7. De vrucht van de Geest
De vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. - Galaten 5 :22-23 de tekenen van het rijk der liefde: vreugde en vrede de uitingen van de liefde: geduld, vriendelijkheid, goedheid de voorwaarden voor het ontstaan en het openbloeien van de liefde: geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
“Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.” v. 19-21. de perversies van de menselijke (echtelijke) liefde: ontucht, zedeloosheid, losbandigheid de perversies van de godsdienst: afgoderij en toverij de perversies van de intermenselijke relaties: vijandschap, tweespalt, jaloezie, woede, gekonkel, geruzie, rivaliteit, afgunst de perversies van mensen aan tafel: bras- en slemppartijen
Herlees de opsomming van de werken van het vlees (Gal 5:19-21) Herlees de opsomming van de werken van het vlees (Gal 5:19-21). Begrijp je waarom Paulus dit neerschrijft als ernstige waarschuwing voor een kerk? Zijn er zaken bij waarmee jouw kerk te maken heeft? “De werken van het vlees bedrijven” zou je kunnen omschrijven als ‘je uitsluitend laten leiden door je instincten en verlangens, zonder rekening te houden met de geest van Christus.’ Is dit nog actueel? Is dit soms een verleiding voor jou? Hoe verklaar jij dat de lijst met de kenmerken van een leven door de Geest wordt ingeleid door ‘de vrucht van de Geest is liefde, vreugde’? Ben je het er mee eens dat DE vrucht van Geest de liefde is, waar al het andere uit voortvloeit?
“Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd.” (1 :6). “Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen?” (3 :1) “Bent u werkelijk zo dwaas?” (3 :3). “Hoe graag zou ik nu bij u willen zijn en op een andere toon met u spreken, want ik maak me zorgen over u.” (4 :20).
“Indien gij u niet besnijden laat naar het gebruik van Mozes, kunt gij niet behouden worden” (Hand. 15 :1 “niemand wordt als rechtvaardige aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus.” (Gal 2 :16). “Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten.” (5 : 2) “Ze moesten zich laten castreren, die onrust- stokers! “ (5 : 12) “In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.” (NBG: geloof door liefde werkend) (5 :6).
Hoe reageer jij op de manier waarop Paulus zijn toehoorders aanspreekt: onverstandigen, dwazen (3:1-3)? Waarom haalt hij zo scherp uit? Is de verleiding van ‘de rechtvaardigmaking door werken’ nog steeds actueel? Zijn er leerstellingen, tradities of riten die beschouwd worden (bewust of onbewust) als voorwaarde om door God aanvaard te kunnen worden? Hoe versta jij de uitdrukking ‘geloof door liefde werkend’ of ‘liefde die het geloof zijn kracht verleent’ (5:6)?
“Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slaven- juk opleggen.”(5:1) “Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde” – v. 13 “want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’(v. 14)
“Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven” (5:1) Hoe begrijp jij deze vrijheid? Waarom legt Paulus hier zo sterk de nadruk op, alsof je zou kunnen bevrijd worden voor iets anders dan om vrij te leven? Is er een reëel gevaar dat de vrijheid toch wordt ingeperkt, of dat er weer een slavenjuk wordt opgenomen of opgelegd? In onze maatschappij wordt vrijheid gezien als een fundamentele waarde. Leid vrijheid automatisch tot geluk, tot vrede, tot ontplooiing? Kan de boodschap van Paulus iets bijdragen tot deze thematiek?
Volgens Paulus impliceert leven door de Geest, de echte christelijke vrijheid ervaren, dat we “elkaar dienen in liefde” (v. 13). Is dit niet tegenstrijdig? Hoe zie jij dat? Hoe ervaar je het? Wanneer je de brief aan de Galaten leest, dan begrijp je dat een aantal integristen probeerden om hun ideeën op te dringen aan de andere gelovigen. Is dit actueel? Hoe begrijp je, in deze context, die aansporing in vers 13?
ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen,… - v. 19-20 « “Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.” v. 21.
Eenheid in verscheidenheid polarisatie in onverenigbare extremismen ‘behoudsgezinden’ > <‘liberalen’ ‘voor’ > < ‘tegen’ ‘ware’ > < ‘onechte’ ‘orthodoxen’ > < ‘ketters’ Eenheid in verscheidenheid « geloof dat werkzaam is door liefde » (5 :6)
Wat denk je: geldt de waarschuwing tegen de ‘werken van het vlees’ ook voor de Adventkerk vandaag, of voor uw plaatselijke kerkgemeenschap? Zo ja, wat is dan het meest van toepassing volgens jou? Waarom legt Paulus zo sterk de nadruk op de ontaarding van de intermenselijke relaties? Probeer u eens een (of uw) kerk voor te stellen waar een (of meerdere) van deze kwalijke eigenschappen aanwezig is… Hoe zou een bezoeker hierop reageren? En jij? Zou jij in zo’n kerk willen blijven? Betekent dit dat we het altijd en over alles eens moeten zijn? Is er in de christelijke liefde plaats om het niet eens te zijn? Staat ‘niet akkoord gaan’ gelijk aan dispuut, ruzie, vijandschap? Denk je dat liefde ook respect inhoudt voor verschillen, zelfs theologische verschillen?
« Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst » Galaten 5 :25