If it doesn’t spread……it’s dead FHC-FINE 15-16
Doel Inhoud Didactiek Online omgeving Resultaten Spreadability? Wat ik wil bespreken Doel Inhoud Didactiek Online omgeving Resultaten Spreadability?
Doel Kennis verzamelen over de inrichting en moderatie van inline onderwijs waarbij studenten(groepen) project-gestuurd kennis ontwikkelen en dit delen met alle relevante stakeholders. In een vraag geformuleerd: Hoe ontwikkel, programmeer en voer je studentenprojecten uit in een open online omgeving die zowel als samenwerkingsomgeving voor studenten, docenten en externen als ook als kennisbank kan worden gebruikt waarbij tussen- en eindproducten worden ontsloten om gedeeld te kunnen worden met alle stakeholders?
Inhoudelijke plaatsbepaling Derdejaars onderwijs major communicatie Focus op communicatiestrategie en onderzoek Focus op rol communicatieadviseur Groep: 125 studenten/15 docenten Eerst wat plaatjes & modellen…………….
Inhoudelijke plaatsbepaling: standaardmodel voor de programmering FHC onderwijs
Inspiratiebron 1: een boek
ultrakorte samenvatting
Inspiratiebron 2: Sealmodel
Inspiratiebron 3: Connecting the dots……
Persoonlijke inspiratiebron:weer een boek AAnything Goes!
kennisontwikkeling: wat voor kennis kennisontwikkeling: wat voor kennis? The Knowledge Spiral van Nonaka & Takeuchi
Kennisontwikkeling: toolbox & community
Visie projectonderwijs Van meten van leerresultaat naar observeren en bijsturen van het leren Van opdrachtgevers naar resultaatontvangers Van een meer planmatige aanpak naar een meer scrumachtige aanpak Integratie van vakken en project op het niveau van toolboxontwikkeling Bevorderen spreiding en diversiteit in input, throughput en output Open proces dat grofweg vier fases volgt: exploratie/conceptualisatie/constructie/evaluatie Veel is beter dan goed Nog niet: niet-gestandaardiseerde output
Wat voegt online toe? Online zou vormen van directe feedback/samenwerking/ co-creatie tussen student, opdrachtgever en docent kunnen faciliteren Online zou learning journey in beeld kunnen brengen voor student en docent Online zou een vorm van 24/7 extended classroom kunnen bevorderen Online zou communicatie en transactie kunnen faciliteren
Keuze online tool Faciliteert communicatie en transactie Gastaccounts Makkelijke distributie lees- en schrijfrechten Brengt Learning Journey in beeld Voelt lowtech Projectcampus Nog niet: learning analytics
Beschrijving Project Probleemstelling aangereikt door Vereniging Fondsenwervende Instellingen: Publiek vertrouwen neemt af, nieuwe vormen van engagement (kleinschalig, (inter)actief) ontstaan: Help ons aan een communicatiestrategie waarmee we onze zaak op een aansprekende manier onder de aandacht krijgen, werken aan vertrouwen en donateurs kunnen werven en vasthouden
Resultaten Tool stimuleert tot (veel) meer online activiteit Studenten gaan niet spontaan kennis delen Resultaatontvangers zijn heel tevreden over bereikte resultaten Docenten vinden het delen van hun ervaringen en inzichten lastig Onsite blijft de belangrijkste driver als het gaat om interactie en feedback Ook projectcampus ervaart de studente als “iets”van school, niet haar digitale habitat Tools die inspelen op social learning bieden beter zicht op proceskwaliteit (maar matchen niet goed met open projectonderwijs)
Spreadability?