Denkbeelden van jongeren over democratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Jongeren over politiek
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Positieve psychologie
Inleiding Regionale Stuurgroep
Samenwerken in burgerschap
Besluitvorming.
Inleiding Landelijk platform
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
PAD Mindfulness en Yoga
Politiek.
“Samenwerken is een keuze”
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Dossier Empowerment.
Leerlingenraad De Ark.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
§2: politieke stromingen en partijen:
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Radicaal, orthodox of extremist?
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Dide Breuer.
What is the meaning of? Student centered learning
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Wat weten we over discriminatie op de stagemarkt?
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Trauma sensitief lesgeven
H1 Wat is politiek?.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Literatuur V6 – les
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Waarom leerlingenparticipatie?
Democratie of dictator
Help want armoede is niet fijn.
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Maatschappijwetenschappen
Burgerschap Thema: politiek
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Denkbeelden van jongeren over democratie Hessel Nieuwelink (HvA) h.nieuwelink@hva.nl

Achtergrond van de studie Twijfel over democratisch burgerschap van jongeren: “Op zichzelf gericht” “Niet politiek geïnteresseerd” “Niet geïnteresseerd in publiek belang” Grote verschillen tussen jongeren (en volwassenen) voor opleidingsniveau Hoger opgeleiden hebben positievere houdingen tov democratie en burgerschap Maar: Weinig diepgaand inzicht in democratiebegrip van jongeren Weinig zicht op ontwikkelingspatronen

Vraagstelling en opzet van de studie Wat zijn de denkbeelden en ervaringen van jongeren met betrekking tot democratie en hoe ontwikkelen deze zich in de tijd? Longitudinale, kwalitatieve studie 40 jongeren 2 maal geïnterviewd: 2e klas en 4e klas Vwo & vmbo b/k | geografische spreiding Benadering van democratisch burgerschap: Belevingswereld centraal (politiek is erg abstract) Besluitvorming, betrokkenheid en vrijheid van meningsuiting

Opzet interviews 1. Twee casussen: a. Verplaatsen van een les b. ‘Verwerpelijke groepen’ 2. Ervaringen met besluiten en discussie 3. Omschrijving democratie 4. Hardop denkend stellingen beoordelen 5. Politiek in de klas

Resultaten Denkbeelden over democratische besluitvorming Patronen in ontwikkeling van denkbeelden Ervaringen van jongeren met democratie op school

1. Denkbeelden over democratie Betekenis democratie? Vinden veel jongeren moeilijk om te geven, vooral vmbo’ers “Daar heb ik geen idee van.” “Dat niet iedereen gelijk is. […] ik vind het boos klinken op de een of andere manier. Net als discriminatie.” Anderen zeer uiteenlopende denkbeelden: vrijheid, meerderheidsbesluiten of houden van verkiezingen “Het proces waarbij mensen gewoon eerlijk kunnen stemmen en dat in de meeste, alle gevallen, de meerderheid wint.” Maar ook deze omschrijvingen zijn veelal niet gelaagd: Noemen meestal één aspect

1. Denkbeelden over besluitvorming Algemeen - Groep als uitgangspunt; - Nadruk meerderheidsbesluitvorming; - Verschillende benaderingen van democratische besluitvorming herkenbaar (i.e. meerderheidsdemocratie, consensusdemocratie, deliberatieve democratie); - Dit geldt zowel voor interview in 2011 (2e klas) als 2013 (4e klas)

1. Denkbeelden over besluitvorming Besluiten in alledaagse situaties Grote en toenemende voorkeur: meerderheidsbesluitvorming “Dan zou ik gewoon ‘meeste stemmen gelden’ doen en dan hebben die leerlingen gewoon pech, de volgende keer hebben zij misschien geluk”. Andere jongeren: consensusbesluitvorming of deliberatieve besluitvorming “Als je met meer bent, hoef je niet altijd gelijk te hebben. Het gaat om de beste argumenten. [...] Ik zou dan proberen hen over te halen”. Politieke democratie Denkbeelden daar beperkter, is abstract Vooral voor vmbo’ers

2. Patronen in ontwikkeling denkbeelden Politieke betrokkenheid Vwo: aanzienlijk en toename Wereld via politiek beter maken Elitaire nadruk Vmbo: Beperkt en wordt minder Vooral via naaste omgeving Iedereen kan participeren Geen plicht

2. Patronen in ontwikkeling denkbeelden Omgaan met verschillende principes: Vwo: Sterker wordende nadruk op één principe “Je kan dan niet zeggen dat in dit geval democratie niet opgaat. Democratie gaat altijd voor. Ook al is dit nog zo onterecht.” Vmbo: blijvende nadruk op meerdere principes “Je zou misschien wel een aantal redenen aan kunnen horen zeg maar. Maar om nou iedereen aan het woord te laten, in die tijd had je de les al kunnen doen zeg maar... Dan zou ik zeggen, het grootste aantal.”

2. Patronen in ontwikkeling denkbeelden Benadering van burgerschap: vwo’ers niet ‘beter’ perspectief op burgerschap Zijn vooral verschillende nadrukken op wat wenselijk is

3. Ervaringen met democratie op school Ervaring met besluitvorming, discussie en praten over nieuws/politiek Vwo: (vooral in vierde klas) relatief ruime ervaringen Regelmatig discussie Veel gesprekken over maatschappelijke en politieke onderwerpen: bijv. verkiezingen Vmbo: beperkte ervaringen Beperkte discussies Weinig gesprek over samenleving en politiek: bijv. verkiezingen

Implicaties van onderzoek Jongeren hebben relevante denkbeelden over democratisch burgerschap: onderwijs meer daarbij aansluiten Goed burgerschap is niet exclusief voor vwo’ers In onderwijs systematisch aandacht voor democratie en burgerschap nodig