Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met geschiedenis
Advertisements

Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Renaissance en opstand
Afkomst, zoeken en vinden
Geschiedenis.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Geschiedenis Mevr. Liefting
Thema 1. Vier rijken vergelijken
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren. Wat gaan we doen vandaag? Samen lezen 1.1 B Aantekeningen 1.1 B.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Chronologie v.Chr v.Chr v.Chr v.Chr.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Xperience Liefde en relaties
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Blok 2 Mijn familie Deelvragen: Uit welke familie kom ik?
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
volgende bladzijde terug
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Semantisatieverhaal: Ik wil in de toekomst graag op vakantie naar China. De toekomst dat is de tijd die nog moet komen. Daarom ben ik nu op Chinese les.
§1.4 Het indelen van de tijd
Transcript van de presentatie:

Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3 Mens en Maatschappij Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3 Blz. 18 in het handboek.

1950 - Nu Vorige les: Ik kan bij ieder tijdvak een kenmerk benoemen en uitleggen waarom dit kenmerk bij dit tijdvak past. Ik kan verklaren waarom de geschiedenis in tien tijdvakken zijn ingedeeld. Ik kan de tien tijdvakken benoemen en herkennen aan de hand van afbeeldingen. Ik weet wat het begrip: Tijdvak betekent en kan deze in eigen woorden uitleggen.

Wat ga ik vandaag leren?: 1950 - Nu Wat ga ik vandaag leren?: Maken: Opgaven: 1 t/m 12 Klaar? 13 Ik weet wat er bedoelt wordt als men het heeft over geschiedenis. Ik weet wat aardrijkskunde en geschiedenis met elkaar te maken hebben. Ik weet hoe ik een tijdbalk moet lezen en kan maken. Je maakt kennis met manieren om jouw eigen geschiedenis in te delen. Ik kan tijdlijnen herkennen en kan hiervan alle belangrijke onderdelen benoemen. Ik kan in eigen woorden uitleggen wat de Christelijke jaartelling is. Ik weet wat de begrippen: Christelijke Jaartelling, v. Chr., Tijdbalk en Geschiedenis betekenen en kan deze in eigen woorden uitleggen.

1950 - Nu Geschiedenis Bij Mens en Maatschappij kijk je naar de wereld om je heen. Ook naar wat mensen in het verleden hebben gedaan. Dit noem je geschiedenis of historie. Geschiedenis gaat niet alleen over het verleden maar vooral over wat mensen deden. Je leert wat zij belangrijk vonden en wat wij er tegenwoordig van vinden. Je leert over dingen die juist veranderden of hetzelfde bleven.

1950 - Nu Tijd indelen Om te kunnen weten of iets hetzelfde is gebleven of juist verandert is, moet je twee dingen uit de geschiedenis vergelijken. Het is daarom handig om de tijd in te delen in perioden. Voorbeelden zijn: Prehistorie Middeleeuwen Oudheid Ken jij zelf nog meer perioden uit de geschiedenis?

Tijd noteren Om die perioden in te kunnen delen is handig om de tijd te verdelen in jaren. 100 Jaar is bijvoorbeeld een eeuw. Als je een tijdlijn maakt over een hele lange periode is het niet handig om ieder jaar op de tijdlijn aan te geven. De tijdbalk zou dan veeeeeeeeeel te lang worden. Je kunt al die jaren op een tijdlijn indelen. De belangrijkste gebeurtenissen kan je dan op een tijdbalk indelen. Tijdlijn en Tijdbalk zijn eigenlijk hetzelfde 

Waar begint de tijd? Bij geschiedenis beginnen wij met het tellen van ongeveer 10.000 voor Christus. Het jaar waarin hij geboren zou zijn kreeg het nummer 1. Dit noemen we ook wel de Christelijke Jaartelling. Landen zoals China hebben een andere jaartelling en vieren Oud en Nieuw ook op een andere dag. Alle jaren voor de geboorte van Jezus noemen we de jaren Voor Christus, of afgekort v. Chr. Wanneer begint de tijd eigenlijk? Of de geschiedenis?

1950 - Nu Samengevat Wat mensen in het verleden hebben gedaan noem je geschiedenis of historie. Je leert over dingen die verandert zijn of hetzelfde zijn gebleven. De geschiedenis wordt ingedeeld in perioden. Zo weet je snel over welke tijd uit de geschiedenis het gaat. Met een tijdlijn kan je een goed overzicht krijgen van de geschiedenis. Bij Mens en Maatschappij gaan we ongeveer 10.000 jaar terug in de tijd. De periode voor het jaar 0 noemen we Voor Christus, v. Chr.