Persoonlijk leren & Didactiek Kortlopend Praktijkonderzoek Woensdag 21 september 2016
Welkom, Agenda & Voorstellen Radboud Docenten Academie Metameer, Stevensbeek Achtergrond & vraagstelling Werkwijze Discussie & Afsluiting agenda achtergrond werkwijze afsluiting
Persoonlijk Leren & Didactiek Achtergrond & vragen Metameer is al decennia innovatief Sinds 2014 bezig met ‘persoonlijk leren’ vorig jaar een pilot in de TTO brugklas dit jaar verdere uitrol, o.a. TTO 2 en Vwo 4 Deze pilot heeft vragen opgeroepen: Hoe kunnen, in een les, divergerende leerroutes van leerlingen geconvergeerd worden naar een leerproces dat toewerkt naar de wettelijke eindtermen? Hoe kunnen deze divergerende leerroutes ingezet worden om het vakspecifiek denken te stimuleren? Welke ontwerpprincipes zijn er te identificeren op basis van de relatie tussen het didactisch handelen van docenten en het vakspecifiek leren van leerlingen? Hoe komen de opvattingen van docenten terug in de gemaakte didactische keuzes? agenda achtergrond werkwijze afsluiting
Persoonlijk Leren & Didactiek Wat gaan we doen? 1. beginsituatie in beeld brengen docenten en onderzoekers beschrijven en delen resultaten twee ronden met Educatief Ontwerp resultaten vastleggen in: Concreet educatief materiaal Ontwerpprincipes voor educatief materiaal Artikelen in vakbladen (geschreven door de docenten) Hoe gaan we dat doen? Educational Design Research agenda achtergrond werkwijze afsluiting
Persoonlijk Leren & Didactiek Onze vragen aan u. Hoe kunnen we docenten helpen om in een onderzoekende houding te komen? Hoe kunnen we docenten betrekken bij en scholen in het analyseren? Ethische vragen: Mogen docenten elkaars materiaal analyseren? Of mogen ze alleen zichzelf analyseren? Wat zijn mogelijkheden om te anonimiseren? Is het wenselijk dat het anoniem is? agenda achtergrond werkwijze afsluiting Contact: dr. Harry Havekes (h.havekes@docentenacademie.ru.nl)