Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
1. Levensbeschouwing en communicatie
ABC P1 B4.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
ICT geïntegreerd in het onderwijs
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Visie & Strategie.
English and IPC How to teach content through English.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Bijeenkomst September 2015
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
CLIL-didactiek voor Duits
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
What is the meaning of? Student centered learning
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
Een vergadering organiseren
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Praktijk Opleiders Cursus
H1 Media en communicatie
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
ICT gebruik op het Blariacumcollege
Lesgeven zonder cijfer?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Les 6: non-verbale communicatie
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven Marjanom Picktula

3.1 Establish challenging learning goals Graduate Onderzoek F2F ICT Set learning goals that provide achievable challenges for students of varying abilities and characteristics. Hier uit blijkt dat hun doelen bereikt zijn. Bron: https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers/standard-3-effective-teaching-and-learning/plan-for-and-implement-effective-teaching-and-learning/3-1-establish-challenging-learning-goals/ Leerlingen bijeen brengen en praten met hun docent over de doelen die ze willen bereiken en dat noteren op papier. Middels een X-Mind zullen ze dit uitbeelden en uitwerken.

Toelichting Om beter aan te sluiten bij de behoeften van leerlingen en meer recht te doen aan verschillen, bijvoorbeeld door talenten de kans te geven zich te ontwikkelen en om het onderwijs aantrekkelijker en realistischer te maken voor leerlingen en hen beter voor te bereiden op een toekomstig beroep en het vervolgonderwijs. Xmind is om hun doelen te realiseren en het verder uit te werken.

3.2 Plan, structure and sequence learning programs Graduate Onderzoek F2F ICT Plan lesson sequences using knowledge of student learning, content and effective teaching strategies. Engage, Explore, Explain, Elaborate, and Evaluate Bron:https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers/standard-3-effective-teaching-and-learning/plan-for-and-implement-effective-teaching-and-learning/3-2-plan-structure-and-sequence-learning-programs/ Een ieder zowel student en docent hebben toegang op de google planning sheets. De docent legt wel uit aan de studenten. Google planning sheet is een manier om planningen , doelen, uitwerking enz te noteren

Toelichting In de Google Planning Sheets is als een studieprogramma voor de studenten die ze kunnen volgen gedurende hun lessen. Of ook een jaarprogramma te maken voor de docent.

3.3 Use teaching strategies Graduate Onderzoek F2F ICT Include a range of teaching strategies. Lesgeven om kennis, vaardigheden, het oplossen van problemen en kritisch en creatief denken te ontwikkelen. Bron: https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers/standard-3-effective-teaching-and-learning/plan-for-and-implement-effective-teaching-and-learning/3-3-use-teaching-strategies/ De studenten zitten in een ruimte en de docent geeft les middels powerpoint . Middels powerpoint kan een les duidelijker gegeven worden met plaatjes en geluiden.

Toelichting Powerpoint lesgeven zal de les leuker en interessanter maken voor de studenten. Hierdoor zullen de studenten de lessen beter volgen.

3.4 Select and use resources Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate knowledge of a range of resources, including ICT, that engage students in their learning. Ze kunnen informatie zoeken uit verschillen bronnen. Bron:http://www.mrae2.com/34-select-and-use-resources.html/ Ze zitten in groepen bijelkaar en de docent geeft duidelijke instructies. www.youtube.com www.google.com Hier kunnen ze verdere informaties zoeken.

Toelichting De studenten krijgen een opdracht en dat moeten ze verder uitzoeken op youtube, google en een of ander sites om informaties te zoeken.

3.5 Use effective classroom communication Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate a range of verbal and nonverbal communication strategies to support student engagement. Hieruit blijkt dat er een effectieve communicatie in de klas is. Bron:https://stephrodert.wordpress.com/professional-standards-for-teachers/standard-3-effective-teaching-and-learning/plan-for-and-implement-effective-teaching-and-learning/3-5-use-effective-classroom-communication/ Verbaal-> de docent praat met de leerlingen om te motiveren en te stimuleren en uit te leggen. Non Verbaal-> bij het uileggen worden er ook met gebaren en bewegingen uitgelegd. Middels Skype is het communiceren van verbaal en non verbaal een communicatiekanaal. Zie Boek: ICT in Basisonderwijs.

Toelichting Hier wordt aangegeven dat zowel bij verbaal en non verbaal er een effectieve communicatie is in de klas. Bijvoorbeeld de docent legt uit met zijn handen, vingers en lichaamshouding. Ook een ander voorbeeld omtrent ICT is Skype.

3.6 Evaluate and improve teaching programs Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate broad knowledge of strategies that can be used to evaluate teaching programs to improve student learning. Hieruit blijkt dat studenten hun brainstorming vertonen. Bron: http://ict-idee.blogspot.com/2013/09/168-kahoot-docent-stelt-vragen-op.html De studenten worden uitgelegd door de docent hoe het gedaan wordt. Docent legt de stappen uit. We gebruiken hier ICT tool Kahoot https://getkahoot.com/  

Toelichting Docent stelt vragen op digibord, leerlingen antwoorden op hun device, scores op digibord, mondeling toelichten.

Ten slotte: Heb geleerd dat ICT die je in elk vak in het leren een vooruitgang brengt wat hun leerprestatie betreft. Ook leer je hoe je les effectief en efficient les kan geven.