Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Werkveldtraining 26 september 2013
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Welkom op de Ouderavond klas 4
Examinering Conferentie BTG HTVF
INFO - AVOND VMBO 3.
Proeve van Bekwaamheid
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2014
Workshop “Beoordelen”
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Stages Keuzen en kansen.
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
EXAMINERING Danielle vd Burgt Examencoördinator/examendeskundige team VP.
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Introductiedag Inhoud Tot zomervakantie – AMN test – Intakegesprek – Onderwijsovereenkomst – Schoolnota – Boeken & studiemateriaal – Laptop.
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Voorlichting Examinering Cohort 2014 oktober 2016.
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Examinering Z&W in de nieuwe kwalificatie structuur ROC A12
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Voorlichting BPV voor Studenten
Examinering WIN 17.
Pedagogisch werk KD 2016.
Kennis delen.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Kennis delen.
Bunnik,
Aan de slag.
Kennis delen.
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
WELKOM.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Schooljaar met 4 periodes
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Informatie Duits in de beroepscontext
Maatschappelijke Zorg 21 februari 2017
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Betrouwbaarheid examinering
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Werkveld bijeenkomst Maatschappelijke Zorg
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Transcript van de presentatie:

Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017   ….wat u (nog) niet wist of (al) weer was vergeten… Examinering Leerjaar 3 Werkveldbijeenkomst PW oktober 2017

Examineren in de BPV Brengt grote verantwoordelijkheid met zich mee voor de examinator Examineren is een gedelegeerde verantwoordelijkheid Opleiding is eindverantwoordelijk Samenwerken is van groot belang

Indeling Leerjaar 3 cohort 2015-2018 Werkt met examens serie 2014 Werkt met examenarrangementen serie 2016 Leerjaar 1 cohort 2017-2020

Leerjaar 3

Waar kan ik alles vinden? De examens en toelichtingen staan op de ELO voor de leerlingen De BPV heeft toegang tot deze producten via ROC site. Ook mogelijk via de digibib Consortium

Toelichtingen bij de examens serie 2014 Examenopdracht met beoordelingscriteria zijn leidend voor de beoordeling van het examen Toelichting mag niet in strijd zijn met de beoordelingscriteria Toelichting mogen we als school inzetten om eisen te stellen aan de examen producten Duur van het examen Grootte van de cliënt groep Gebruik maken van aangeleerde producten

Wanneer mag de leerling gaan examineren? De opzet en structuur Voorafgaand aan examinering: Volgt de leerling onderwijs en maakt toetsen Maakt de leerling Beroeps Prestaties om te oefenen Heeft de leerling voldoende BPV uren gemaakt

Wanneer mag de leerling gaan examineren? vervolg Voorbereiding op school Planning voor de examens Opstarten en uitleg op school door docent SVH Voorbereiding door de leerling via een speciaal Format

Format voor de GO

Wanneer mag de leerling gaan examineren? vervolg Overleg met je praktijkopleider Planning, aanwezigheid beoordelaar, inleveren bewijsstukken, enz. Go voor het format van de docent SVH Uitreiken echte examen op naam via examenburo Examineren in de praktijk 10-20 weken Inleveren examen en bewijsstukken bij de BPV-docent

Een opdracht in de beroepspraktijk Een beroepsproduct De examenvormen Een opdracht in de beroepspraktijk Een beroepsproduct Een verantwoordingsverslag Een examengesprek

Examenvormen 1. Een opdracht in de beroepspraktijk Bij deze vorm van examineren wordt je handelen in de beroepspraktijk beoordeeld via een gedragsbeoordeling. 2. Een beroepsproduct Bij deze vorm van examineren maak je het product dat in de opdracht wordt gevraagd. Denk hierbij aan: een plan van aanpak, een rapportage, een begeleidingsplan enz.

vervolg 3. Een verantwoordingsverslag. Bij deze vorm van examineren schrijf je een verslag waarin je uitlegt hoe je te werk bent gegaan en welke keuzes je hebt gemaakt op basis van je kennis. Je beschrijft ook waarom je wat hebt gedaan. 4. Een examengesprek Hierbij maak je in een gesprek met examinatoren duidelijk dat je met kennis van zaken hebt gehandeld in de beroepspraktijk. Dit doe je vanuit je eigen ingebrachte praktijkcasussen. Het is altijd een gestuurd gesprek; de inhoud staat omschreven in het betreffende examen, zodat jij je hierop kunt voorbereiden.

De beoordeling van het examen De examinator is iemand anders dan de werkbegeleider De examinator is van een gelijkwaardig of hoger opleidingsniveau 4-ogen principe hanteren De leerling mag niet worden geholpen Het examen mag niet worden aangepast

Invullen van het examen Correct invullen Met blauwe pen Altijd een toelichting geven Door 2 beoordelaars Beoordeling is O/VG Examen en bewijsstukken levert de leerling in bij de BPV docent Materiaal komt in het examendossier

Herkansen Bij een onvoldoende beoordeling van een examen is een herkansing mogelijk. Meestal moet het gehele examen opnieuw worden uitgevoerd. Overleg door leerling met SLB-er/BPV-docent Een extra herkansing (dus 2e herkansing) aanvragen bij de Examen Commissie Op Locatie (ECOL) via de coördinator examinering. Voor Welzijn is dat Berry Pullen/Dieuwke Nutma

Vragen?

Leerjaar 1 en 2

Herziening KD’s Per 1 september 2016 zijn de nieuwe kwalificatiedossiers geldig Vanzelfsprekend is het examenmateriaal op inhoud aangepast Qua vorm lijken de examen-arrangementen erg op de examens serie 2014

Andere opzet van de opleidingen

Leerjaar 1 en 2 Gaan pas examineren in leerjaar 3 Zowel basis-, profiel- als keuzedeel Werken met examen arrangementen Examenarrangementen werkprocessen die goed bij elkaar passen zijn in één arrangement gekoppeld. De werkprocessen blijven apart beoordeeld! Bij elk arrangement is een toelichting Bij serie 2016 worden de geschreven examenproducten door school nagekeken.

Opzet en structuur keuzedelen Alle keuzedelen zijn landelijk ontwikkeld Aangeboden keuzedelen verschillen per ROC Elke opleiding heeft eigen keuzedelen Invulling van onderwijs kan per ROC verschillen Structuur en plaats binnen de opleiding kan per ROC verschillen Niet alle keuzedelen hebben dezelfde omvang Wij hebben deels voor vaste combinaties (pakketten) gekozen Elk keuzedeel wordt geëxamineerd

Pedagogisch medewerker kinderopvang (PMK) Keuzedelen pakketten 1. Expressief talent- 480 Ontwikkeling gericht werken in de VVE- 240 stage eis in leerjaar 3 locatie met VVE certificering en toestemming om video opnames te maken voor opleiding 2. Expressief talent- 480 Werken met baby’s- 240

Gespecialiseerd pedagogisch medewerker (GPM) Keuzedelen pakketten 1. Jeugd- en opvoedhulp- 720 : stage eis speciaal onderwijs (cluster 4), gezinshuizen, leefgroep, logeeropvang, enz. 2. Expressief talent- 480 Combifunctionaris IKC- 240: stage bij voorkeur Brede school of IKC vanaf leerjaar 3 3. Expressief talent- 480 Doorstroom naar hbo – 240

Onderwijsassistent (OA) Keuzedelen pakketten 1. Instroom Pabo AK- 240 Instroom Pabo GS- 240 Instroom Pabo NA en Tech- 240 2. Expressief talent- 480 Doorstroom naar hbo -240 3. Expressief talent- 480 Combifunctionaris IKC- 240 - stage bij voorkeur Brede school of IKC vanaf leerjaar 3 4. Jeugd- en opvoedhulp- 720- stage eis vanaf OP 8 speciaal onderwijs (cluster 4)

Wat hebben nodig Samenwerking en overleg Objectiviteit en zorgvuldigheid bij beoordelen van examens Hanteren van 4-ogen principe Schooljaar 2017-2018 start er weer een training over examinering voor werkbegeleiders en praktijkopleiders Assessoren voor de examengesprekken Maak gebruik van de ROC-site voor documenten Schroom niet om contact te zoeken met de BPV-docent

Vragen?