Innovatie in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
“Betekenisvol recenseren bij CKV en Nederlands”
E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje.
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Medmec04 Engagement.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Bachelor Medische Hulpverlening
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Studieloopbaancoaching
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Met Minder Meer en Beter
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Learning Portal Schooljaar
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Niet alleen op de wereld
Gedragsproblemen en stoornissen
Personeelsmanagement
Diersoortverdieping Overige Zoogdieren
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Innovatie in het onderwijs Wat gebeurt er op jouw school?

Doel collegereeks Kennis en inzicht geven in het wat en hoe van onderwijsinnovatie Met een analytische blik je eigen school leren beschouwen Onderwijsinnovatie leuk en belangrijk gaan vinden!

Voorbereiding: individueel bestuderen reader Opzet collegereeks Voorbereiding: individueel bestuderen reader Onderzoek college 1 college 2 college 3 kennismaking onderwijsveld presentaties uitleg opdracht enquête discussie n.a.v. presentaties uitleg opdracht reader 2.0 discussie conclusies enquête intekenlijst opdrachten schriftelijke evaluatie, kort

Afronding en beoordeling Alle drie de colleges aanwezig Opdracht enquête Afgenomen Verwerkt Geplaatst in gedeeld document Opdracht reader2.0 Gedaan Gepresenteerd Ingeleverd

Onderwijs in maatschappelijk perspectief Iedereen krijgt er mee te maken in zijn leven! Ideologisch beladen onderwerp Doelstellingen Gelijke kansen Selectie Allocatie Socialisatie Kosten: € 34 miljard = 6% nationaal inkomen Dus: innovatie is van belang voor kwaliteit, effectiviteit en rendement

Overheid en Onderwijs NL kent internationaal gezien zeer grote autonomie voor scholen Invloed van art. 23 grondwet? Ideologie of professionele visie? Discussie over het “Hoe” en “Wat” Sturing d.m.v. Wet- regelgeving Bekostigingssystematiek Toezicht

Soorten onderwijsinnovatie Niveau klas school nationaal Europees Sturing Routine   Adaptatief Doelstelling Vrij naar J. Scherens

Karakterisering Onderwijsinnovatie in NL Geen systematisch onderzoek naar kosteneffectiviteit van educatieve interventies Veel bottom up door grote autonomie van scholen, versnippering Weinig generaliseerbaar resultaat en daardoor laag rendement van investeringen Gat tussen wetenschap en praktijk Veel instituten en initiatieven

Knelpunten in innovatie op scholen Weerstand docenten en schoolleiders Hoge werkdruk docenten Gebrek aan urgentie Onvoldoende expertise bij docenten Grote (financiële) risico’s Wat werkt is onvoldoende bekend N.B.: Dit is de basis voor de te houden enquête MIA, Min. OC&W

Opdracht enquête Enquête onder docenten op jouw school Gegevens verwerken en inleveren Discussie in 3e college Praktijk Enquête met instructies op BB Kost aan begin en eind enkele uren Begin z.s.m., doorlooptijd max. 4 weken 1 week voorbereiding en overleg schoolleiding geef collega’s 2 weken reactietijd 1 week verwerkingstijd

Opdracht reader 2.0 Hoofdstuk reader bestuderen, corrigeren, actualiseren In groepjes van 3- 4 studenten Digitale versie in Word aanleveren Presentatie tijdens college 2 en 3