Bronnen en onderzoeksvragen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Het doen van onderzoek in klas 4
Profielwerkstuk.
Bronnen Merle Wissink.
Onderzoeksvaardigheden
Profielwerkstuk1 Profielwerkstuk n MEESTERPROEF over de Tweede Fase n Wetenschappelijk onderzoek n Alle onderzoeksfasen doorlopen n Leren van.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Het sectorwerkstuk Het doen van onderzoek in klas 4.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
idee vorm begeleiding en beoordeling profielwerkstuk
Leerkring POW Fase 4.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Onderzoeksplan.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Centraal Examen Nederlands
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 1 Hoofd- en deelvragen
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Spreekbeurt in groep 4.
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Eerste bijeenkomst dinsdag 16 mei 2016
Een beschouwing schrijven
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Een werkstuk schrijven
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
4 havo Schrijflijn les 1
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Profielwerkstuk Drs. L.N.J. (Rens) Kleverlaan MSc (MEd)
Transcript van de presentatie:

Bronnen en onderzoeksvragen PWS havo 4 - dinsdag 23 mei 2017

Inhoud lesuur Wat zijn bronnen? Waar gebruik je bronnen voor? Het zoeken van bronnen Geschikte bronnen Bronnen in het profielwerkstuk

Wat zijn bronnen? Brainstorm met de klas

Wat zijn bronnen? Artikelen van websites Artikelen uit kranten en tijdschriften Interviews met deskundigen Boeken Onderzoeksrapporten Proefschriften

Waar gebruik je bronnen voor? Achtergrondinformatie / context Theoretisch kader Het leveren van bewijs Verschillende inzichten

Het zoeken van bronnen Bedenk eerst  Wat voor soort informatie heb ik nodig? 1: oriënteren via zoekmachines 2: verzamelen / noteren 3: selecteren / verfijnen / uitbreiden

Betrouwbaar of niet? Autoriteit: Van welke organisatie of instelling komt de informatie? Wat zegt dat over de kwaliteit? Wie is de schrijver van de informatie? Is hij deskundig? Inhoud: Voor welke doelgroep is de informatie geschreven?- Bevat de bron vooral feiten of meningen? Is de informatie volledig? Worden alle invalshoeken benaderd? Welke bronnen heeft de schrijver gebruikt? Is het artikel recent gepubliceerd?

Verwerking bronnen Geen knip- en plakwerk! Vat de tekstdelen die je kunt gebruiken in je onderzoek samen in eigen woorden! Je krijgt een lelijke, onsamenhangende tekst waarmee je niet laat zien dat je inzicht hebt in de stof. Je pleegt plagiaat als je teksten van anderen overneemt zonder bronvermelding. Onderdeel beoordeling!

Verwerking bronnen Zoals je bij Nederlands geleerd hebt Werk bij elke verwerkte bron met een voetnoot Houd een complete literatuurlijst bij en voeg deze als bijlage toe aan je profielwerkstuk

DUS Noteer altijd de complete bronvermelding Verwoord de tekst zo mogelijk in eigen woorden Werk per vermelde bron met een voetnoot Werk met een complete alfabetische literatuurlijst als bijlage

Onderzoeksvragen 5 eisen voor een goede hoofdvraag Niet te globaal / wees concreet Duidelijk afgebakend / wees precies Eenduidig / houd het beperkt Haalbaar / 80 studielasturen Open vraag / geen ja- of nee-antwoord

Deelvragen 5 eisen voor goede deelvragen Ondersteunend bij de hoofdvraag / ondergeschikt Logische volgorde / wat moet eerst? Geen overdaad aan deelvragen / wat heb je echt nodig? Dezelfde eisen als de hoofdvraag -Niet te globaal - Duidelijk afgebakend - Eenduidig - Haalbaar - Open vraag

Opdracht 1. Vorm een duo of trio 2. Kies één van de volgende onderwerpen: cola – pandaberen – straatnamen – breakdance 3. Formuleer bij het gekozen onderwerp: Een hoofdvraag en drie deelvragen 4. Verzin een te gebruiken bron, denk aan: auteur, publicatiedatum, titel, bron. 5. Formuleer bij de bedachte bron een perfecte voetnoot (gebruik het document zoals uitgedeeld)

Huiswerkopdracht - Kies een partner. Wil je graag in een drietal werken en heb je hier gegronde argumenten bij? Mail mevr. Musters via m.musters@hethooghuis.nl - Kies samen een onderwerp voor het pws en koppel dit aan een vak - Kies ook een (onderwerp en) vak dat je als tweede keus zou willen gebruiken - Schrijf je via de link in de studiewijzer in voor twee vakken of gebruik de QR-code. Per tweetal hoeft het formulier één keer ingevuld te worden. - Doe dit uiterlijk woensdagmiddag 24 mei om 17.00uur. https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=rMbMeBttBkOxYJaq8jnfYSGUBNG5skVEt5KpFN2eY25UQVpYM0tKOEE1N1RUU1lJRVhDWThSVzlLVC4u

Vanaf volgende week Indeling in nieuwe groepen: je wordt geplaatst bij de begeleidende docent. Je gaat werken aan de eerste stappen van je pws Voor de zomervakantie beoordelingsmoment 1