigheden voor mobiliteit EUROGUIDANCE Werkgroep mobiliteit Jef Vanraepenbusch EUROGUIDANCE Vlaanderen.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Ouders, kinderen en reclame
Wat is een webquest?.
De marketing van kennis
Het ongemak van autonomie
Psychomotorische taxonomie
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Marie Jose Navis Met een 6 geen succes?! Marie Jose Navis
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hoe reclamewijs zijn kinderen in Vlaanderen
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Module 6; didactisch handelen
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
De juiste route naar het juiste doel
Financiële zelfredzaamheid
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Marketing Week 5 Het promotieplan Les 1.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Actieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Reclamewijsheid: wat is dat? Pieter De Pauw Universiteit Gent

Inleiding Heldere en omvattende definitie reclamewijsheid Doelen: Verwerkingsproces RW meten RW stimuleren

Wat is reclamewijsheid? = alle kennis en vaardigheden om reclame kritisch te verwerken Issues: Dispositionele – situationele RW? Focus: cognitief Nieuwe reclamevormen: ‘advertainment’ Bezit ≠ toepassen Morele beoordeling - Affectieve coping Dit is vooral een probleem in het kader van nieuwe reclameformats, want meestal één ding gemeen: ze integreren de commerciële boodschap in entertainende media. Dat impliceert twee zaken: 1) mensen gaan hun RW niet altijd toepassen geïntegreerd -> niet herkennen entertainend -> niet gemotiveerd 2) door die kenmerken, wordt reclame wellicht meer dan alleen cognitief verwerkt verborgen -> morele bedenkingen speelt in op gevoelens -> affectieve verwerking

Dispositionele reclamewijsheid Bezit Filter/radar Associatief netwerk Knooppunten: Cognitief Moreel Affectief

Cognitieve reclamewijsheid Kennis en vaardigheden m.b.t. reclame Herkennen Begrijpen Verkopen Positieve attitude Tactieken

Morele reclamewijsheid Morele capaciteit = skills om reclametactieken te beoordelen i.t.v. “appropriateness (fairness, manipulativeness, respectfulness)” + morele attitude Covert marketing!

Affectieve reclamewijsheid Affectieve attitudes: Aangeleerd Sceptisch t.o.v. Reclame algemeen Reclameformat Specifieke reclame

Ontwikkeling dispositionele reclamewijsheid Cognitieve, morele en affectieve ontwikkeling Ervaring -> onderscheid met situationele RW

Situationele reclamewijsheid = toepassen van dispositionele reclamewijsheid bij blootstelling aan reclame activatie van info uit associatief netwerk 2 stappen: 1) herkenning 2) kritische reflectie = samenspel cognitieve, affectieve en morele reclamewijsheid ➜ Houding reclame/merk/product ! AdLit: kritisch Reclame: ook positief (evt. ander figuurtje)

Ontwikkeling situationele reclamewijsheid Kritisch denken: controle Impulsen Aandacht Emoties

Coping skills = Link tussen dispositionele & situationele RW Relevante info uit associatief netwerk Geschikt voor coping met bepaalde reclametactiek Versterken: Ervaring (trial & error) Herkennen AN scannen relevante info Toepassing Uitbreiding + verfijning AN Deze skills kunnen in eerste plaats versterkt worden door ervaring, en meer bepaald door trial & error. Als mensen reclame herkennen, gaan ze hun AN scannen op de info die mogelijks relevant is om een reclame te begrijpen en te evalueren. De succesvolle toepassingen zorgen vervolgens ook voor een uitbreiding en verfijning van het AN, dat bij een volgende herkenning van een gelijkaardige reclametactiek opnieuw ingezet kan worden. Naargelang dit proces meer doorlopen wordt, gaan mensen dus steeds vlotter de meest geschikte info kunnen inzetten.

Kinderen en nieuwe reclameformats ECHTER: Integratie + nieuwe doelen ⇏ herkennen + begrijpen ⇏ activatie reclamewijsheid Entertainend (+ interactief) ⇏ cognitieve resources + motivatie ⇏ kritisch denken = Vicieuze cirkel ➜ Interventies! Je zou dus kunnen spreken van een vicieuze cirkel. Aangezien kinderen geen ervaring opdoen met de nieuwe formats, gaan ze geen coping skills opdoen, en zal hun AN ook niet worden aangesterkt. Hierdoor gaan ze bij een volgende blootstelling aan een gelijkaardige reclame niet beter kunnen copen dan voorheen. Om die reden kunnen we niet wachten op leerprocessen door ervaring, en worden interventies eigenlijk noodzakelijk. En dat is wat we binnenkort met AdLit gaan onderzoeken en testen. Zo gaan we een warning cue ontwikkelen (cf. PP) die kinderen helpt om reclame te herkennen. Verder willen we RW-lessen uitdenken waarin kinderen worden geleerd om bepaalde coping strategieën toe te passen als ze geconfronteerd worden met bepaalde reclametactieken. Maar daar gaan jullie de volgende jaren dus ongetwijfeld meer over vernemen!

Conclusie: conceptueel model Houding specifieke reclame 1 Blootstelling reclame Reclame-effecten 2 Situationele reclamewijsheid Dispositionele reclamewijsheid Cognitief Affectief Moreel