Persoonlijk leren & Didactiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
Hogere denkvaardigheden
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Dr. Albert Schweitzer College HAVO VWO WELKOM Naam van de school Wat het ASCS te bieden heeft Leerproces van de leerling Inschrijven Dr. Albert Schweitzer.
Werken naar onderwijsbehoeften
Samen met ouders aan het werk!
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ik zal me even in het kort voorstellen….
StatIG in de Vrolijke School
Welkom.
Ik heb iets van autisme of zo
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Symposium Differentiatie
Competentiegericht leren vmbo
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Cultuurprofieldoelen;
Prachtige bronnen voor het onderwijs
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
PROJECT DATUMKLAS MED1F B-Creative Concept Presentatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
Dinsdag 17 november 2015 Carousselbijeenkomst HAN.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Keuzethema: differentiatie
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Loopbaancompetenties
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Ouderinformatie avond
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
De juiste route naar het juiste doel
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Terugkoppeling herijkingswensen
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Creatopia| Basisonderwijs
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Welkom op de Kennismakingsavond !
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Met behulp van formulieren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Workshop videobegeleiding
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Persoonlijk leren & Didactiek Kortlopend Praktijkonderzoek Woensdag 21 september 2016

Welkom, Agenda & Voorstellen Radboud Docenten Academie Metameer, Stevensbeek Achtergrond & vraagstelling Werkwijze Discussie & Afsluiting agenda achtergrond werkwijze afsluiting

Persoonlijk Leren & Didactiek Achtergrond & vragen Metameer is al decennia innovatief Sinds 2014 bezig met ‘persoonlijk leren’ vorig jaar een pilot in de TTO brugklas dit jaar verdere uitrol, o.a. TTO 2 en Vwo 4 Deze pilot heeft vragen opgeroepen: Hoe kunnen, in een les, divergerende leerroutes van leerlingen geconvergeerd worden naar een leerproces dat toewerkt naar de wettelijke eindtermen? Hoe kunnen deze divergerende leerroutes ingezet worden om het vakspecifiek denken te stimuleren? Welke ontwerpprincipes zijn er te identificeren op basis van de relatie tussen het didactisch handelen van docenten en het vakspecifiek leren van leerlingen? Hoe komen de opvattingen van docenten terug in de gemaakte didactische keuzes? agenda achtergrond werkwijze afsluiting

Persoonlijk Leren & Didactiek Wat gaan we doen? 1. beginsituatie in beeld brengen docenten en onderzoekers beschrijven en delen resultaten twee ronden met Educatief Ontwerp resultaten vastleggen in: Concreet educatief materiaal Ontwerpprincipes voor educatief materiaal Artikelen in vakbladen (geschreven door de docenten) Hoe gaan we dat doen? Educational Design Research agenda achtergrond werkwijze afsluiting

Persoonlijk Leren & Didactiek Onze vragen aan u. Hoe kunnen we docenten helpen om in een onderzoekende houding te komen? Hoe kunnen we docenten betrekken bij en scholen in het analyseren? Ethische vragen: Mogen docenten elkaars materiaal analyseren? Of mogen ze alleen zichzelf analyseren? Wat zijn mogelijkheden om te anonimiseren? Is het wenselijk dat het anoniem is? agenda achtergrond werkwijze afsluiting Contact: dr. Harry Havekes (h.havekes@docentenacademie.ru.nl)