If it doesn’t spread……it’s dead

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Handen uit de mouwen met Action Learning in
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Learning analytics: de docent
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Didiclass - beginnen met
Michel Visser Founder EesySoft
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Voortgangsgesprek fase 1
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
saMBO-ICT Conferentie
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Wjk.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Digitaal nakijken met Turnitin
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
What is the meaning of? Student centered learning
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Center for e-Learning, RSM
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
December 25, 2018.
In gesprek over werkdruk
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Heb jij ballen voor scrummen?
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

If it doesn’t spread……it’s dead FHC-FINE 15-16

Doel Inhoud Didactiek Online omgeving Resultaten Spreadability? Wat ik wil bespreken Doel Inhoud Didactiek Online omgeving Resultaten Spreadability?

Doel Kennis verzamelen over de inrichting en moderatie van inline onderwijs waarbij studenten(groepen) project-gestuurd kennis ontwikkelen en dit delen met alle relevante stakeholders. In een vraag geformuleerd: Hoe ontwikkel, programmeer en voer je studentenprojecten uit in een open online omgeving die zowel als samenwerkingsomgeving voor studenten, docenten en externen als ook als kennisbank kan worden gebruikt waarbij tussen- en eindproducten worden ontsloten om gedeeld te kunnen worden met alle stakeholders?

Inhoudelijke plaatsbepaling Derdejaars onderwijs major communicatie Focus op communicatiestrategie en onderzoek Focus op rol communicatieadviseur Groep: 125 studenten/15 docenten Eerst wat plaatjes & modellen…………….

Inhoudelijke plaatsbepaling: standaardmodel voor de programmering FHC onderwijs

Inspiratiebron 1: een boek

ultrakorte samenvatting

Inspiratiebron 2: Sealmodel

Inspiratiebron 3: Connecting the dots……

Persoonlijke inspiratiebron:weer een boek AAnything Goes!

kennisontwikkeling: wat voor kennis kennisontwikkeling: wat voor kennis? The Knowledge Spiral van Nonaka & Takeuchi

Kennisontwikkeling: toolbox & community

Visie projectonderwijs Van meten van leerresultaat naar observeren en bijsturen van het leren Van opdrachtgevers naar resultaatontvangers Van een meer planmatige aanpak naar een meer scrumachtige aanpak Integratie van vakken en project op het niveau van toolboxontwikkeling Bevorderen spreiding en diversiteit in input, throughput en output Open proces dat grofweg vier fases volgt: exploratie/conceptualisatie/constructie/evaluatie Veel is beter dan goed Nog niet: niet-gestandaardiseerde output

Wat voegt online toe? Online zou vormen van directe feedback/samenwerking/ co-creatie tussen student, opdrachtgever en docent kunnen faciliteren Online zou learning journey in beeld kunnen brengen voor student en docent Online zou een vorm van 24/7 extended classroom kunnen bevorderen Online zou communicatie en transactie kunnen faciliteren

Keuze online tool Faciliteert communicatie en transactie Gastaccounts Makkelijke distributie lees- en schrijfrechten Brengt Learning Journey in beeld Voelt lowtech Projectcampus Nog niet: learning analytics

Beschrijving Project Probleemstelling aangereikt door Vereniging Fondsenwervende Instellingen: Publiek vertrouwen neemt af, nieuwe vormen van engagement (kleinschalig, (inter)actief) ontstaan: Help ons aan een communicatiestrategie waarmee we onze zaak op een aansprekende manier onder de aandacht krijgen, werken aan vertrouwen en donateurs kunnen werven en vasthouden

Resultaten Tool stimuleert tot (veel) meer online activiteit Studenten gaan niet spontaan kennis delen Resultaatontvangers zijn heel tevreden over bereikte resultaten Docenten vinden het delen van hun ervaringen en inzichten lastig Onsite blijft de belangrijkste driver als het gaat om interactie en feedback Ook projectcampus ervaart de studente als “iets”van school, niet haar digitale habitat Tools die inspelen op social learning bieden beter zicht op proceskwaliteit (maar matchen niet goed met open projectonderwijs)

Spreadability?