Goeie vakantie gehad? Wat weet je nog van de zomer? Nodig voor dit vak: Lesboek Schrift => Schrijf in je schrift op wat je is bijgebleven van het nieuws/de actualiteit afgelopen zomer. U kunt na het welkom heten van uw leerlingen (die ongetwijfeld zenuwen hebben over de onbekendheid met klasgenoten, docenten en vakken) uw leerlingen vragen om kort te noteren waar het nieuws over ging de afgelopen twee maanden. Het idee van deze les is dat u laat zien dat de actualiteit beter te begrijpen is dankzij het ‘gereedschap’ van het vak maatschappijleer: menselijk gedrag is vaak het streven naar waarden of belangen, het kiezen in dilemma’s, denken vanuit een ideologie, etcetera. De komende dia’s tonen slechts enkele voorbeelden van de zomer 2017. Uiteraard door de bril (referentiekader) van degene die terug blikt. Het zou best kunnen dat een leerling een voor anderen onbekende actueel nieuwsbericht noemt, bijvoorbeeld over wat zij of hij van waarde vindt: een idool, een film die uitkomt, iemands geloof, hobby of een geliefde in de eigen omgeving. Seneca scholingsmiddag pagina 2
Vraag leerlingen eerst te noemen wat ze zelf hebben bedacht. Toon dan foto’s (voorbeeld in dia 2 en verder). Vraag enkele leerlingen om een toelichting. Waar ging dit over? Seneca scholingsmiddag pagina 2
De zomer van 2017 was de zomer van de succesvolle Video De zomer van 2017 was de zomer van de succesvolle Nederlandse sportvrouwen. Voel je een band (binding) met deze toppers? Voel je je trots op je land? Identificeer je je met ‘onze’ sporters? Viel je op welke ongelijke behandeling er was tussen de heren en dames sporters? Was er een oranjegekte? Voelde je je trots op onze sporters? Net als in een sport, zijn er in de samenleving/maatschappij ook winnaars en verliezers, spelregels en spelers. Waarom waren er geen oranje tompoucen en oranje gadgets in 2017? En bij de mannen wel? Dat lijkt toch discriminatie? In elk geval heeft het veel met cultuur te maken. Bij dit vak gaan we de actualiteit bespreken en zul je merken dat je veel meer van het nieuws begrijpt als je maatschappijleer volgt. Seneca scholingsmiddag pagina 2
Oplopende spanningen tussen twee landen in de wereld Oplopende spanningen tussen twee landen in de wereld. Er is geen binding tussen de VS en Noord-Korea en de verhoudingen zijn gespannen. Gevaarlijk? Misschien. Chaotisch? Helemaal niet. Niet als door dit vak het gedrag van staten beter leert begrijpen. Je kunt dan verklaringen beredeneren voor het gedrag van zowel Noord-Korea als van president Trump. Er was een rakettencrisis, oplopende spanningen tussen Noord-Korea en de VS. Dit is een botsing van belangen: de een wil macht en de ander ook. Zo’n botsing ga je makkelijker begrijpen als je bij maatschappijleer het AWB-schema leert kennen. Niemand is gek bij ons vak: iedereen heeft zo zijn eigen redenen om iets te kiezen. Video Seneca scholingsmiddag pagina 2
Bang? Verijdeling aanslagen gebeurt ook… Aanslag Barcelona. Bang? Verijdeling aanslagen gebeurt ook… Wat gebeurde er in Charlottesville? Wat betekenen die vlaggen en waarom hechten sommige mensen zoveel waarde aan deze vlag terwijl anderen het als haatdragend beschouwen (identiteit)? Hoe worden mensen eigenlijk haatdragend (vorming)? Heeft Obama gelijk met zijn tweet dat het aan de opvoeding ligt (socialisatie)? Hoe krijgen we meer binding in een land? Meer sociale cohesie om het in MW termen te zeggen. De komende drie maanden kun je hier al heel wat onderbouwende en zinnige meningen over vormen. Video Seneca scholingsmiddag pagina 2
Kabinetsformatie: 2x mislukt, derde keer scheepsrecht? Waarom duurt het zo lang? We hebben toch al een uitslag van de verkiezingen in maart? Was dit te voorzien? Waarom is praten en polderen zo Nederlands en soms saai? Maar gelukkig gaat het hier niet zoals in Venezuela. En waarom is de formatie voor jou belangrijker dan al het andere nieuws dat voorbij kwam? Seneca scholingsmiddag pagina 2
Seneca scholingsmiddag pagina 2