Visie industrie op MER-plicht en ontheffing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
Advertisements

Beweging in de regelgeving Project Versnelling Investeringsprojecten Stand van zaken september 2011.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Project-m.e.r. screening & relatie met stadsontwikkelingsprojecten
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Aminabel - Cel Milieueffectrapportage Evaluatiesysteem deskundigen & coördinatoren Werkgroep ‘Erkenningen’
10/05/2005Milieudienst - An Meert1 Opstellen van een ontheffingsaanvraag- infrastructuurwerken Verwachtingen, mogelijke knelpunten vanuit de praktijk.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Visie industrie op MER-plicht en ontheffing
Forum deskundigen 31 januari 2006 Toelichting bij actualisatie richtlijnenboek bodem, water, fauna en flora Aanleiding en aanpak.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni Plan-MER OosterweelverbindingDavid Stevens Dienst Mer Inhoud 1.Doelstelling van het plan-MER  Wat is een.
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
Naar een oplossing voor de clusters weekendverblijven
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Hoe verloopt de registratie van 1 of meerdere vestigingen, gelegen in het Vlaamse Gewest ? 04/10/20123rd Stakeholders Dialogue EMAS Registratieprocedure.
1 Besluit Energieplanning Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling Natuurlijke Rijkdommen en Energie Wim Lameire Belangrijke.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Ontheffing Vragen: 1. Wat ? 2. Waarom ? 3. Waarvoor ? 4. Wanneer ? 5. Hoe ? 6. Inhoud & Geldingsduur ?
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Samenstelling en inhoud van een ontheffingsaanvraag.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag. Kenmerken van het project Kenmerken van de omgeving versus Effecten van het project Toetsen aan welke criteria.
De ontheffingsnota: een praktijkvoorbeeld Ir. Barbara Vael afdeling Water 24 mei 2005.
Afkoppelen in Kortrijk: het beleid. INHOUD Kader Historiek Subsidies Rol afkoppelingsadviseur.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Beoordelingsmethodiek
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Informatievergadering NKWV 9 mei 2008
Flora- en faunawet Conny Krutzen Presentatie bij RPS |19 juni 2014.
OMGEVINGSVERGUNNING VERENIGT BOUW- EN MILIEUVERGUNNING INTEGRATIE MER VERSNELLING VAN INVESTERINGSPROJECTEN Philippe Muyters – Vlaams minister van Ruimtelijke.
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport De Vlaamse minister.
Milieu: nu en in de toekomst Milieubalans 2006 Milieuverkenning 6 Beoordeling maatregelenpakket Toekomstagenda Milieu.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Ontheffing: Juridische & Procedurele aspecten. Juridische aspecten.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Overlegplatform asiel- en migratie 7 december
Beleid van de Vlaamse overheid voor groene warmte uit biomassa Caroline Vermeulen – Vlaams Energieagentschap (VEA)
Stad Kortrijk Omgevingsvergunning December Digitalisering – omgevingsloket Minder administratieve lasten Efficiëntie verhogen Globale beoordeling.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Water | Energie | Grondstoffen Een kijk in de keuken van de Opdrachtnemer Waterveiligheid & Constructies Even voorstellen Jan van DijkProjectmanager Waterveiligheid.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
We beginnen meteen! Schrijf vast op welke vraag/vragen u beantwoord wilt zien in deze sessie! (Geeltjes op de muur plakken) We beginnen meteen! Schrijf.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Sectoroverleg 1 juli 2016 Stand van zaken beleidsdossiers KO.
Vergunningprocedures Vliko Zoeterwoude 2 april 2014.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Omgevingsvergunning December 2014
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Inhoud van een ontheffingsaanvraag
Opstellen van een ontheffingsaanvraag- infrastructuurwerken
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
11 juni 2004 Peter Meulepas Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter.
Transcript van de presentatie:

Visie industrie op MER-plicht en ontheffing MER-forum, 10 mei 2005 Els Paredis Hoofd Milieudienst, BASF Antwerpen N.V.

Inhoud Voorafgaandelijk Doelstelling MER Onaangepast wettelijk kader Knelpunten voor de industrie Aantal MER’s MER-termijnen Samenvatting en verwachtingen Vragen/discussie 5/05/2005

Doelstelling MER Uit EU-Richtlijn: Voorafgaand aan vergunningverlening beoordelen van milieueffecten Voor projecten met aanzienlijke milieueffecten Project = voorwerp van de betrokken vergunningsaanvraag Bijlage I = projecten met aanzienlijke milieueffecten Bijlage II = projecten met mogelijk aanzienlijke milieueffecten (Lid-Staten bepalen de modaliteiten) Verwachting industrie : snelle en flexibele procedure voor nieuwe investeringsprojecten Reële bijdrage tot competitieve regio. Laat ondernemingen toe snel in te spelen op de marktvraag/innovatie. Overheid : mogelijkheden van Bijlage II maximaal benutten 5/05/2005

Voorstellen tot aanpassing wettelijk kader Decreet vormt probleem inzake Bijlage II - projecten EU-Richtlijn: Vrijstelling (art 2.3.) (melding aan EU) Onderzoek per geval en/of drempelwaarden (art. 4.2.) (geen melding aan EU) / Decreet: Vrijstelling (art. 4.3.3.§1) (melding aan EU) Screening (geval per geval) (art. 4.3.3.§2) (geen melding aan EU) Ontheffing (art. 4.3.3.§3) Besluit Vlaamse Regering: Bijlage II-projecten : MER-plicht indien boven drempel, maar ontheffingsmogelijkheid met geval per geval beslissing door overheid (ontheffing ~ screening ?) 5/05/2005

Voorstellen tot aanpassing wettelijk kader Voorstel tot omzetting EU-Richtlijn, Bijlage II-projecten Decreet wijzigen: Enkel screening, geen ontheffing Geval per geval beoordeling in combinatie met drempelwaarden Géén melding aan EU vereist (cfr. EU-Richtlijn) Korte en flexibele procedure Beoordeling MER-plicht door MER-cel zelf ; geen adviezen, geen grensoverschrijdend overleg Beslissing betekend op korte termijn : max. 20 dagen Indien toch MER : beoordelingsdossier = kennisgeving Hervergunning steeds als Bijlage II-project beschouwen Geen Europese basis 5/05/2005

Voorstellen tot aanpassing wettelijk kader Voorstel tot omzetting EU-Richtlijn, Bijlage II-projecten Besluit Vlaamse Regering wijzigen: Beneden drempelwaarde Bijlage II : geen MER-plicht noch geval per geval beoordeling Boven drempelwaarde Bijlage II : geval per geval beoordeling Uitgangspunt bij beoordeling omkeren (cfr. buurlanden): nieuw : geen MER-plicht tenzij aanzienlijke milieueffecten >< huidig : steeds MER-plicht tenzij ontheffing Beschrijving milieueffecten sowieso ook steeds in vergunningsprocedure : MER-cel kan op basis van de screening aandachtspunten formuleren 5/05/2005

Voorstellen tot aanpassing wettelijk kader Van wettekst naar praktijkgerichte omzetting ‘Best practice’ t.o.v. andere lidstaten Wetgeving én implementatie Niet alleen op papier Maar ook in praktijk Eérst termijndoelstelling voor MER vastleggen, dan terugrekenen om procedure te bepalen > procesgericht denken Afstemmen op noden ondernemingen Parallel werken (screening - MER - vergunning) 5/05/2005

Voorstellen tot aanpassing wettelijk kader Van wettekst naar praktijkgerichte omzetting Vereiste inhoud van het beoordelingsdossier beperken tot het echt noodzakelijke (geen “mini-MER”): Projectbeschrijving (van aanleg tot afbraak) Ruimtelijke situering Per discipline (geen vereisten qua methodiek): Te verwachten emissies Inschatting milieueffecten Voorziene milderende maatregelen Besluit 5/05/2005

MER - Knelpunten voor de industrie Aantal MER’s Tijdsduur MER-procedure Optimaal gebruik van de mogelijkheden van Bijlage II kan hiervoor een oplossing aanreiken. 5/05/2005

Knelpunt 1 : Aantal MER’s Voorbeeld : Situatie BASF Antwerpen 14 MER-procedures sinds 1996 17 MER-evaluatienota’s sinds 1997 Telkens met erkende MER-deskundigen Resultaat : vaak geen significante milieueffecten Dus volgens EU-Richtlijn geen MER nodig Eigenlijke doelstelling MER wordt niet gehaald = contraproductief Hoorzitting : geloofwaardigheid naar bevolking ? Dubbel werk MER + vergunning 5/05/2005

Case-study : Aniline/Nitrobenzeen Historiek 1995 : hervergunning Aniline : 120 kton (AN I + II) Nitrobenzeen : 250 kton (NB II + III) MER/CAH/94/080 dd. 22.02.1994 1997 : uitbreiding NB II Nitrobenzeen : 300 kton (NB II + III) MER/CAH-080/VD/0038 (nota) dd. 20.01.1997 1997 : bouw AN III Aniline : 270 kton (AN I + II + III) MER/CAH/97/302 dd. 25.02.1997 5/05/2005

Case-study : Aniline/Nitrobenzeen Historiek 2001 : Uitbreiding NB II + III, bouw AN IV Aniline : 460 kton (AN I + II + III + IV) Nitrobenzeen : 480 kton (NB II + III) MER/CAH/01/461 dd. 30.04.2001 2003 : Uitbreiding NB III, afbraak AN II, uitbreiding AN III+IV Aniline : 485 kton (AN I + III + IV) Nitrobenzeen : 570 kton (NB II + III) MER-nota erkend deskundige dd. Juni 2003 2005/2006 : Bouw NB IV, bouw AN V Aniline : 640 kton (AN I + III + IV + V) Nitrobenzeen : 920 kton (NB II + III + IV) MER of ontheffing ? 5/05/2005

Case-study : Aniline/Nitrobenzeen Project 2005-2006 Te verwachten milieueffecten zijn klein: Lucht : lage emissievrachten, geen nieuwe stoffen Water : decentrale behandeling + centrale WZI : minimaal effect op effluent Geluid : milderende maatregelen zijn reeds voorzien Toch MER moeten maken >> Besluit : geen significante milieueffecten Tijdsduur : 9 maanden (= record) Meerwaarde voor vergunningverlening ? Ontheffing (nog beter : screening) in dergelijke dossiers moet eenvoudig mogelijk zijn 5/05/2005

Knelpunt 1 : Aantal MER’s Vergelijking Vlaanderen - Duitsland Nederland, Duitsland Bedrijven met vergelijkbare activiteit, vergelijkbare omvang als BASF Slechts 1 of 2 MER’s in vergelijkbare periode BASF AG : geen enkel MER voor chemie, enkel voor STEG-centrale (Bijlage I -project) Waarom lukt dit in Vlaanderen niet ? Te strenge omzetting van EU-richtlijn Administratief rigide implementatie Geen geval per geval beoordeling Capaciteitsdrempels zijn niet per definitie maat voor emissie Hervergunning : niet voorzien op Europees niveau 5/05/2005

Knelpunt 2 : MER-termijnen Vergunningsprocedure: MER moet goedgekeurd zijn vóór aanvraag van milieuvergunning Tijdsduur opstellen MER : ca. 10 à 12 maanden Tijdsduur aanvraag milieuvergunning : ca. 5 maanden Koppeling milieu- en bouwvergunning ca. 1,5 jaar vóór aanvang bouwwerken starten met het MER ! Problemen: Veel langere procedure dan in buurlanden >< flexibel inspelen op marktvraag/innovatie Concept ligt meestal nog niet vast Te weinig gegevens voorhanden Openbaarheid van informatie : vertrouwelijkheid 5/05/2005

Vergunningsprocedure Vlaanderen milieueffectenrapport (MER) omgevingsveiligheidsrapport (OVR) energiestudie AMINAL aanvraag bouwvergunning Stad Antwerpen 10 à 12 maanden aanvraag milieuvergunning Provincie Antwerpen 4 - 6 maanden hoorzitting bij MER/OVR 5 maanden verkrijgen milieuvergunning verkrijgen bouwvergunning College van Burgemeester en Schepenen Bestendige Deputatie start bouwwerkzaamheden 1- 1,5 jaar inbedrijfname 5/05/2005

Nieuwe MER-procedure - termijnen volgens decreet van 18/12/2002 Kennisgeving veel uitgebreider : meer voorbereidingstijd (ca. 2 maanden) Volledigheid kennisgeving afwachten (20 dagen) Openbaar onderzoek kennisgeving, beslissing administratie afwachten (MER-richtlijnen) (90 dagen indien grensoverschrijdend) Opstellen ontwerp MER (ca. 2 maanden) Ontwerp MER : nalezing/bespreking, opmaak definitief MER (ca. 2 maanden) Indienen MER voor goedkeuring (40 dagen, mogelijk 60 dagen bij verlenging) 5/05/2005

Nieuwe MER-procedure - termijnen volgens decreet van 18/12/2002 5/05/2005

Knelpunt 2 : MER-termijnen 5/05/2005

Knelpunt 2 : MER-termijnen Voorstellen: Proces afstemmen op vooraf vastgelegde maximale termijnen Ingeval screening uitwijst dat toch een MER noodzakelijk is : integratie van “geval per geval beoordeling” met eerste deel van MER-procedure (beoordelingsdossier = kennisgeving) Inhoud van het MER beperken tot het noodzakelijke : effectief toepassen van art. 4.3.5.§1 van het decreet bij opmaak van MER-richtlijnen : “…bepalingen inzake het beknopt of niet behandelen van de minder of niet relevante milieueffecten …” Grensoverschrijdend of niet : gelijke termijnen Laatste fase MER-procedure parallel met eerste deel vergunningsprocedure (goedkeuring MER < beslissing vergunning) Optimering relatie bouw- en milieuvergunning : start eerste bouwwerken toelaten vanaf ontvangst van bouwvergunning 5/05/2005

Samenvatting en verwachtingen Eensgezindheid over uitgangspunten Aantal MER’s beperken Geval per geval beoordeling : efficiënte screening Proportionaliteit naar aantal en inhoud Kortere MER-termijnen Procesgerichte aanpak op basis van maximale termijnen Parallel i.p.v. serieel Grensoverschrijdend geen langere termijnen Omvang MER beperken waar mogelijk Duidelijk termijnplan voor omzetting uitgangspunten Wettelijk kader én implementatie : 2006 Industrie is graag bereid tot open en constructieve bijdrage. 5/05/2005

VRAGEN ?