Innovatie in het onderwijs Wat gebeurt er op jouw school?
Doel collegereeks Kennis en inzicht geven in het wat en hoe van onderwijsinnovatie Met een analytische blik je eigen school leren beschouwen Onderwijsinnovatie leuk en belangrijk gaan vinden!
Voorbereiding: individueel bestuderen reader Opzet collegereeks Voorbereiding: individueel bestuderen reader Onderzoek college 1 college 2 college 3 kennismaking onderwijsveld presentaties uitleg opdracht enquête discussie n.a.v. presentaties uitleg opdracht reader 2.0 discussie conclusies enquête intekenlijst opdrachten schriftelijke evaluatie, kort
Afronding en beoordeling Alle drie de colleges aanwezig Opdracht enquête Afgenomen Verwerkt Geplaatst in gedeeld document Opdracht reader2.0 Gedaan Gepresenteerd Ingeleverd
Onderwijs in maatschappelijk perspectief Iedereen krijgt er mee te maken in zijn leven! Ideologisch beladen onderwerp Doelstellingen Gelijke kansen Selectie Allocatie Socialisatie Kosten: € 34 miljard = 6% nationaal inkomen Dus: innovatie is van belang voor kwaliteit, effectiviteit en rendement
Overheid en Onderwijs NL kent internationaal gezien zeer grote autonomie voor scholen Invloed van art. 23 grondwet? Ideologie of professionele visie? Discussie over het “Hoe” en “Wat” Sturing d.m.v. Wet- regelgeving Bekostigingssystematiek Toezicht
Soorten onderwijsinnovatie Niveau klas school nationaal Europees Sturing Routine Adaptatief Doelstelling Vrij naar J. Scherens
Karakterisering Onderwijsinnovatie in NL Geen systematisch onderzoek naar kosteneffectiviteit van educatieve interventies Veel bottom up door grote autonomie van scholen, versnippering Weinig generaliseerbaar resultaat en daardoor laag rendement van investeringen Gat tussen wetenschap en praktijk Veel instituten en initiatieven
Knelpunten in innovatie op scholen Weerstand docenten en schoolleiders Hoge werkdruk docenten Gebrek aan urgentie Onvoldoende expertise bij docenten Grote (financiële) risico’s Wat werkt is onvoldoende bekend N.B.: Dit is de basis voor de te houden enquête MIA, Min. OC&W
Opdracht enquête Enquête onder docenten op jouw school Gegevens verwerken en inleveren Discussie in 3e college Praktijk Enquête met instructies op BB Kost aan begin en eind enkele uren Begin z.s.m., doorlooptijd max. 4 weken 1 week voorbereiding en overleg schoolleiding geef collega’s 2 weken reactietijd 1 week verwerkingstijd
Opdracht reader 2.0 Hoofdstuk reader bestuderen, corrigeren, actualiseren In groepjes van 3- 4 studenten Digitale versie in Word aanleveren Presentatie tijdens college 2 en 3