THINK MAKE SHARE je curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Inleiding Regionale Stuurgroep
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Van Kroon naar ViP.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Virtueel discursief kennisnetwerk: een project van de Digitale Universiteit Anneke Dirkx, INHOLLAND.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Het opleidingsprofiel:
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Honoursonderwijs in HBO
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
Nood aan een nieuwe democratiseringsgolf.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
In het mbo Marga Douma-Alta 2 november 2016
Lerend Netwerk Vlaanderen 17 november 2016
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
AR/VR maakt de les echt leuker Én leerzamer!
De Wever Zorg Innovatie Centra
Sieberdam/ROCS & KODOS
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Game on! Innoveren met onderwijs, onderzoek en werkveld
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Petra van Dam/ Karlijn van der Sluis

Visie Team VZ Onderwijs op maat.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Heb jij ballen voor scrummen?
Een lerende en adaptieve organisatie
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

THINK MAKE SHARE je curriculum Naar andere leerkansen met labonderwijs? Kurt Lecompte, Hogeschool VIVES, Dienst Onderwijsbeleid, Domein Onderwijsontwikkeling en Professionalisering Aanleiding Een MAAKLAB als hefboom voor innovatie? De rol van het MAAKLAB Ook hogescholen en universiteiten worden in Vlaanderen geconfronteerd met nieuwe verwachtingen uit de samenleving en het werkveld. De eisen aan de expert, de professional in het werkveld vandaag zijn anders (HIVA, 2014), dan in het verleden. De praktijk in hoger onderwijs illustreert dat verschillende opleidingen dit vertalen in (ver)nieuw(d)e curricula zowel naar inhoud als naar onderwijsmethodiek. Dankzij een ruimte zoals het MAAKLAB krijgen opleidingen in Hogeschool VIVES de kans om na te denken over hun onderwijs, zo nodig schoon schip te maken en dit proces te delen met andere opleidingen binnen de hogeschool. Het MAAKLAB kan zowel op micro- als mesovlak een momentum betekenen voor onderwijsinnovatie in curricula en opleidingsonderdelen. Maar welke randvoorwaarden zijn er nodig om opleidingen in deze ruimte aan de slag te krijgen? Uitdaging-ID? THINK MAKE & SHARE in co-creatie Als we nu eens de principes van de MAAKBEWEGING (Dougherty et al, 2016) – om communities te creëren van mensen met een passie voor maken waarin materialen, ruimte en ideeën gedeeld worden (Steelcase, 2016) – toepassen op onderwijs, dan krijgen we een mooie opportuniteit tot onderwijsinnovatie. Met verschillende opleidingen, docenten, studenten, onderzoekers, ondernemers en vertegenwoordigers uit het werkveld samen denken, maken en delen dan tillen we ongetwijfeld onze curricula naar een ander niveau. We overstijgen hiermee de kennis van individuele experten en maken door co-creatie (Passiak, 2016) van ideeën en materialen in gedeelde ruimtes vernieuwend onderwijs. De open leeromgeving en het experimenteel karakter van het lab zorgt er bovendien voor dat er nog fouten gemaakt kunnen worden. LABONDERWIJS MAAKLAB – ZORGLAB – FOODLAB- … Een ANDERE leeromgeving? Er is nood aan een andere fysieke of virtuele omgeving waar fouten maken mag, waar proberen en experimenteren een ruimte en tijd krijgen. Een omgeving waar zowel docenten als studenten kunnen leren van en met elkaar, met oog op het werkveld. Een omgeving die zeer dicht staat bij de realiteit maar tegelijk ook nog de nodige veiligheid biedt. Een ruimte die leren zichtbaar maakt (Hattie, 2012). Er is tijd en ruimte nodig om de puzzel te maken, nu de opleidingen vaak alle leerresultaten in aparte onderdelen/vakken aanbieden. De werkelijkheid laat zich ook niet opdelen in stukjes. Hypothese is dat een andere leeromgeving al dan niet aangevuld met aantal randvoorwaarden kan bijdragen tot meer geïntegreerde leerkansen. Connectie tussen lab en ruimte in het curriculum THINK MAKE SHARE De Think-Make-Share-methodologie in het MAAKLAB is gebaseerd op de principes van de maakbeweging (Dougherty & Conrad, 2016), die wereldwijd communities creëert om materiaal, ruimte en ideeën te delen. Eerder onderwijskundige research door de Steelcase company (2016) over het maken van een maakruimte , de research van Amar & David (2016) over een adaptieve leeromgeving voor realistische intelligentie en 21st century skills en het Scandinavische model van integratieve pedagogie (figuur naar Tynjälä, 2008) hebben het MAAKLAB-project geïnspireerd. We beschouwen het MAAKLAB als experiment voor de andere labs in hogeschool VIVES waar studenten en docenten kunnen denken, maken en delen met elkaar. Dit vraagt van opleidingen ook ruimte en tijd in de curricula, niet als extra maar als methodische/inhoudelijke vernieuwing van bestaande opleidingsonderdelen of een (nieuwe) grotere clustering van bestaande onderdelen in co-creatie met elkaar. Connected in ontwikkeling en realisatie Competenties 21ste eeuw Een van de doelstellingen van het MAAKLAB is een open leerruimte te zijn waar studenten en docenten geïnspireerd en gedreven worden door elkaar. Verschillende opleidingen kunnen van en met elkaar leren en er interdisciplinair aan de slag gaan rond maken. Maken is enerzijds verbonden met STEM (Science-Technology-Engineering-Maths) maar kan anderzijds ook een bredere betekenis krijgen – het maken of co-creëren van kennis, leren door te maken zoals het constructionisme van Papert(1991). De aanwezigheid van multimedia in het MAAKLAB en de nabije ondersteuning van de bibliotheek versterken de idee van een open leeromgeving met venster op de wereld. Door het creëren van een learning community MAAKLAB wil VIVES de opleidingen en diensten nauw betrekken bij de ontwikkeling van de werking in en rond het MAAKLAB. Advies Professional Learning Community als instrument van cocreatie Hypothese is dat een Professionele Leergemeenschap met docenten uit de verschillende studiegebieden (opleidingen), met collega’s uit diverse ondersteunende diensten (bibliotheek, facilities, studentenzaken, onderzoek,…) van de hogeschool aangevuld met occasionele experten of partners uit het werkveld een meerwaarde kunnen betekenen in de innovatieve rol van labonderwijs (zoals bv in het MAAKLAB). Een Professional Learning Community kan voor het MAAKLAB een meerwaarde betekenen omdat je er met collega’s uit verschillende opleidingen en ondersteunende diensten (onderzoek, onderwijs, facilities, studentenzaken,…) kan overleggen en co-creëren, samen met experten, ondernemers, en professionals uit het werkveld. (Bruns, M. & Bruggink, M., Starten met een Professionele LeerGemeenschap – PLG-teams in het onderwijs, Bazalt Educatieve Uitgaven, Rotterdam, 2016) OPLEIDING X Y Z DIENST X Y Z EXPERTEN EXTERNE PARTNERS STUDENTEN ONDERNEMERS CO-CREATIE Katholieke Hogeschool VIVES Doorniksesteenweg 145, B-8500 KORTRIJK Tel: +32 56 26 41 60 E-mail: research@vives.be www.vives.be/research vives.be